Audi Bryssel certifierat för koldioxidneutral tillverkning

Audi Bryssel har tilldelats certifikat för koldioxidneutral tillverkning av det belgiska testföretaget Vinçotte. Med förnybar energi (95%) och klimatkompensation via miljöprojekt (5%) har Audi säkerställt att tillverkningsprocessen och verksamheten i Bryssel inte tillför någon koldioxid. Audi Bryssel är därmed världens första certifierade anläggning med klimatneutral volymproduktion i premiumsegmentet.

Audi kommer i år att starta tillverkning av märkets första helt eldrivna modellen i Bryssel. För att kunna erbjuda hållbar mobilitet ur ett holistiskt perspektiv har Audi tagit ett helhetsgrepp och även investerat i resurssparande produktion av den eldrivna suven. Redan från start kommer serieversionen av Audi e-tron prototype att tillverkas med koldioxidneutral miljöpåverkan.

”Vår första elbil är också först av de närmaste konkurrenterna med klimatneutral tillverkning. Vi arbetar nu hårt med att göra alla fabriker mer hållbara och planerar att stegvis förse våra anläggningar med grön el. Förra året var Audi det första företaget i Tyskland som gick över till helt klimatneutrala tågtransporter”, sade Peter Kössler, produktions- och logistikchef hos AUDI AG.

Den klimatneutrala produktionen vilar på tre hörnstenar. Redan 2012 gick Audi Bryssel över till grön el. På taket finns den största solcellsanläggnigen i regionen med en yta på 37.000 kvm som sparar ca 17.000 ton koldioxid per år.  Den andra hörnstenen är värmetillförsel från förnybar energi som täcks med biogascertifikat. Audi Bryssel förhindrar därmed CO2-utsläpp på upp till 40.000 ton per år genom användandet av förnybar energi. De två hörnstenarna står därmed för mer än 95 procent av allt energibehov. Resterande 5 procent klimatkompenseras där förnybar energi inte kan användas för närvarande.

“2014 var Audi den första premiumtillverkaren som mätte och certifierade CO2-avtrycket. Sedan dess har vi arbetat stadigt för att minska det ytterligare,” sade Rüdiger Recknagel, Head of Environmental Protection AUDI AG. “Vi installerar dessutom ny teknik för att minska vattenkonsumtionen, förhindra luftföroreningar och förbättra återvinningen vid alla våra anläggningar”.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.