Audi

Audi forsätter satsa på förnybara bränslen: testar e-bensin

Dela

Audi är övertygade om potentialen i förnybara bränslen och fortsätter investera i utvecklingen av e-gas, e-bensin och e-diesel. Nu har företaget uppnått ett viktigt mål på vägen mot förnybar bensin. Partnern Global Bioenergies har levererat den första batchen av syntetisk e-bensin som nu skall testas i Audis motorer.

Audis mångåriga partner Global Bioenergies S.A. har levererat 60 liter förnybar e-bensin till Audi som nu skall genomföra tester av bränslet. “Det nya bränslet har som alla Audi e-bränslen många fördelar. Det är inte beroende av råolja, det är kompatibelt med befintlig infrastruktur och erbjuder ett möjligt slutet kretslopp för koldioxid,” säger Reiner Mangold, Head of Sustainable Product Development vid AUDI AG.

Audi e-bensin är i huvudsak en flytande isooktan som tillverkas från biomassa i en tvåstegsprocess. I ett första steg tillverkar Global Bioenergies en gasformig isobuten (C4H8). I ett andra steg tillförs väte i en process vid Fraunhofer Center (CBP*) för att omvandla det till isooktan (C8H18). Bränslet är fritt från svavel och bensen och har därför låga utsläpp vid förbränning.

Audis ingenjörer ska nu analysera förbränning och utsläpp i en testmotor. Som rent syntetiskt bränsle med väldigt goda antiknackningsegenskaper, gör Audi e-bensin det möjligt att öka motorkompressionen och effektiviteten. På medellång sikt är målet att produktionsprocessen ska modifieras så att den inte längre kräver biomassa. Tanken är då att koldioxid och väte från förnybara källor skall var tillräckliga som råvaror.

Audi har redan visat att strategin med alternativa bränslen är mer än forskningsprojekt. Sedan 2013 tillverkas förnybar Audi e-gas i märkets egen power-to-gas-anläggning i norra Tyskland och tillförs det tyska gasnätet. Genom att fylla på den beräknade förbrukningen hos de gasdrivna g-tron-modellerna beräknas CO2-utsläppen minska med upp till 80 procent**.

Audi e-diesel är ännu ett bränsle i Audis portfölj av förnybara bränslen. Audi planerar nu för en ny pilotanläggning i Schweiz som ska tillverka ca 400.000 liter  per år med endast vattenkraft som energikälla.

*Frauenhofer Center for Chemical Biotechnological Processes
** vid ren gasdrift med whell-to wheel-beräkning jämfört med en motsvarande modell med konventionell bensinmotor. I Sverige gör den höga andelen biogas att motsvarande fördel uppnås vid gasdrift med biogas.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.

Aerodynamisk Audi e-tron prototype förlänger räckvidden med virtuella backspeglar30.5.2018 10:36Pressmeddelande

Ju lägre luftmotstånd – desto längre kommer elbilen. Det kan låta som en självklarhet men kräver ett omfattande utvecklingsarbete. Genom intensivt testande i vindtunnel har Audi optimerat luftströmmarna runt Audi e-tron prototype. Med 0,28 har elbilen ett av de lägsta cW-värdena i SUV-segmentet, vilket är avgörande för räckvidden på mer än 400 kilometer enligt den nya WLTP-körcykeln. I samband med premiären av Audis första elbil i augusti, lanseras även världsnyheten virtuella backspeglar som minskar luftmotståndet ytterligare.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum