Audi förlänger titelsponsorskap i FIS Ski World Cup

• Audi titelsponsor i alpina världcupen till 2021/22
  • 20-årsjubileum för samarbetet med svenska alpina landslaget
  • Kör Audi quattro för maximalt grepp i vinterväglag

Audi förlänger samarbetet och fortsätter som titelsponsor till Audi FIS Ski World Cup till 2022. Märket befäster därmed positionen som stark partner till internationell skidsport. I helgen inleds märkets 16:e säsong som titelsponsor vid storslalompremiären i österrikiska Sölden.

I samband med säsongsstarten av den alpina världscupen i Sölden gav Audi det positiva beskedet att märket kommer att fortsätta som titelsponsor av Audi FIS Ski World Cup till och med säsongen 2021/2022. Företaget har varit aktivt i den alpina världen i över 30 år och är idag partner till 15 alpina nationella team och Fédération Internationale de Ski (FIS).

Märket med de fyrhjulsdrivna quattrobilarna har även en lång historia som partner till den alpina skidvärlden i Sverige. De svenska landslagsåkarna har kört Audi mellan tävlingarna sedan 1997. Under sommaren förlängdes det 20-åriga samarbetet i ytterligare tre år.

- Vi är stolta över samarbetet med skidsporten. Det passar oss väldigt bra här i Sverige där skidåkning är ett stort intresse att både utöva och titta på, säger Tom Hedström, marknadschef Audi Sverige. Samarbetet ger oss ett naturligt sammanhang att lyfta fram fördelarna med vår fyrhjulsdrift Audi quattro.

De tävlande i skidvärlden är inte ensamma om att uppskatta fördelarna med den permanenta fyrhjuldriften. Totalt har över 8 miljoner quattrobilar sålts sedan introduktionen på 80-talet. Under 2016 var över 60% av de sålda Audi-bilarna i Sverige utrustade med quattro fyrhjulsdrift.

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Frida Hansdotter Sölden okt 2017
Sölden okt 2017

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för nya teknikladdade Audi A6 Avant11.4.2018 11:52Pressmeddelande

Med nya Audi A6 Avant förenas form och funktion med intelligent och intuitiv teknik. Den vässade designen rymmer en interiör med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov. Rymden har ökat samtidigt som bagageutrymmet är oförändrat på 565-1680 liter trots den sluttande taklinjen. De avancerade säkerhets- och assistanssystemen blir allt mer intelligenta och sammankopplade. Köregenskaperna har optimerats för att ge hög komfort och samtidigt en sportigare känsla, där fyrhjulsstyrning både ökar stabilitet och smidighet. Alla motorer är dessutom elektrifierade med mildhybridsystem för att sänka förbrukningen.

Audi planerar för Audi e-tron GT16.3.2018 15:14Pressmeddelande

Audi breddar programmet med fler eldrivna modeller. I samband med märkets årliga presskonferens under gårdagen bekräftades en helt eldriven Gran Turismo med produktionsstart 2020. Prestandamodellen är ett första tecken på ett nytt elektrifierat Audi Sport. 2025 räknar Audi med att erbjuda ca 20 laddbara modeller totalt, varav hälften är helt eldrivna och resterande laddhybrider. Därtill kommer övriga modellprogrammet elektrifieras i snabb takt med mildhybridsystem. I den framtida strategin finns även bränslecellsbilar som lanseras 2020.