Audi CEO Duesmann vid klimatkonferens i Berlin: Accelererar övergången till e-mobilitet

Redan om fyra år startar produktionen av Audis sista helt nyutvecklade modell med förbränningsmotor. Från 2026 kommer premiummärket enbart lansera nya modeller som är helt eldrivna på världsmarknaden. Detta tillkännagavs av Audis CEO Markus Duesmann vid klimatkonferensen ”Climate Neutrality Foundation” i Berlin. Företaget accelererar därmed övergången till e-mobilitet. Fram till 2033 kommer produktionen av förbränningsmotorer successivt fasas ut. Senast 2050 planerar Audi att nå nettonollutsläpp.

Helt eldrivna Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron lanseras i år
  • Från 2026 kommer Audi enbart nylansera helt eldrivna modeller på den globala marknaden.
  • Till 2033 fasar Audi ut produktionen av de sista förbränningsmotorerna
  • Audi CEO Duesmann vid klimatkonferens i Berlin: “Audi är redo att ta detta avgörande och kraftfulla steg mot den eldrivna tidseran.”

“Tack vare vår innovativa styrka erbjuder vi hållbara och koldioxidneutrala mobilitetslösningar,” fortsätter Duesmann. “Jag tror inte på framgång via förbud. Jag tror på framgång genom teknik och innovationer.” Den exakta tidpunkten när Audi slutar tillverka förbränningsmotorer avgörs slutligen av kunder och lagstiftning. Företaget förväntar sig fortsatt efterfrågan i Kina efter 2033, vilket gör att det skulle kunna ske lokal tillverkning av bilar med förbränningsmotorer. Samtidigt kommer Audi att öka elbilsprogrammet markant.

Med nya e-tron GT, RS e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron lanserar Audi redan i år fler elbilsmodeller än traditionella modeller med förbränningsmotorer. 2025 räknar märket med att ha mer än 20 elbilsmodeller i programmet. “Med denna färdplan skapar vi den nödvändiga tydligheten för att göra en beslutsam och kraftfull övergång till den elektriska eran. Vi sänder signalen att Audi är redo,” säger Duesmann.

För ökad e-mobilitet och acceptans i samhället är det avgörande med en utbyggnad av rikstäckande laddinfrastruktur och förnybara energikällor. Audi är aktivt involverade inom båda områdena. För bara några veckor sedan presenterades ett pilotprojekt kallat ”Audi charging hub” med reservationssystem och lounge vid laddning. Biltillverkaren samarbetar även med energileverantörer för att främja utvecklingen av förnybara energikällor.

Audi kommer också att lägga all energi i utvecklingen av förbränningsmotorn tills den slutar tillverkas. De nuvarande generationerna kommer att förbättras ytterligare för att göra dem ännu mer effektiva med kundnytta. En sak är säker: “Den sista förbränningsmotorn från Audi kommer att bli den bästa som vi någonsin byggt,” avslutar Duesmann.

Helt eldrivna Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron lanseras i år
Elbilen Audi Q4 Sportback e-tron
Systematisk omställning till eldriven mobilitet
Audi Q4 e-tron tillverkas kolidioxidneutralt i Tyskland
Audi e-tron GT tillverkas koldioxidneutralt i Tyskland
Audi RS e-tron GT

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

I första klass mot framtiden2.9.2021 23:06:09 CEST | Pressmeddelande

Under bilsalongen IAA 2021 i München visar Audi upp en privatjet för vägarna - Audi grandsphere concept. Liksom i ett förstaklassflyg kombinerar den 5,35 m långa grandsphere lyxkänslan i en privatjet med högsta komfort och en avancerad upplevelse ombord. Självkörande på nivå 4 ger den en helt ny frihet - interiören omvandlas då till en rymlig upplevelsesfär utan ratt, pedaler eller instrument. Framsätena blir en förstaklasslounge med maximalt med utrymme, fri sikt och tillgång till alla funktioner i ett heltäckande digitalt ekosystem.

Audi på väg mot klimatneutral mobilitet1.9.2021 10:29:15 CEST | Pressmeddelande

Redan om fyra år startar tillverkningen av den sista nya förbränningsmodellen från Audi. Från 2026 kommer premiummärket enbart släppa helt eldrivna nya modeller på marknaden. Tillverkningen av förbränningsmotorer kommer samtidigt att fasas ut fram till 2033. För att bli ledande leverantör av klimatneutral mobilitet optimerar Audi varje länk i värdekedjan och engagerar sig dessutom i utbyggnaden av förnybar energi. På temat “Hållbarhet” under Audis mediadagar inför bilsalongen IAA, presenterade företaget bland annat sin vision för klimatneutral tillverkning och visade hur hållbarhet implementeras i värdekedjan.

Vorsprung 2030: Audi ökar takten i omställningen26.8.2021 19:06:06 CEST | Pressmeddelande

Audi satsar på att bli hållbart, socialt och teknisk ledande till 2030. “Företagsstrategin ‘Vorsprung 2030’ säkerställer Audis handlingskraft för framtiden,” säger Markus Duesmann, CEO för AUDI AG. Förändringstakten i vårt samhälle ökar snabbt. Vi ökar därför takten på vår egen omställning.” För några veckor sedan annonserade Audi att företagets nya modeller från och med 2026 kommer att vara helt eldrivna. Produktionen av förbränningsmotorer fasas gradvis ut fram till 2033. Det tydliga beslutet är resultatet av en intensiv strategiprocess med ambitionen att fortsätta växa med lönsamhet.

Audi skysphere concept – framtiden ligger öppen10.8.2021 20:03:10 CEST | Pressmeddelande

Med en spektakulär roadster visar Audi upp den första medlemmen i en ny familj konceptbilar. Audi skysphere concept är en eldriven tvådörrars cabriolet vars linjer ger oss en direkt hint om framtidens Audi-design. Med konceptet vill Audi illustrera märkets vision för morgondagens progressiva lyxsegment, där kupén är interaktiv, och bilen en plattform för upplevelser. Autonom körning, interiör med revolutionerande ny design, och ett helt digitalt ekosystem gör det möjligt. Audi skysphere concept visas publikt vid Pebble beach under Monterey Car Week, inte långt från märkets nya designstudio i Malibu, där konceptbilen skapats.

Varvrekord på Nordslingan: Audi RS 3 snabbast i kompaktklassen3.8.2021 09:39:40 CEST | Pressmeddelande

Med en tid på 7:40.748 minuter är nya Audi RS 3 Sedan snabbast i kompaktklassen runt Nürburgrings nordslinga. Frank Stippler, racing- och utvecklingsförare för Audi Sport, förbättrade det tidigare varvrekordet i klassen med 4,64 sekunder. Framförallt bidrog den nya torque splittern, med sin helt variabla momentfördelning på bakaxeln, till rekordtiden. Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan är nu beställbara med lansering i höst.

Framgångsrikt första halvår för Audi: Leveransrekord och starkt resultat30.7.2021 14:37:55 CEST | Pressmeddelande

Ett starkt resultat efter sex månader: Audi-koncernen uppnådde ett framgångsrikt halvårsresultat trots den kritiska situationen med halvledartillgång. Under perioden januari till juni levererade företaget totalt 981,681 bilar och summerade det bästa första halvåret Audis historia. Den positiva volymutvecklingen återspeglas även i det finansiella resultatet. Försäljningsintäkterna uppgick till 29,2 miljarder euro. Rörelseresultatet på 3,1 miljarder euro återspeglar den höga kundefterfrågan, en stark försäljningsinsats och fortsatt kostnadskontroll. Audi drog dessutom fördel av positiva värderingseffekter vid säkring av råmaterial. Försäljningsmarginalen på 10,7 procent ligger därför inom den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procent. Nettokassaflödet på 5,5 miljarder euro återspeglar den finansiella styrkan inom Audi-koncernen.