Audi, Italdesign och Airbus visar flygande elbilen Pop.Up Next i Geneve

På bilsalongen i Geneve, som pågår fram till den 18 mars, visas flera spektakulära nyheter. En av de mer framtidsorienterade är Pop.Up Next som tagits fram i ett samarbete mellan Audi, Italdesign och Airbus. “Pop.Up Next” är ett eldrivet koncept för både vertikal och horisontell mobilitet. I framtiden är det tänkt att jättedrönaren snabbt skall kunna transportera människor i både luften och på vägen i de större städerna.

Den ultralätta passagerarmodulen för två personer kan anslutas till antingen en eldriven bilmodul eller en drönare. Audi bidrar med know-how gällande batteriteknik och autonom körning. Italdesign utvecklar framtidsorienterade koncept och prototyper för Audi och andra kunder världen över.

Jörg Astalosch, CEO för Italdesign: “Spelreglerna för framtidens urbana mobilitet definieras av flera aktörer. Vi är stolta över samarbetet med Airbus där vi utforskar lösningar för framtidens urbana mobilitet”. Astalosch ser Pop.Up Next som ett flexibelt on demand-koncept som kan tillföra städerna mobilitet i en tredje dimension.

En första version av Pop.Up visades redan förra året på bilsalongen i Geneve. Årets Pop.Up Next är betydligt lättare än föregångaren och interiören är helt nydesignad med en 49-tumsskärm, där interaktionen mellan människa och maskin sker genom touchfunktioner, tal-, ansikts- och ögonigenkänning.

För mer information om Pop.Up Next, se https://www.italdesign.it/geneva2018

Se film: https://youtu.be/2LggHhR2kFk

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.