Audi Bryssel certifierat för koldioxidneutral tillverkning

Audi Bryssel har tilldelats certifikat för koldioxidneutral tillverkning av det belgiska testföretaget Vinçotte. Med förnybar energi (95%) och klimatkompensation via miljöprojekt (5%) har Audi säkerställt att tillverkningsprocessen och verksamheten i Bryssel inte tillför någon koldioxid. Audi Bryssel är därmed världens första certifierade anläggning med klimatneutral volymproduktion i premiumsegmentet.

Audi kommer i år att starta tillverkning av märkets första helt eldrivna modellen i Bryssel. För att kunna erbjuda hållbar mobilitet ur ett holistiskt perspektiv har Audi tagit ett helhetsgrepp och även investerat i resurssparande produktion av den eldrivna suven. Redan från start kommer serieversionen av Audi e-tron prototype att tillverkas med koldioxidneutral miljöpåverkan.

”Vår första elbil är också först av de närmaste konkurrenterna med klimatneutral tillverkning. Vi arbetar nu hårt med att göra alla fabriker mer hållbara och planerar att stegvis förse våra anläggningar med grön el. Förra året var Audi det första företaget i Tyskland som gick över till helt klimatneutrala tågtransporter”, sade Peter Kössler, produktions- och logistikchef hos AUDI AG.

Den klimatneutrala produktionen vilar på tre hörnstenar. Redan 2012 gick Audi Bryssel över till grön el. På taket finns den största solcellsanläggnigen i regionen med en yta på 37.000 kvm som sparar ca 17.000 ton koldioxid per år.  Den andra hörnstenen är värmetillförsel från förnybar energi som täcks med biogascertifikat. Audi Bryssel förhindrar därmed CO2-utsläpp på upp till 40.000 ton per år genom användandet av förnybar energi. De två hörnstenarna står därmed för mer än 95 procent av allt energibehov. Resterande 5 procent klimatkompenseras där förnybar energi inte kan användas för närvarande.

“2014 var Audi den första premiumtillverkaren som mätte och certifierade CO2-avtrycket. Sedan dess har vi arbetat stadigt för att minska det ytterligare,” sade Rüdiger Recknagel, Head of Environmental Protection AUDI AG. “Vi installerar dessutom ny teknik för att minska vattenkonsumtionen, förhindra luftföroreningar och förbättra återvinningen vid alla våra anläggningar”.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.

Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve28.2.2019 10:43:08 CETPressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03 CETPressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.