Audi, Italdesign och Airbus visar flygande elbilen Pop.Up Next i Geneve

På bilsalongen i Geneve, som pågår fram till den 18 mars, visas flera spektakulära nyheter. En av de mer framtidsorienterade är Pop.Up Next som tagits fram i ett samarbete mellan Audi, Italdesign och Airbus. “Pop.Up Next” är ett eldrivet koncept för både vertikal och horisontell mobilitet. I framtiden är det tänkt att jättedrönaren snabbt skall kunna transportera människor i både luften och på vägen i de större städerna.

Den ultralätta passagerarmodulen för två personer kan anslutas till antingen en eldriven bilmodul eller en drönare. Audi bidrar med know-how gällande batteriteknik och autonom körning. Italdesign utvecklar framtidsorienterade koncept och prototyper för Audi och andra kunder världen över.

Jörg Astalosch, CEO för Italdesign: “Spelreglerna för framtidens urbana mobilitet definieras av flera aktörer. Vi är stolta över samarbetet med Airbus där vi utforskar lösningar för framtidens urbana mobilitet”. Astalosch ser Pop.Up Next som ett flexibelt on demand-koncept som kan tillföra städerna mobilitet i en tredje dimension.

En första version av Pop.Up visades redan förra året på bilsalongen i Geneve. Årets Pop.Up Next är betydligt lättare än föregångaren och interiören är helt nydesignad med en 49-tumsskärm, där interaktionen mellan människa och maskin sker genom touchfunktioner, tal-, ansikts- och ögonigenkänning.

För mer information om Pop.Up Next, se https://www.italdesign.it/geneva2018

Se film: https://youtu.be/2LggHhR2kFk

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.

Världspremiär i Pebble Beach – eldrivna Audi PB18 e-tron concept24.8.2018 07:42Pressmeddelande

Audi visar för första gången upp en designstudie på Pebble Beach Automotive Week i Monterey, Kalifornien. Den helt eldrivna Audi PB18 e-tron är en radikal vision av morgondagens supersportbil. Bred och låg, tydligt inspirerad av racingbanan och vindtunneln, är den byggd för att förflytta gränser. Själva konceptet och de utmanande linjerna skapades i Audis nya designstudio i Malibu i Kalifornien där märkets design utvecklas för framtiden. Det tekniska konceptet i PB18 e-tron har dragit fördel av Audi's många segrar i Le Mans. Audi Sport GmbH, Audis dotterbolag, har ansvarat för projektet. Förkortningen “PB18 e-tron” refererar både till Pebble Beach och det tekniska DNA som den delar med den framgångsrika LMP1-bilen Audi R18 e-tron.