Återinför skrotningspremien

Återinför skrotningspremien genom en bilpant på 5 000 kronor. En skrotningspremie skulle hjälpa till att få bort de äldsta och minst säkra bilarna ur trafiken. När bilarna skrotas skapas också en efterfrågan på nyare, begagnade bilar. Premien kan i många fall användas som del av en kontantinsats för att köpa en nyare bil.

– Idag lämnas bilvrak både i naturen och på allmän gatumark. Vår uppfattning är att det problemet skulle försvinna med en skrotningspremie, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Motormännens Riksförbund.

Bilar som överges i naturen innebär stora miljömässiga problem eftersom bly, oljor, glykol och svavelsyra riskerar att läcka ut och skada mark och vatten.

Problemen och kostnaderna för landets kommuner för att få bort gamla bilvrak, skulle sjunka till ett minimum om det fanns ett incitament att istället lämna bilen till återvinningen. Koldioxidutsläppen skulle också sänkas om äldre bilar med högre utsläpp kunde ersättas med nyare bilar med lägre utsläpp.

Dessutom kan en pant bidra till att stabilisera en allt mer svårnavigerad bilmarknad. En mättad nybilsmarknad och en privatleasingssektor som har ökat explosionsartat skapar instabilitet på andrahandsmarknaden.

– Kombinationen av rekordhög försäljning och kraftigt rabatterade priser för tjänstebilar slår ofta mot konsumenterna eftersom det innebär sänkta andrahandsvärden genom alla led. Ett tecken på låg prisnivå är att exporten av begagnade bilar har ökat. Alla skulle tjäna på en mer stabil marknad, säger Carl-Erik Stjernvall.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Motormännen kräver: Stoppa EU-trailers på våra vägar nu!25.2.2019 13:31:53 CETPressmeddelande

Olyckor där EU-trailers är inblandade har uppmärksammats i hög grad under de senaste åren. – Det är orimligt att EU-trailers tillåts på svenska vägar, i synnerhet vintertid. När de körs olastade blir de väldigt instabila vilket ofta leder till sladd och att de kommer över på fel sida av vägen. Dessutom fastnar de ofta i uppförsbackar eller tvingas köra så sakta att de utgör en trafikfara, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Motormännens Riksförbund.