Arla utforskar Instagram för att utse Årets Smak
BBQ, konfektyr och rökt är hashtags som trendar just nu – det och mycket annat upptäckte Arla när de drog igång projektet Årets Smak genom att analysera Instagram-konton från några av världens främsta restauranger, kockar och konditorer. Sammanlagt utforskades 20 000 inlägg och över 150 000 ord och 85 000 hashtags har analyserats.
"Vill man veta vad som trendar inom matvärlden är sociala medier, och då särskilt Instagram, en viktig källa. Där delar kockar, konditorer, bagare och andra matkreatörer med sig av sina tankar och idéer. Även om jag själv gärna lagar mat med svenska råvaror är det otroligt inspirerande att se vilka smaker och tekniker kockar runt om i världen jobbar med", säger Jimmi Eriksson, vinnare av Årets Kock 2016 och en av medlemmarna i Arlas Smakråd.
500 kockar gav input och insikter
För att ta reda på om de globala trenderna från Instagram även gäller i Sverige gjorde Arla en enkätundersökning där 500 kockar och konditorer deltog. De fick även frågan om vad de associerar framtidens smaktrender med och majoriteten svarade hållbarhet, lokalt och säsong, men även växtbaserat och hantverk låg högt på listan av troliga trender. Det framkom också att även våra svenska matkreatörer hämtar inspiration från Instagram, men deras största inspirationskälla är råvaror. De flesta av de tillfrågade tycker att grönt är den mest inspirerande färgen när det gäller matlagning.
Årets Smak sprider kunskap och inspiration
Förra året utforskades syra. Vad som blir Årets Smak 2021 är fortfarande hemligt men det råder ingen tvekan om att beslutet är välgrundat. Djupdykningen på Instagram och enkätundersökningen till svenska matbranschen har letts av smakforskaren Johan Swahn, och under hela processen har Arlas Smakråd, med några av landets främsta kockar och konditorer, bidragit med sin kunskap och kreativitet.
"Genom Årets Smak vill vi bidra med kunskap och inspiration. Därför är vi stolta över att Johan Swahn, som är expert på sensorik, har varit med i projektet och bidragit med insikter. Vi är också glada över att Smakrådet har varit med på hela resan och hjälpt oss att utforska Årets Smak 2021. Under året kommer vi att dela med oss av massor av inspiration, bland annat smakpaletter som gör det lätt för kockar och konditorer att experimentera med Årets Smak 2021", säger Annie Tidelius, projektledare Årets Smak.
Årets Smak 2021 kommer att tillkännages i början av april på Arla Pros Instagram (@arlaprosweden).
Tre intressanta upptäckter
- Rostat är ett ord som kockar och konditorer gärna använder i en beskrivning av en matupplevelse.
- Svart är en färg som trendar och ofta återkommer i en beskrivning av en rätt.
- Även om samma smaktrend plockas upp i flera länder tar den sig olika uttryck eftersom smaken ofta kombineras med traditionella råvaror.
Smakrådet består av följande medlemmar
Johan Swahn, smakforskare
Jimmi Eriksson, lagkapten i Kocklandslaget 2017-2020, Årets Kock 2016, kock
Anders Isaksson, medlem i Kocklandslaget 2019-2020, kock
Fredrik Andersson, lagledare Kocklandslaget 2017-2020, kock
Sebastian Pettersson, medlem i Kocklandslaget 2019-2020, konditor
Isabella Westergren, Årets Konditor 2019, konditor
Marie Skogström, vinnare av Coupe Dessert och dessertmästarna 2013, konditor och kock
Martin Moses, Årets Kock 2019, kock
Bakgrunden till Årets Smak
För tredje året i rad har Arla Pro jobbat med Årets Smak – ett projekt som undersöker smaktrender med syfte att hitta nya sätt att inspirera och få fler kockar och konditorer att experimentera med smaker. Det är även ett tillfälle att lyfta och utforska mejeriprodukters smak, textur och egenskap som utmärkta smakbärare. Årets Smak grundas på undersökningar och i diskussion med ett smakråd bestående av framstående kockar och konditorer i branschen.
För mer information, kontakta:
Nermin Ali, Prat PR, 070-799 19 53, nermin.ali@prat.se
Nyckelord
Kontakter
Sandra ErikssonPressekreterare Arla Sverige
Tel:070-88 44 290sandra.eriksson@arlafoods.comBilder
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Så prioriterar hushållen i fattiga januari22.1.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter julklappsköp och festligheter är många plånböcker tunnare än vanligt i januari. En ny undersökning från Arla visar att svenskarna anpassar sina matvanor för att spara, men att det finns vissa livsmedel som de inte vill kompromissa med.
Klimatvinster när Arla Falkenberg blir fossilfritt16.1.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arlas KESO©-mejeri i Falkenberg är nu helt fossilfritt. Samtidigt slimmar anläggningen sin energianvändning och minskar sitt koldioxidutsläpp med cirka 3 000 ton per år. – Det är en viktig milstolpe för oss, säger mejerichef Christian Svensson.
Starbucks® lanserar ny proteindryck med kaffe9.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Starbucks® fortsätter att utveckla sitt Ready-to-Drink-sortiment med en spännande nyhet: Starbucks® Protein Drink with coffee. Detta är den första proteinrika drycken i Ready-to-Drink-serien som lanseras i Sverige och finns tillgänglig i tre smakrika varianter från och med den 10 februari 2025. Skidåkare i Duved, Sälen, Vemdalen och Åre har chansen att provsmaka redan från den 20 januari.
Mjölkpriset till bönderna oförändrat i januari31.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter åtta höjningar på raken lämnar Arla mjölkpriset till bönderna oförändrat i januari, både för konventionell och ekologisk mjölk. De svenska Arlabönderna får dock några ören extra på priset – tack vare en valuteffekt.
Efter TikTok-boomen – rekordår för KESO©-fabriken17.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efterfrågan på KESO© och cottage cheese är större än någonsin, såväl nationellt som globalt. Och mejeriet i Falkenberg, som förser både Sverige och stora delar av Europa med cottage cheese, har svarat upp. Redan i november slog anläggningen sitt tidigare produktionsrekord från 2021, när man passerade 21 000 ton cottage cheese.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum