Audi fokuserar på eldrift i ny mobilitetsstrategi

Audi är inne i en transformationsfas och ställer om hela företaget mot elektrisk och hållbar mobilitet. 2025 planerar märket med de fyra ringarna för mer än 30 laddbara modeller, varav 20 helt eldrivna. Audi satsar på fyra plattformar för att kunna erbjuda elbilar i varje segment. Parallellt ökar utbudet av plug-in hybrider med fyra modeller under hösten. Redan idag tillverkas elbilen Audi e-tron koldioxidneutralt i Bryssel. 2025 planerar Audi för att samtliga produktionsanläggningar vara klimatneutrala.

MLB evo (e-tron), J1-Performance Platform (e-tron GT concept), MEB (Q4 e-tron concept), PPE (design model Sportback-Layout).

Audi ställer om verksamheten till att leverera klimatneutral premiummobilitet med målet att blir ledande i segmentet. Tillverkaren accelererar nu elektrifieringsplanen och den företagsgenomgripande planen för att sänka CO2-utsläppen. Till 2025 skall fotavtrycket från fordonsflottan räknat över hela livscykeln sänkas med 30 procent jämfört med 2015.

Fyra elbilsplattformar

För att kunna realisera den ambitiösa planen nyttjar Audi synergierna i gruppen och bygger modellprogrammet på fyra olika elbilsplattformar: Audis första rena elbil Audi e-tron är byggd på en modifierad version av MLB evo, som används för Audis större modeller, och blir basen för Audi e-tron Sportback. Nästa nya modell är sportbilen Audi e-tron GT som 2020 kommer att byggas på en prestandaplattform som är utvecklad i nära samarbete med Porsche.  2021 lanseras serieversionen av Audi Q4 e-tron concept på MEB-plattformen som blir insteget i Audis elbilsprogram. Därefter utlovas flera kompakt- och mellanklassmodeller på MEB-plattformen som utvecklats av Volkswagen för hela koncernen. De större modellerna och lyxbilarna kommer att byggas på den helt nya PPE-plattformen (Premium Platform Electric) som utvecklas av Audi i samarbete med Porsche för att kunna erbjuda all den teknik som förväntas i segmentet.

Offensiv satsning på laddhybrider

Audi kompletterar dessutom modellprogrammet med en rad nya plug-in hybrider där elmotorn och litium-jon-batteriet samverkar med en bensindriven TFSI-motor. De nya laddhybriderna har dessutom ett intelligent styrsystem som optimerar körningen för att den skall bli så effektiv som möjligt vid körning och eldriven i tätorter. Under hösten 2019 är det säljstart för fyra nya plug-in hybrider, A7 Sportback, A8, Q5 och Q7, som följs av fler modeller under 2020.

Företagsövergripande klimatmål

För att främja hållbar och elektrisk mobilitet investerar Audi ca 14 miljarder euro till slutet av 2023. Utöver utveckling och tillverkning satsas även stora resurser på utbildning och försäljningsinsatser. Audi har även satt klimatmål ur livscykelperspektiv: från råmaterialutvinning till produktion och nyttjande, återvinning och omställning till förnybar energi. Till 2025 skall fordonsflottans klimatavtryck vara 30 procent lägre ur ett livscykelperspektiv jämfört med referensåret 2015.

Redan idag tillverkas elbilen Audi e-tron i den första certifierade koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel. 2025 skall alla produktionsanläggningar ha ställts om till att bli klimatneutrala. Senast 2050 planerar Audi för att hela företagets verksamhet vara helt klimatneutral.

Läs mer på:

och

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi bidrar med elbilar och laddinfrastruktur under World Economic Forum i Davos23.1.2020 16:06:22 CETPressmeddelande

Audi är på plats under World Economic Forum i Davos och stöttar mötets agenda genom att erbjuda hållbara transporter. Märket, som är exklusiv bilpartner för 33:e året, står för en bilflotta på 100 laddbara bilar som kör eldrivet till 90%. Eftersom alpbyn har en begränsad laddinfrastruktur har Audi utvecklat nya lösningar som testas på plats. Under mötet laddas bilarna med grön el vid mobila laddcontainrar som fyllts med återanvända batterier från Audi e-tron.

Audi ökade med 1,8 procent till 1,845 miljoner bilar 201910.1.2020 13:37:37 CETPressmeddelande

Trots utmanande förhållanden kunde Audi öka leveranserna under 2019. En ökning med 1,8 procent innebar ca 1.845.550 bilar med tillväxt på alla tre huvudmarknader. I Kina sattes ett nytt rekord med totalt 690.083 bilar (+ 4.1%). USA-marknaden var fortsatt stabil på en hög nivå med en ökning på 0,4 procent. På hemmamarknaden i Tyskland ökade försäljningen med 4,3 procent. December blev en stark månad med totalt ca 176.000 bilar, vilket var 13,9 procent fler än i december 2018. På den svenska marknaden ökade Audi med 14 procent jämfört med totalmarknaden som var i stort sett oförändrad på + 0,7 %.

Audi vinnare 2019. Laddar för elektrifierat decennium.2.1.2020 11:47:51 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt försäljningsår 2019. Totalt registrerades 19918 bilar med de fyra ringarna i fronten. Det var en ökning med 14 procent jämfört med 2018 på en näst intill oförändrad totalmarknad på 355 704 bilar (+0,6%) enligt preliminär statistik från Bil Sweden. Audi var därmed 6:e största märke i Sverige med en marknadsandel på 5,6%. Nya hyllade Audi Q3 stod för den största ökningen under året.