Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.

Audi Neckarsulm

“Bränslecellen är den mest konsekventa formen av eldrift och därmed en stark tillgång i vår teknikportfölj för framtidens utsläppsfria mobilitet” säger Peter Mertens, utvecklingschef för AUDI AG. “Vi sammanför därför våra krafter med starka partners som Hyundai. För att åstadkomma ett genombrott för den hållbara tekniken, är samarbete ett smart sätt att driva innovation till attraktiva kostnader. ”

“Vi är övertygade om att vårt partnerskap med Audi kommer att visa på framgång för visionen och fördelarna med bränslecellsbilar” säger Euisun Chung, Vice Chairman vid Hyundai Motor Company. “Avtalet är ytterligare ett exempel på Hyundai’s starka engagemang för att skapa en mer hållbar framtid med vätgasdrivna bilar, den snabbaste vägen till en verkligt utsläppsfri mobilitet”

Lång räckvidd och korta tankstopp gör vätgas till en attraktiv framtida energikälla för eldrift. Det gäller speciellt för större bilar där bränslecellstekniken även ger en viktfördel. Utöver fortsatta framsteg när det gäller bränslecellstekniken är förnybar produktion av vätgas och en utbyggd infrastruktur avgörande för teknikens framgång på marknaden.

Audi är nu inne på den sjätte generationen av bränslecellstekniken och har även utvecklingsansvaret inom Volkswagen-gruppen. Kompetenscentret för bränslecellsteknik ligger vid Audis anläggning i Neckarsulm. Audi planerar att lansera den första bränslecellsbilen i en mindre serie i början av nästa årtionde. Modellen, som är en sportig SUV av större format, kommer att bjuda på både komfort och lång räckvidd. Överenskommelsen med Hyundai är inriktad på nästa utvecklingssteg där Audi planerar för ett bredare erbjudande på marknaden.

Audi har utvecklat bränslecellskoncept i snart 20 år.  De först testbilarna var Audi A2H2 som kom 2004 och följdes av Audi Q5 HFC 2008. 2014 presenterades Audi A7 Sportback h-tron quattro där “h-tron” lanserades som beteckning på modeller med bränslecellsteknik där “h” står hydrogen dvs. vätgas. Konceptstudien Audi h-tron quattro visades 2016 som ett bevis på märkets kompetens inom bränslecellsdrift.

Audi Neckarsulm

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

20-årsjubileum och säljstart för nya Audi A6 allroad quattro5.6.2019 09:07:03 CESTPressmeddelande

20 år efter att den första generationen A6 allroad quattro lanserades är det premiär för fjärde generationen av modellen. Den kompetenta milslukaren med offroadkapacitet är liksom tidigare utrustad med quattro, adaptiv luftfjädring och förhöjd markfrigång. De kraftfulla V6 TDI-motorerna är elektrifierade med 48-volts mildhybridteknik och kan dra upp till 2.5 ton. I den omfattande standardutrustningen ingår bl.a. navigationssystem och avancerade förarassistans- och säkerhetssystem.

Säljstart för laddbara Audi Q5 55 TFSIe quattro31.5.2019 11:59:30 CESTPressmeddelande

Audi laddar med elektrifieringsoffensiv. Audi Q5 55 TFSI e quattro med 367 hk systemeffekt är först ut av de nya plug-in hybriderna från Audi. Elmotorn med över 40 kilometers räckvidd, enligt WLTP-körcykeln, gör det möjligt för de flesta att pendla eldrivet. För de längre resorna svarar en fyrcylindrig 2.0 TFSI-motor på 252 hk som nyligen utsågs till International Engine of the Year. Audi Q5 55 TFSIe quattro kan nu beställas hos de svenska återförsäljarna.

Sportigare och uppkopplad Audi A4 med mildhybridteknik15.5.2019 11:05:49 CESTPressmeddelande

Audis populära storsäljare A4 förnyas och kommer i en sportigare och uppdaterad form. Exteriören följer Audis nya designspråk och interiören är uppgraderad med digital MMI touch-skärm. Flera motoralternativ har elektrifierats med mildhybridteknik (MHEV) som ökar komforten och sänker förbrukningen. Detsamma gäller för Audi S4 TDI, som för första gången är bestyckad med V6 TDI-motor, 48-volts elsystem och eldriven kompressor som gör accelerationen ännu mer direkt. Kombinationen av kraft, vridmoment och effektivitet är unikt i segmentet. Robusta A4 allroad quattro gör modellfamiljen komplett.