Audi forsätter satsa på förnybara bränslen: testar e-bensin

Audi är övertygade om potentialen i förnybara bränslen och fortsätter investera i utvecklingen av e-gas, e-bensin och e-diesel. Nu har företaget uppnått ett viktigt mål på vägen mot förnybar bensin. Partnern Global Bioenergies har levererat den första batchen av syntetisk e-bensin som nu skall testas i Audis motorer.

Audis mångåriga partner Global Bioenergies S.A. har levererat 60 liter förnybar e-bensin till Audi som nu skall genomföra tester av bränslet. “Det nya bränslet har som alla Audi e-bränslen många fördelar. Det är inte beroende av råolja, det är kompatibelt med befintlig infrastruktur och erbjuder ett möjligt slutet kretslopp för koldioxid,” säger Reiner Mangold, Head of Sustainable Product Development vid AUDI AG.

Audi e-bensin är i huvudsak en flytande isooktan som tillverkas från biomassa i en tvåstegsprocess. I ett första steg tillverkar Global Bioenergies en gasformig isobuten (C4H8). I ett andra steg tillförs väte i en process vid Fraunhofer Center (CBP*) för att omvandla det till isooktan (C8H18). Bränslet är fritt från svavel och bensen och har därför låga utsläpp vid förbränning.

Audis ingenjörer ska nu analysera förbränning och utsläpp i en testmotor. Som rent syntetiskt bränsle med väldigt goda antiknackningsegenskaper, gör Audi e-bensin det möjligt att öka motorkompressionen och effektiviteten. På medellång sikt är målet att produktionsprocessen ska modifieras så att den inte längre kräver biomassa. Tanken är då att koldioxid och väte från förnybara källor skall var tillräckliga som råvaror.

Audi har redan visat att strategin med alternativa bränslen är mer än forskningsprojekt. Sedan 2013 tillverkas förnybar Audi e-gas i märkets egen power-to-gas-anläggning i norra Tyskland och tillförs det tyska gasnätet. Genom att fylla på den beräknade förbrukningen hos de gasdrivna g-tron-modellerna beräknas CO2-utsläppen minska med upp till 80 procent**.

Audi e-diesel är ännu ett bränsle i Audis portfölj av förnybara bränslen. Audi planerar nu för en ny pilotanläggning i Schweiz som ska tillverka ca 400.000 liter  per år med endast vattenkraft som energikälla.

*Frauenhofer Center for Chemical Biotechnological Processes
** vid ren gasdrift med whell-to wheel-beräkning jämfört med en motsvarande modell med konventionell bensinmotor. I Sverige gör den höga andelen biogas att motsvarande fördel uppnås vid gasdrift med biogas.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.