Audi RS Q e-tron i mål i Dakarrallyt. Framgångsrik start på en ny elektrifierad era.

Audis mest komplexa tävlingsbil någonsin klarade elddopet i Dakarrallyt. Alla tre Audi RS Q e-tron bemästrade världens tuffaste terrängrally vid debuten i Saudiarabien. Totalt kördes ca 2400 mil i öken – nästan tre gånger så långt som de 870 mil som hann testköras innan rallyt. Mattias Ekström/Emil Bergkvist slutade på en niondeplats i Jeddah och blev Audis bästa förarteam i en krävande upplaga av ökenklassikern. Med införandet av elektrifiering har Audi inlett en ny era inom terrängrally.

Mattias Ekström och Emil Bergkvist bästa Audi-team i Dakar

”Audi levde upp till sin roll som pionjär i Dakarrallyt redan från början", säger Oliver Hoffmann, Utvecklingschef i Audis ledning. "Det alternativa drivkonceptet för Audi RS Q e-tron har uppfyllt alla förväntningar med sin elektriska drivlina, högvoltsbatteri och effektiva räckviddsförlängare. I mer än fyra decennier har vårt varumärke gång på gång övertygat genom innovationer inom motorsporten – det gäller även världens tuffaste rally."

Pionjärer i ny klass

Audi RS Q e-tron utvecklades från vitt papper till startklar på drygt ett år. Tack vare den effektiva elektrisk drivlina tävlade de tre bilarna i den nya T1 Ultimate-klassen för bilar med låga utsläpp. Audis prototyper skrev historia som första representanter för den nya klassen och lyckades dessutom ta flera etappsegrar.

82:a etappsegern för rekordhållaren Peterhansel

Stéphane Peterhansel, rekordvinnare med 14 Dakarsegrar, sammanfattade den inspirerande drivlinan. "Jag har kört många koncept i öknen, men Audi RS Q e-tron är helt enkelt sensationell i sanddynerna. Eldriften med sitt goda vridmoment passar min körstil perfekt."

Fransmannen, som tävlade med sin landsmann Edouard Boulanger, vann den tionde etappen med Audi RS Q e-tron. Det innebär att han redan hunnit med 82 etappsegrar i Dakar under sin karriär. Förra årets vinnare fick dock ingen chans att nå en bra totalposition. Den skickliga föraren träffade en sten på det andra sträckan som förstörde fälgen som i sin tur orsakade följdskador på hjulupphängningen. Efter reparationen fick han ett tidsstraff för överskridande av maximal etapptid, vilket förde Peterhansel längst bak i fältet. Efter detta fokuserade Peterhansel/Boulanger istället på att hjälpa teamet och sina lagkamrater.

Historisk första etappseger med RS Q e-tron för Carlos Sainz

Carlos Sainz drog direkt nytta av detta, bl.a. vid stötdämparbyten under etapp fyra till sex. Redan vid den tredje etappen skrev spanjoren historia tillsammans landsmannen Lucas Cruz. Sainz tog hem den första etappsegern för Audi RS Q e-tron efter den krävande sträckan från Al Artawiya till Al Qaisumah. Åtta dagar senare tog han sin andra etappseger.

”Framförallt under andra hälften var sträckorna typiska för Dakar, väldigt varierande och krävande med en blandning av terräng, små och stora sanddyner och svår orientering", säger Sainz. Med våra ingenjörer förbättrade vi avstämningen i bilen allteftersom under rallyt. Ett stort tack till alla för det."

Spanjoren, som är van vid framgångar som tvåfaldig rallyvärlsmästare och med tre Dakar-vinster i bagaget, blev trots sina etappsegrar utan chans till totalseger den här gången. Redan under den andra dagen resulterade en otydlig roadbook i många navigeringsfel i hela fältet. Carlos Sainz/Lucas Cruz förlorade 2:22 timmar och slutade sammanlagt på en tolfte plats.

Mattias Ekström och Emil Bergkvist bästa Audi-team

På samma ställe tappade även Mattias Ekström och andreföraren Emil Bergkvist 1:45 timme på att leta efter rätt spår. De två svenskar, som bara tävlade för andra gången och i bilkategorin för första gången, var glada över att ha gjort stora framsteg. "Mina team-kollegor gav mig många tips, sade Ekström, tvåfaldig DTM-mästare och rallycrossvärldsmästare. "Jag hittade en allt bättre rytm. Dynerna är fortfarande min stora utmaning. Där har Stéphane och Carlos många års försprång i erfarenhet. Jag körde alltid på den säkra sidan och attackerade inte alltför hårt."

Etappseger och två topp-tre för svenskarna

Det faktum att teamet med minst ökenerfarenhet fick det bästa resultatet var en fin belöning för deras hårda arbete. Svenskarna förbättrade sin position dag för dag från 23:e till nionde plats. Med etappseger på sträcka 8 och två ytterligare topp 3-resultat gav de bevis på sin kontinuerliga utveckling inom en disciplin där erfarenhet räknas mer än i annan motorsport.

Q-Motorsport bidrog till framgången

Team Audi Sport förverkligade satsningen och den framgångrika insatsen tillsammans med Q-Motorsport. Sven Quandts team har flera decenniers erfarenhet av Dakar. "Jag är tacksam för att vi kunde förverkliga detta ambitiösa projekt tillsammans med Audi och nå dessa resultat redan från början", säger Sven Quandt, VD och Teamchef för Q-Motorsport.

Totalt fyra etappsegrar och 14 pallplatser

"Våra förarteam vann fyra etapper och tog hem totalt 14 pallplatser. Det överträffar med råge våra förväntningar på det första deltagandet i Dakar, säger Julius Seebach, VD för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport inom Audi. "Ett stort tack för detta och respekt för teamet på plats, men även hemma i Tyskland. Tack även till Sven Quandt och hans team för deras värdefulla stöd. Carlos Sainz historiska seger med Audi RS Q e-tron redan på 3:e dagen är belöningen för det hårda arbetet och understryker konceptets vinstpotential.

Totalseger mål för nästa års Dakar

Julius Seebach fortsätter: ”Audi var därmed det första teamet att vinna en etappseger med ett elektrifierat drivkonceptet. Det är resultatet av en fantastisk teamprestation. Efter detta resultat redan första året är en totalsegern vid nästa Dakar helt klart vårt mål. Tillbaka i Tyskland kommer vi att utvärdera och optimera vår Audi RS Q e-tron ytterligare och köra den i flera tävlingar."

>> Presskit Dakar
>> Bildgalleri
>> Fakta om Audi i Dakarrallyt

Framgångsrik start på elektrifierad era för Audi Sport
Audi RS Q e-tron #224 Mattias Ekström/Emil Bergkvist
Mattias Ekström i elektrifierierade RS Q e-tron.
Stephane Peterhansel och Carlos Sainz, etappvinnare i Dakarrallyt för Audi Sport
Carlos Sainz i utmanande parti i Dakarrallyt med RS Q e-tron
Utvecklingschef Oliver Hoffman med team
Mattias Ekström och Emil Bergkvist i RS Q e-tron
Peterhansel/Boulanger i utmanande parti i Dakarrallyt

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 50,0 miljarder euro 2020 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi ökar takten i omställningen med ett starkt 2021 för helt eldrivna bilar12.1.2022 10:40:19 CET | Pressmeddelande

Trots den globala bristen på halvledare håller Audi ett högt tempo på vägen mot hållbar premiummobilitet. Under 2021 ökade leveranserna av helt eldrivna bilar med hela 57,5 procent jämfört med året innan. Audi mer än fördubblade dessutom sin produktportfölj med elbilar under det gångna året. Trots den utmanande situationen levererade Audi nästan samma totalvolym som året innan. 2021 registrerades 1.680.512 bilar, vilket var 0,7% färre än 2020. I USA överträffades fjolårsresultatet med 5 procent.

Halvtid i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron visar sin styrka. Mattias Ekström och Emil Bergkvist bästa Audi-team.9.1.2022 11:36:14 CET | Pressmeddelande

Sex pallplatser efter de första sju dagarna, tillförlitlig elektrisk drivlina och konkurrenskraftiga redan i debuten i världens tuffaste rally. Redan under den första halvan av Dakarrallyt har Audi markerat sin närvaro med elektrifierade RS Q e-tron. Det svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist är efter halvtid det bästa Audi-teamet med en 14:e plats av närmare hundra startande i bilklassen.

Klart för start i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron inleder en ny era30.12.2021 18:06:30 CET | Pressmeddelande

Den 1-14 januari gör Audi debut i Dakarrallyt med nya Audi RS Q e-tron. Med namnkunniga team som Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger samt Carlos Sainz/Lucas Cruz är märket redo för en ny utmanade satsning. För Audi, som introducerat quattro, TFSI, ultra, e-tron och många andra innovativa tekniker inom motorsporten, är starten i ökenrallyt början på en ny era.

Världspremiär för Audi charging hub - ett unikt snabbladdningskoncept för städer17.12.2021 17:32:35 CET | Pressmeddelande

I takt med att antalet eldrivna bilar ökar, ökar även kraven på laddinfrastruktur. Audi öppnar nu sitt första laddningscenter i Nürnberg med ett koncept som är unikt i sitt slag. Den 23 december är det premiär för Audi charging hub. Den moderna snabbladdningsstationen med bokningsbara platser riktar sig bl.a. till elbilsägare som inte har möjlighet att ladda hemma. Dessutom är Audi charging hub tänkt att avlasta vid framtida efterfrågetoppar vid laddning i stadsmiljö. Ett loungeområde ger dessutom en förstklassig laddningsupplevelse.

Audi ökar investeringarna i e-mobilitet17.12.2021 13:03:58 CET | Pressmeddelande

Audi har fördubblat antalet elbilar i modellprogrammet i år. Med världspremiären för Audi e-tron GT i början av året och Audi Q4 e-tron i våras, präglades 2021 av färdplanen mot e-mobilitet. Med investeringsplanen för de kommande fem åren accelererar Audi företagets omställning mot uppkopplad och hållbar premiummobilitet. Framförallt ökas investeringarna i framtida bilprojekt till totalt cirka 37 miljarder euro. Premiumtillverkaren öronmärker därav cirka 18 miljarder euro enbart för elektrifiering och hybridisering och understryker därmed sitt åtagande för e-mobilitet.