Tekniska verken i LinköpingTekniska verken i Linköping

Återbrukshallarna på återvinningscentralerna fyller ett år

För snart ett år sedan invigdes tre mottagningshallar för återbruk på Tekniska verkens återvinningscentraler Ullstämma, Malmen och Gärstad.

Syftet med återbrukshallarna är att skapa bättre förutsättningar för ett cirkulärt resurseffektivt samhälle. Mer saker ska komma till återanvändning och på så vis också minska avfallsmängderna.

Bemanningen sker i samarbete med Linköpings kommun, med syfte att få fler människor som står långt ifrån arbetsmarknaden att på sikt kunna komma i egenförsörjning.

– Vi är mycket stolta och glada över hur bra det fungerat med återbrukshallarna under det första året. Mottagningen för återbruk är verkligen uppskattad av kommuninvånarna som gärna lämnar in saker där. Det hade inte varit möjligt utan det samarbete vi har med Linköpings kommun när det gäller bemanningen i återbrukshallarna, och de hjälporganisationer som tar hand om det som samlas in. Vi är också glada över de engagerade deltagare som tagit sig an sitt uppdrag i återbrukshallarna på ett mycket bra sätt. Vi får ofta positiv återkoppling från våra kunder kring detta, säger Charlotta Sund, vd på Tekniska verken

– Iden att återbruka material och samtidigt ge människor långt från arbetsmarknaden en ny chans har visat sig vara ett vinnande koncept. Bra för miljön, bra för deltagarna, och bra för Linköping, det är särskilt glädjande att se de människor som tack vare återbruket nu är i egen försörjning. Detta redan under första året, jag ser fram emot många fler år och många fler i egen försörjning, säger Fredrik Lundén (M) kommunalråd och ordförande i arbetsmarknadsnämnden.

Helena Paulsson, chef för arbetsmarknad och integration,
Linköpings kommun, 013-26 39 63
helena.paulsson@linkoping.se

Johan Borg, avdelningschef hushållsavfall, Tekniska verken, 013-20 81 19
johan.borg@tekniskaverken.se

Fredrik Lundén (M), Kommunalråd och ordförande i arbetsmarknadsnämnden,
Linköpings kommun, 076-764 65 83
fredrik.lunden@linkoping.se

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Överbliven fallfrukt blir biogas och biogödsel15.10.2020 10:57:48 CESTPressmeddelande

Frossa i paj, mos och kräm. Eller lämna fallfrukten till ett lokalt musteri som gör saft, must och sylt av den. Eller varför inte låta vänner och bekanta plocka den överblivna frukten? Eller ställ ut en korg med äpplen och päron till de som inte har en egen trädgård. För i första hand ska frukten så klart ätas. Men om det ändå blir fallfrukt över, eller om frukten har blivit dålig, så går det bra att lämna den till Tekniska verkens återvinningscentraler i Linköping. Där tas den omhand för att sedan bli biogas och biogödsel.