Audi forsätter satsa på förnybara bränslen: testar e-bensin

Audi är övertygade om potentialen i förnybara bränslen och fortsätter investera i utvecklingen av e-gas, e-bensin och e-diesel. Nu har företaget uppnått ett viktigt mål på vägen mot förnybar bensin. Partnern Global Bioenergies har levererat den första batchen av syntetisk e-bensin som nu skall testas i Audis motorer.

Audis mångåriga partner Global Bioenergies S.A. har levererat 60 liter förnybar e-bensin till Audi som nu skall genomföra tester av bränslet. “Det nya bränslet har som alla Audi e-bränslen många fördelar. Det är inte beroende av råolja, det är kompatibelt med befintlig infrastruktur och erbjuder ett möjligt slutet kretslopp för koldioxid,” säger Reiner Mangold, Head of Sustainable Product Development vid AUDI AG.

Audi e-bensin är i huvudsak en flytande isooktan som tillverkas från biomassa i en tvåstegsprocess. I ett första steg tillverkar Global Bioenergies en gasformig isobuten (C4H8). I ett andra steg tillförs väte i en process vid Fraunhofer Center (CBP*) för att omvandla det till isooktan (C8H18). Bränslet är fritt från svavel och bensen och har därför låga utsläpp vid förbränning.

Audis ingenjörer ska nu analysera förbränning och utsläpp i en testmotor. Som rent syntetiskt bränsle med väldigt goda antiknackningsegenskaper, gör Audi e-bensin det möjligt att öka motorkompressionen och effektiviteten. På medellång sikt är målet att produktionsprocessen ska modifieras så att den inte längre kräver biomassa. Tanken är då att koldioxid och väte från förnybara källor skall var tillräckliga som råvaror.

Audi har redan visat att strategin med alternativa bränslen är mer än forskningsprojekt. Sedan 2013 tillverkas förnybar Audi e-gas i märkets egen power-to-gas-anläggning i norra Tyskland och tillförs det tyska gasnätet. Genom att fylla på den beräknade förbrukningen hos de gasdrivna g-tron-modellerna beräknas CO2-utsläppen minska med upp till 80 procent**.

Audi e-diesel är ännu ett bränsle i Audis portfölj av förnybara bränslen. Audi planerar nu för en ny pilotanläggning i Schweiz som ska tillverka ca 400.000 liter  per år med endast vattenkraft som energikälla.

*Frauenhofer Center for Chemical Biotechnological Processes
** vid ren gasdrift med whell-to wheel-beräkning jämfört med en motsvarande modell med konventionell bensinmotor. I Sverige gör den höga andelen biogas att motsvarande fördel uppnås vid gasdrift med biogas.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.

Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve28.2.2019 10:43:08 CETPressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03 CETPressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.