Audi, Italdesign och Airbus visar flygande elbilen Pop.Up Next i Geneve

På bilsalongen i Geneve, som pågår fram till den 18 mars, visas flera spektakulära nyheter. En av de mer framtidsorienterade är Pop.Up Next som tagits fram i ett samarbete mellan Audi, Italdesign och Airbus. “Pop.Up Next” är ett eldrivet koncept för både vertikal och horisontell mobilitet. I framtiden är det tänkt att jättedrönaren snabbt skall kunna transportera människor i både luften och på vägen i de större städerna.

Den ultralätta passagerarmodulen för två personer kan anslutas till antingen en eldriven bilmodul eller en drönare. Audi bidrar med know-how gällande batteriteknik och autonom körning. Italdesign utvecklar framtidsorienterade koncept och prototyper för Audi och andra kunder världen över.

Jörg Astalosch, CEO för Italdesign: “Spelreglerna för framtidens urbana mobilitet definieras av flera aktörer. Vi är stolta över samarbetet med Airbus där vi utforskar lösningar för framtidens urbana mobilitet”. Astalosch ser Pop.Up Next som ett flexibelt on demand-koncept som kan tillföra städerna mobilitet i en tredje dimension.

En första version av Pop.Up visades redan förra året på bilsalongen i Geneve. Årets Pop.Up Next är betydligt lättare än föregångaren och interiören är helt nydesignad med en 49-tumsskärm, där interaktionen mellan människa och maskin sker genom touchfunktioner, tal-, ansikts- och ögonigenkänning.

För mer information om Pop.Up Next, se https://www.italdesign.it/geneva2018

Se film: https://youtu.be/2LggHhR2kFk

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.

Aerodynamisk Audi e-tron prototype förlänger räckvidden med virtuella backspeglar30.5.2018 10:36Pressmeddelande

Ju lägre luftmotstånd – desto längre kommer elbilen. Det kan låta som en självklarhet men kräver ett omfattande utvecklingsarbete. Genom intensivt testande i vindtunnel har Audi optimerat luftströmmarna runt Audi e-tron prototype. Med 0,28 har elbilen ett av de lägsta cW-värdena i SUV-segmentet, vilket är avgörande för räckvidden på mer än 400 kilometer enligt den nya WLTP-körcykeln. I samband med premiären av Audis första elbil i augusti, lanseras även världsnyheten virtuella backspeglar som minskar luftmotståndet ytterligare.