Audi, Italdesign och Airbus visar flygande elbilen Pop.Up Next i Geneve

På bilsalongen i Geneve, som pågår fram till den 18 mars, visas flera spektakulära nyheter. En av de mer framtidsorienterade är Pop.Up Next som tagits fram i ett samarbete mellan Audi, Italdesign och Airbus. “Pop.Up Next” är ett eldrivet koncept för både vertikal och horisontell mobilitet. I framtiden är det tänkt att jättedrönaren snabbt skall kunna transportera människor i både luften och på vägen i de större städerna.

Den ultralätta passagerarmodulen för två personer kan anslutas till antingen en eldriven bilmodul eller en drönare. Audi bidrar med know-how gällande batteriteknik och autonom körning. Italdesign utvecklar framtidsorienterade koncept och prototyper för Audi och andra kunder världen över.

Jörg Astalosch, CEO för Italdesign: “Spelreglerna för framtidens urbana mobilitet definieras av flera aktörer. Vi är stolta över samarbetet med Airbus där vi utforskar lösningar för framtidens urbana mobilitet”. Astalosch ser Pop.Up Next som ett flexibelt on demand-koncept som kan tillföra städerna mobilitet i en tredje dimension.

En första version av Pop.Up visades redan förra året på bilsalongen i Geneve. Årets Pop.Up Next är betydligt lättare än föregångaren och interiören är helt nydesignad med en 49-tumsskärm, där interaktionen mellan människa och maskin sker genom touchfunktioner, tal-, ansikts- och ögonigenkänning.

För mer information om Pop.Up Next, se https://www.italdesign.it/geneva2018

Se film: https://youtu.be/2LggHhR2kFk

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi kör eldrivet under alpina VM i Åre25.1.2019 13:39:39Pressmeddelande

Audi är sedan många år en stark partner till den alpina skidsporten. Under alpina VM i Åre den 4-17 februari går Audi in och bidrar till organisationens målsättning om ett hållbart evenemang. Tävlande, organisatörer och gäster kommer att transporteras fossilfritt i Åre med den helt nya elbilen Audi e-tron. En flotta på över 50 bilar anländer direkt från World Economic Forum i Davos. Under VM kommer besökande gäster dessutom att kunna provköra elbilen på Åresjöns is.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42:58Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21:34Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.