Audi Bryssel certifierat för koldioxidneutral tillverkning

Audi Bryssel har tilldelats certifikat för koldioxidneutral tillverkning av det belgiska testföretaget Vinçotte. Med förnybar energi (95%) och klimatkompensation via miljöprojekt (5%) har Audi säkerställt att tillverkningsprocessen och verksamheten i Bryssel inte tillför någon koldioxid. Audi Bryssel är därmed världens första certifierade anläggning med klimatneutral volymproduktion i premiumsegmentet.

Audi kommer i år att starta tillverkning av märkets första helt eldrivna modellen i Bryssel. För att kunna erbjuda hållbar mobilitet ur ett holistiskt perspektiv har Audi tagit ett helhetsgrepp och även investerat i resurssparande produktion av den eldrivna suven. Redan från start kommer serieversionen av Audi e-tron prototype att tillverkas med koldioxidneutral miljöpåverkan.

”Vår första elbil är också först av de närmaste konkurrenterna med klimatneutral tillverkning. Vi arbetar nu hårt med att göra alla fabriker mer hållbara och planerar att stegvis förse våra anläggningar med grön el. Förra året var Audi det första företaget i Tyskland som gick över till helt klimatneutrala tågtransporter”, sade Peter Kössler, produktions- och logistikchef hos AUDI AG.

Den klimatneutrala produktionen vilar på tre hörnstenar. Redan 2012 gick Audi Bryssel över till grön el. På taket finns den största solcellsanläggnigen i regionen med en yta på 37.000 kvm som sparar ca 17.000 ton koldioxid per år.  Den andra hörnstenen är värmetillförsel från förnybar energi som täcks med biogascertifikat. Audi Bryssel förhindrar därmed CO2-utsläpp på upp till 40.000 ton per år genom användandet av förnybar energi. De två hörnstenarna står därmed för mer än 95 procent av allt energibehov. Resterande 5 procent klimatkompenseras där förnybar energi inte kan användas för närvarande.

“2014 var Audi den första premiumtillverkaren som mätte och certifierade CO2-avtrycket. Sedan dess har vi arbetat stadigt för att minska det ytterligare,” sade Rüdiger Recknagel, Head of Environmental Protection AUDI AG. “Vi installerar dessutom ny teknik för att minska vattenkonsumtionen, förhindra luftföroreningar och förbättra återvinningen vid alla våra anläggningar”.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.

Aerodynamisk Audi e-tron prototype förlänger räckvidden med virtuella backspeglar30.5.2018 10:36Pressmeddelande

Ju lägre luftmotstånd – desto längre kommer elbilen. Det kan låta som en självklarhet men kräver ett omfattande utvecklingsarbete. Genom intensivt testande i vindtunnel har Audi optimerat luftströmmarna runt Audi e-tron prototype. Med 0,28 har elbilen ett av de lägsta cW-värdena i SUV-segmentet, vilket är avgörande för räckvidden på mer än 400 kilometer enligt den nya WLTP-körcykeln. I samband med premiären av Audis första elbil i augusti, lanseras även världsnyheten virtuella backspeglar som minskar luftmotståndet ytterligare.