Audi CEO Duesmann vid klimatkonferens i Berlin: Accelererar övergången till e-mobilitet

Redan om fyra år startar produktionen av Audis sista helt nyutvecklade modell med förbränningsmotor. Från 2026 kommer premiummärket enbart lansera nya modeller som är helt eldrivna på världsmarknaden. Detta tillkännagavs av Audis CEO Markus Duesmann vid klimatkonferensen ”Climate Neutrality Foundation” i Berlin. Företaget accelererar därmed övergången till e-mobilitet. Fram till 2033 kommer produktionen av förbränningsmotorer successivt fasas ut. Senast 2050 planerar Audi att nå nettonollutsläpp.

Helt eldrivna Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron lanseras i år
  • Från 2026 kommer Audi enbart nylansera helt eldrivna modeller på den globala marknaden.
  • Till 2033 fasar Audi ut produktionen av de sista förbränningsmotorerna
  • Audi CEO Duesmann vid klimatkonferens i Berlin: “Audi är redo att ta detta avgörande och kraftfulla steg mot den eldrivna tidseran.”

“Tack vare vår innovativa styrka erbjuder vi hållbara och koldioxidneutrala mobilitetslösningar,” fortsätter Duesmann. “Jag tror inte på framgång via förbud. Jag tror på framgång genom teknik och innovationer.” Den exakta tidpunkten när Audi slutar tillverka förbränningsmotorer avgörs slutligen av kunder och lagstiftning. Företaget förväntar sig fortsatt efterfrågan i Kina efter 2033, vilket gör att det skulle kunna ske lokal tillverkning av bilar med förbränningsmotorer. Samtidigt kommer Audi att öka elbilsprogrammet markant.

Med nya e-tron GT, RS e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron lanserar Audi redan i år fler elbilsmodeller än traditionella modeller med förbränningsmotorer. 2025 räknar märket med att ha mer än 20 elbilsmodeller i programmet. “Med denna färdplan skapar vi den nödvändiga tydligheten för att göra en beslutsam och kraftfull övergång till den elektriska eran. Vi sänder signalen att Audi är redo,” säger Duesmann.

För ökad e-mobilitet och acceptans i samhället är det avgörande med en utbyggnad av rikstäckande laddinfrastruktur och förnybara energikällor. Audi är aktivt involverade inom båda områdena. För bara några veckor sedan presenterades ett pilotprojekt kallat ”Audi charging hub” med reservationssystem och lounge vid laddning. Biltillverkaren samarbetar även med energileverantörer för att främja utvecklingen av förnybara energikällor.

Audi kommer också att lägga all energi i utvecklingen av förbränningsmotorn tills den slutar tillverkas. De nuvarande generationerna kommer att förbättras ytterligare för att göra dem ännu mer effektiva med kundnytta. En sak är säker: “Den sista förbränningsmotorn från Audi kommer att bli den bästa som vi någonsin byggt,” avslutar Duesmann.

Helt eldrivna Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron lanseras i år
Elbilen Audi Q4 Sportback e-tron
Systematisk omställning till eldriven mobilitet
Audi Q4 e-tron tillverkas kolidioxidneutralt i Tyskland
Audi e-tron GT tillverkas koldioxidneutralt i Tyskland
Audi RS e-tron GT

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Framgångsrikt första halvår för Audi: Leveransrekord och starkt resultat30.7.2021 14:37:55 CEST | Pressmeddelande

Ett starkt resultat efter sex månader: Audi-koncernen uppnådde ett framgångsrikt halvårsresultat trots den kritiska situationen med halvledartillgång. Under perioden januari till juni levererade företaget totalt 981,681 bilar och summerade det bästa första halvåret Audis historia. Den positiva volymutvecklingen återspeglas även i det finansiella resultatet. Försäljningsintäkterna uppgick till 29,2 miljarder euro. Rörelseresultatet på 3,1 miljarder euro återspeglar den höga kundefterfrågan, en stark försäljningsinsats och fortsatt kostnadskontroll. Audi drog dessutom fördel av positiva värderingseffekter vid säkring av råmaterial. Försäljningsmarginalen på 10,7 procent ligger därför inom den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procent. Nettokassaflödet på 5,5 miljarder euro återspeglar den finansiella styrkan inom Audi-koncernen.

Maximerad körglädje i Nya Audi RS 319.7.2021 09:39:02 CEST | Pressmeddelande

0 till 100 på snabba 3,8 sekunder, topphastighet upp till 290 km/h, RS Torque Splitter, semi-slicks och speciella RS-körlägen – nya Audi RS 3 bjuder på kördynamik på högsta nivå och klassens bästa prestandavärden. Utrustad med den prisade 5-cylindriga högprestandamotorn på 400 hk, levererar RS 3 acceleration ackompanjerad av ett mäktigt motorljud. Motorn har fått ännu snabbare respons och vridmomentet har höjts till 500 Nm. Breddad kaross, RS sportavgassystem och förardisplayer som i en racingbil – nya Audi RS 3 är präglad av sina sportiga gener.