Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.

Audi Neckarsulm

“Bränslecellen är den mest konsekventa formen av eldrift och därmed en stark tillgång i vår teknikportfölj för framtidens utsläppsfria mobilitet” säger Peter Mertens, utvecklingschef för AUDI AG. “Vi sammanför därför våra krafter med starka partners som Hyundai. För att åstadkomma ett genombrott för den hållbara tekniken, är samarbete ett smart sätt att driva innovation till attraktiva kostnader. ”

“Vi är övertygade om att vårt partnerskap med Audi kommer att visa på framgång för visionen och fördelarna med bränslecellsbilar” säger Euisun Chung, Vice Chairman vid Hyundai Motor Company. “Avtalet är ytterligare ett exempel på Hyundai’s starka engagemang för att skapa en mer hållbar framtid med vätgasdrivna bilar, den snabbaste vägen till en verkligt utsläppsfri mobilitet”

Lång räckvidd och korta tankstopp gör vätgas till en attraktiv framtida energikälla för eldrift. Det gäller speciellt för större bilar där bränslecellstekniken även ger en viktfördel. Utöver fortsatta framsteg när det gäller bränslecellstekniken är förnybar produktion av vätgas och en utbyggd infrastruktur avgörande för teknikens framgång på marknaden.

Audi är nu inne på den sjätte generationen av bränslecellstekniken och har även utvecklingsansvaret inom Volkswagen-gruppen. Kompetenscentret för bränslecellsteknik ligger vid Audis anläggning i Neckarsulm. Audi planerar att lansera den första bränslecellsbilen i en mindre serie i början av nästa årtionde. Modellen, som är en sportig SUV av större format, kommer att bjuda på både komfort och lång räckvidd. Överenskommelsen med Hyundai är inriktad på nästa utvecklingssteg där Audi planerar för ett bredare erbjudande på marknaden.

Audi har utvecklat bränslecellskoncept i snart 20 år.  De först testbilarna var Audi A2H2 som kom 2004 och följdes av Audi Q5 HFC 2008. 2014 presenterades Audi A7 Sportback h-tron quattro där “h-tron” lanserades som beteckning på modeller med bränslecellsteknik där “h” står hydrogen dvs. vätgas. Konceptstudien Audi h-tron quattro visades 2016 som ett bevis på märkets kompetens inom bränslecellsdrift.

Audi Neckarsulm

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron prototype visas upp i Köpenhamn4.7.2018 08:32Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar nu upp interiören i märkets helt eldrivna SUV. Arenan för förhandsvisningen är vald med omsorg – scenen på the Royal Danish playhouse i Köpenhamn. Invändigt bjuder Audi e-tron prototype på en minimalistisk digital förarmiljö och gott om utrymme. Elbilens tysta miljö skapar perfekta förutsättningar för det avancerade ljudsystemet från danska Bang & Olufsen. Audis första elbil är dessutom den första bilen i serieproduktion som är utrustad med virtuella sidobackspeglar.