Arlas svenska innovationsgård invigd

Satsningen på innovationsgården ska bidra till att öka takten på forskning och metodutveckling på gårdsnivå i samarbete med kommersiella aktörer och forskningsinstitut. Det kommer vara en plats för att testa nya koncept och ny teknik och en mötesplats för att visa upp Arlas arbete för en ännu mer hållbar mjölkproduktion.

”Vi vill visa upp att mjölkgårdar är en framtidsbransch. Mjölk och mejeriprodukter är en bärande del av en hållbar svensk livsmedelsproduktion och en levande landsbygd. Hela samhället står inför stora omställningar och därför behövs forskning och innovation på gårdsnivå" sade Kai Gyllström, vd Arla Sverige.

Målet med innovationsgården är att hitta nya moderna arbetsmetoder för ökad djurvälfärd, minskad miljöpåverkan och att sänka klimatavtrycket för mjölkgårdar. Gården kommer att vara en plats för att testa nya koncept och ny teknik, antingen via externa forskningsprojekt eller tillsammans med Arla. Det kommer också vara en mötes- och utbildningsplats för att visa upp Arlas arbete för en ännu mer hållbar mjölkproduktion.

Finngarne gård är även en av de pilotgårdar där regenerativa jordbruksmetoder i mjölkproduktionen ska testas. Målet är att undersöka hur mjölkgårdar kan bidra till bättre jordhälsa, kolinlagring, vattenkvalitet och biologisk mångfald. Läs mer om Arla och regenerativt jordbruk

"Det är i år faktiskt precis 100 år sedan min farfarsfarfar kom hit till Finngarne gård.  Sedan dess har min släkt haft mjölkproduktion här och jag är alltså femte generationen. Men det senaste året har kanske mer förändrats på gården än under de 99 tidigare sammantaget" sade Jörgen Ericsson som äger och driver Finngarne Gård.

Vid invigningen den 8 oktober 2021 närvarade bland annat näringminister Ibrahim Baylan och LRFs ordförande Palle Borgström som lovordade satsningen på en innovationsgård.

"Det finns kunskap som vi bönder känner till men som vi inte har fått ut i praktisk tillämpning. Arlas innovationsgård blir viktig för att snabba på och få ut ny forskning till gårdsnivån. Det är en viktig och riktigt bra satsning" sade LRFs ordförande Palle Borgström.

"Vi behöver göra mer i en tid då vi har otroligt många utmaningar framför oss. En av styrkorna varför vi är så starka när det kommer till innovation och jordbruk, det är att vi jobbar tillsammans" sade Näringsminister Ibrahim Baylan.

Vill du komma i kontakt med innovationsgården eller har frågor kring forskningsprojekt?

Kontakta Arla via e-post: arla_innovation_gard@arlafoods.com

Invigningen kan ses i efterhand:  https://www.youtube.com/watch?v=-jVGPGV-FPI

ATL ”Här är Arlas första innovationsgård”

Jordbruksaktuellt ”Invigning av innovationsgård”

Norrtälje tidning ” Finngarne gård är först ut i Sverige: ”Lantbruket ska bli ännu vassare””

Lisa Ehde, chef för Member & Agri Commercial Arla Sverige, Kai Gyllström vd Arla Sverige och Jörgen Ericsson mjölkbonde och ägare till Finngarne gård
Näringsminister Ibrahim Baylan
Lisa Ehde, chef för Member & Agri Commercial Arla Sverige. I mitten LRF:s ordförande Palle Borgström och till höger Christian Nyrén, VD Stiftelsen Lantbruksforskning

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Arla vässar klimatplanen – SBTi godkänner 1,5-gradersmålet11.1.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Med planer på att gå över till fossilfria lastbilar, förnybar el och lågenergilösningar på alla marknader skalar bondeägda mejerikoncernen Arla Foods upp verksamhetens klimatmål från 30 till 63 procent. Science Based Targets-initiativet godkänner det nya målet och bedömer att det överensstämmer med de minskningar som krävs för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C i enlighet med Parisavtalet.

Nära var femte barnfamilj ser inte fram emot jul med släkten21.12.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Mindre pandemirestriktioner kring jul kommer med delad entusiasm. En undersökning från Arla visar att nära var femte barnfamilj inte ser fram emot jul med släkten, och tyckte det var skönt att slippa stressen förra året. I år är barnfamiljer som ska fira jul betydligt mer benägna att handla julmaten online än de som inte har barn, vilket kan underlätta den mer sociala jul många nu har framför sig. Smöret till bakningen, mjölken i och till risgrynsgröten och julosten till julbordet hör till de viktigaste inköpen bland de som firar jul.