Arla utforskar Instagram för att utse Årets Smak

För tredje året i rad kommer Arla att presentera Årets Smak. Nytt för i år är att Arla har analyserat 20 000 Instagram-inlägg av inflytelserika kockar och konditorer från hela världen för att se vilka råvaror, smaker och tekniker som matproffsen använder. Undersökningen visade bland annat att rostat, karamelliserat och fermenterat är extra populärt.
Årets Smak Smaktrender

BBQ, konfektyr och rökt är hashtags som trendar just nu – det och mycket annat upptäckte Arla när de drog igång projektet Årets Smak genom att analysera Instagram-konton från några av världens främsta restauranger, kockar och konditorer. Sammanlagt utforskades 20 000 inlägg och över 150 000 ord och 85 000 hashtags har analyserats.

"Vill man veta vad som trendar inom matvärlden är sociala medier, och då särskilt Instagram, en viktig källa. Där delar kockar, konditorer, bagare och andra matkreatörer med sig av sina tankar och idéer. Även om jag själv gärna lagar mat med svenska råvaror är det otroligt inspirerande att se vilka smaker och tekniker kockar runt om i världen jobbar med", säger Jimmi Eriksson, vinnare av Årets Kock 2016 och en av medlemmarna i Arlas Smakråd.

500 kockar gav input och insikter

För att ta reda på om de globala trenderna från Instagram även gäller i Sverige gjorde Arla en enkätundersökning där 500 kockar och konditorer deltog. De fick även frågan om vad de associerar framtidens smaktrender med och majoriteten svarade hållbarhet, lokalt och säsong, men även växtbaserat och hantverk låg högt på listan av troliga trender. Det framkom också att även våra svenska matkreatörer hämtar inspiration från Instagram, men deras största inspirationskälla är råvaror. De flesta av de tillfrågade tycker att grönt är den mest inspirerande färgen när det gäller matlagning.

Årets Smak sprider kunskap och inspiration

Förra året utforskades syra. Vad som blir Årets Smak 2021 är fortfarande hemligt men det råder ingen tvekan om att beslutet är välgrundat. Djupdykningen på Instagram och enkätundersökningen till svenska matbranschen har letts av smakforskaren Johan Swahn, och under hela processen har Arlas Smakråd, med några av landets främsta kockar och konditorer, bidragit med sin kunskap och kreativitet.

"Genom Årets Smak vill vi bidra med kunskap och inspiration. Därför är vi stolta över att Johan Swahn, som är expert på sensorik, har varit med i projektet och bidragit med insikter. Vi är också glada över att Smakrådet har varit med på hela resan och hjälpt oss att utforska Årets Smak 2021. Under året kommer vi att dela med oss av massor av inspiration, bland annat smakpaletter som gör det lätt för kockar och konditorer att experimentera med Årets Smak 2021", säger Annie Tidelius, projektledare Årets Smak.

Årets Smak 2021 kommer att tillkännages i början av april på Arla Pros Instagram (@arlaprosweden).

Tre intressanta upptäckter

• Rostat är ett ord som kockar och konditorer gärna använder i en beskrivning av en matupplevelse.
  • Svart är en färg som trendar och ofta återkommer i en beskrivning av en rätt.
  • Även om samma smaktrend plockas upp i flera länder tar den sig olika uttryck eftersom smaken ofta kombineras med traditionella råvaror.

Smakrådet består av följande medlemmar

Johan Swahn, smakforskare

Jimmi Eriksson, lagkapten i Kocklandslaget 2017-2020, Årets Kock 2016, kock

Anders Isaksson, medlem i Kocklandslaget 2019-2020, kock

Fredrik Andersson, lagledare Kocklandslaget 2017-2020, kock

Sebastian Pettersson, medlem i Kocklandslaget 2019-2020, konditor

Isabella Westergren, Årets Konditor 2019, konditor

Marie Skogström, vinnare av Coupe Dessert och dessertmästarna 2013, konditor och kock

Martin Moses, Årets Kock 2019, kock

Bakgrunden till Årets Smak

För tredje året i rad har Arla Pro jobbat med Årets Smak – ett projekt som undersöker smaktrender med syfte att hitta nya sätt att inspirera och få fler kockar och konditorer att experimentera med smaker. Det är även ett tillfälle att lyfta och utforska mejeriprodukters smak, textur och egenskap som utmärkta smakbärare. Årets Smak grundas på undersökningar och i diskussion med ett smakråd bestående av framstående kockar och konditorer i branschen.

För mer information, kontakta:
Nermin Ali, Prat PR, 070-799 19 53, nermin.ali@prat.se

Årets Smak Smaktrender