Audi, Italdesign och Airbus visar flygande elbilen Pop.Up Next i Geneve

På bilsalongen i Geneve, som pågår fram till den 18 mars, visas flera spektakulära nyheter. En av de mer framtidsorienterade är Pop.Up Next som tagits fram i ett samarbete mellan Audi, Italdesign och Airbus. “Pop.Up Next” är ett eldrivet koncept för både vertikal och horisontell mobilitet. I framtiden är det tänkt att jättedrönaren snabbt skall kunna transportera människor i både luften och på vägen i de större städerna.

Den ultralätta passagerarmodulen för två personer kan anslutas till antingen en eldriven bilmodul eller en drönare. Audi bidrar med know-how gällande batteriteknik och autonom körning. Italdesign utvecklar framtidsorienterade koncept och prototyper för Audi och andra kunder världen över.

Jörg Astalosch, CEO för Italdesign: “Spelreglerna för framtidens urbana mobilitet definieras av flera aktörer. Vi är stolta över samarbetet med Airbus där vi utforskar lösningar för framtidens urbana mobilitet”. Astalosch ser Pop.Up Next som ett flexibelt on demand-koncept som kan tillföra städerna mobilitet i en tredje dimension.

En första version av Pop.Up visades redan förra året på bilsalongen i Geneve. Årets Pop.Up Next är betydligt lättare än föregångaren och interiören är helt nydesignad med en 49-tumsskärm, där interaktionen mellan människa och maskin sker genom touchfunktioner, tal-, ansikts- och ögonigenkänning.

För mer information om Pop.Up Next, se https://www.italdesign.it/geneva2018

Se film: https://youtu.be/2LggHhR2kFk

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Sportigare och uppkopplad Audi A4 med mildhybridteknik15.5.2019 11:05:49 CESTPressmeddelande

Audis populära storsäljare A4 förnyas och kommer i en sportigare och uppdaterad form. Exteriören följer Audis nya designspråk och interiören är uppgraderad med digital MMI touch-skärm. Flera motoralternativ har elektrifierats med mildhybridteknik (MHEV) som ökar komforten och sänker förbrukningen. Detsamma gäller för Audi S4 TDI, som för första gången är bestyckad med V6 TDI-motor, 48-volts elsystem och eldriven kompressor som gör accelerationen ännu mer direkt. Kombinationen av kraft, vridmoment och effektivitet är unikt i segmentet. Robusta A4 allroad quattro gör modellfamiljen komplett.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.