Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.

Audi Neckarsulm

“Bränslecellen är den mest konsekventa formen av eldrift och därmed en stark tillgång i vår teknikportfölj för framtidens utsläppsfria mobilitet” säger Peter Mertens, utvecklingschef för AUDI AG. “Vi sammanför därför våra krafter med starka partners som Hyundai. För att åstadkomma ett genombrott för den hållbara tekniken, är samarbete ett smart sätt att driva innovation till attraktiva kostnader. ”

“Vi är övertygade om att vårt partnerskap med Audi kommer att visa på framgång för visionen och fördelarna med bränslecellsbilar” säger Euisun Chung, Vice Chairman vid Hyundai Motor Company. “Avtalet är ytterligare ett exempel på Hyundai’s starka engagemang för att skapa en mer hållbar framtid med vätgasdrivna bilar, den snabbaste vägen till en verkligt utsläppsfri mobilitet”

Lång räckvidd och korta tankstopp gör vätgas till en attraktiv framtida energikälla för eldrift. Det gäller speciellt för större bilar där bränslecellstekniken även ger en viktfördel. Utöver fortsatta framsteg när det gäller bränslecellstekniken är förnybar produktion av vätgas och en utbyggd infrastruktur avgörande för teknikens framgång på marknaden.

Audi är nu inne på den sjätte generationen av bränslecellstekniken och har även utvecklingsansvaret inom Volkswagen-gruppen. Kompetenscentret för bränslecellsteknik ligger vid Audis anläggning i Neckarsulm. Audi planerar att lansera den första bränslecellsbilen i en mindre serie i början av nästa årtionde. Modellen, som är en sportig SUV av större format, kommer att bjuda på både komfort och lång räckvidd. Överenskommelsen med Hyundai är inriktad på nästa utvecklingssteg där Audi planerar för ett bredare erbjudande på marknaden.

Audi har utvecklat bränslecellskoncept i snart 20 år.  De först testbilarna var Audi A2H2 som kom 2004 och följdes av Audi Q5 HFC 2008. 2014 presenterades Audi A7 Sportback h-tron quattro där “h-tron” lanserades som beteckning på modeller med bränslecellsteknik där “h” står hydrogen dvs. vätgas. Konceptstudien Audi h-tron quattro visades 2016 som ett bevis på märkets kompetens inom bränslecellsdrift.

Audi Neckarsulm

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.

Världspremiär i Pebble Beach – eldrivna Audi PB18 e-tron concept24.8.2018 07:42Pressmeddelande

Audi visar för första gången upp en designstudie på Pebble Beach Automotive Week i Monterey, Kalifornien. Den helt eldrivna Audi PB18 e-tron är en radikal vision av morgondagens supersportbil. Bred och låg, tydligt inspirerad av racingbanan och vindtunneln, är den byggd för att förflytta gränser. Själva konceptet och de utmanande linjerna skapades i Audis nya designstudio i Malibu i Kalifornien där märkets design utvecklas för framtiden. Det tekniska konceptet i PB18 e-tron har dragit fördel av Audi's många segrar i Le Mans. Audi Sport GmbH, Audis dotterbolag, har ansvarat för projektet. Förkortningen “PB18 e-tron” refererar både till Pebble Beach och det tekniska DNA som den delar med den framgångsrika LMP1-bilen Audi R18 e-tron.

Audi e-tron prototype laddar batteriet på Pikes Peak8.8.2018 08:08Pressmeddelande

Colorado Springs, 8:e augusti – Audi e-tron prototype förenar enorm kraft med hög effektivitet. Med en systemeffekt på upp till 300 kW gör den helt eldrivna suven 0-100 på mindre än 6 sekunder. Enligt den nya testcykeln WLTP kan Audi e-tron prototype köras över 400 kilometer på en laddning. För att uppnå den långa räckvidden introducerar Audi ett helt nytt och innovativt energiåtervinningskoncept. Under en testkörning nedför Pikes Peak nyligen visade den eldrivna suven prov på hur batteriet effektivt kan återladdas med hjälp av rörelseenergi.