Arla Unika utmanar den klassiska hushållsosten
Den nya frukostosten Koryfé är inspirerad av en av Sveriges mest köpta ostar, den klassiska hushållsosten.
- Vi letade först efter en ost med oförlöst potential. En som var utmärkt men som kunde behöva lite mer kärlek. Valet föll på den klassiska hushållsosten, som ibland tagits som alltför given, säger Mads Østergaard, ostuppfinnare på Arla Unika.
Utvecklingsarbetet, som har pågått under tre år, inleddes i samarbete med mejeristerna på Östersunds Mejeri i Jämtland, utifrån den klassiska Arla Unika-devisen om att utmana de gällande reglerna och bryta dem om så behövs. Fetthalten ökades till 32 %, och med det valet kunde Koryfé inte längre kalla sig hushållsost, som enligt reglerna ska innehålla ca 26 % fett. Vatteninnehållet minskades, vilket innebar att osten blev fastare och krämigare i munnen, och pH-värdet höjdes en aning för att göra smaken rund och smörig, och mindre syrligt skarp än många av konkurrenterna.
Arla Unikas ostar säljs främst till restauranger. Koryfé är den första av Arla Unikas ostar som lanseras även mot konsumenter.
- Vi ger ut en ost som de flesta kan uppskatta, och även om det gläder oss att se den på hotell och i frukostrestauranger tycker vi att den förtjänar att vara allmänt tillgänglig. Arla Unikas sortiment rymmer många komplexa specialprodukter för den hängivna ostälskaren. Nu har vi skapat en ost som med sin precisa balans både är nyanserad och intressant. En ost för den breda marknaden. Det är vi stolta över, säger Alex Racoveanu, ansvarig för Arla Unika.
Koryfé finns tillgänglig i Arla Unikas butik i Östermalms Saluhall i Stockholm, via webbshoppen på arlaunika.se samt i välsorterade ostbutiker i större delen av landet.
För mer information, kontakta:
Tove Henckel, pressansvarig Arla Unika
Tel.: + 46 76 046 28 08
E-mail: tove.henckel@arlafoods.com
Nyckelord
Bilder
Länkar
Om
Om Arla Unika
Arla Unikas produkter är utvecklade i samarbete med passionerade mejerister, experimenterande produktutvecklare, skickliga kockar och innovativa entreprenörer. I detta samarbete finner Arla Unika inspiration och kompetens för att utveckla nyskapande mejeriprodukter på högsta gastronomiska nivå. Startskottet för Arla Unika gick 2002 efter att kockar hade frågat Arla om var mångfalden och den unika smaken fanns i produkterna. Då började Arla Unikas kunskapsresa. Arla Unika kallar sin mission för ”Nya höjder”. De höjderna uppnår Arla Unika med sina tre produktserier Unika X, Arla Unika och Essens. Besök www.arlaunika.se för mer information.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Hon är Arlas nya jordbrukschef i Sverige17.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. – Det ska bli jättespännande att arbeta i detta stora bondekooperativ. Jag ser verkligen fram emot att bidra i de viktiga ägarfrågorna inom Arla, säger hon.
Nio Arlabönder får guldmedalj av Kronprinsessan4.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Måndagen den 15 april vankas stor mjölkfest på Kungliga slottet i Stockholm. I år får 23 mjölkbönder, varav nio från Arla, guldmedaljer för mjölk av högsta kvalitet. Kronprinsessan delar ut medaljerna vid ceremonin.
Oförändrat mjölkpris för Arlabönderna27.3.2024 13:00:36 CET | Pressmeddelande
Priset som bönderna får betalt för sin mjölk inom Arla är oförändrat i april, både för konventionell och ekologisk mjölk. Svenska Arlabönder får dock drygt tre öre extra på grund av en valutaeffekt.
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen i nytt skolfrukostsamarbete26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen inleder ett nytt samarbete om skolfrukost. Som en del i satsningen lanseras i dag ett digitalt verktyg för att hjälpa fler skolor att komma igång med frukostservering.
Nya pappersbägare sparar 32 ton plast om året21.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arlas gräddfil, crème fraiche och ekologiska turkiska yoghurt får nya femdecilitersförpackningar gjorda av papper. Det innebär att mängden plast minskar med drygt 32 ton per år – vilket motsvarar vikten av ungefär 19 personbilar.*
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum