Audi, SkiStar och Jämtkraft satsar på sportlovsladdare i Sveg

Audi, SkiStar och Jämtkraft upprepar förra årets succé och bidrar till att stärka upp laddinfrastrukturen för fjällresenärerna även i år. Under sportloven etableras en mobil laddstation med upp till åtta laddplatser i Sveg för att underlätta för alla som vill ta elbilen till fjällen. Platsen är utvald tillsammans med elbilsägare som planerar att köra till fjällen under sportloven.
Mobil laddstation planeras i Sveg under sportlovet

Efter förra årets satsning i Ljusdal är det nu Sveg som står i fokus för satsningen. Det är samma snabbladdare med energilager från Audi som nu flyttas till Härjedalen. Laddarna har en effekt på ca 70 kW per laddpunkt när batterilagret är helt uppladdat. Totalt kommer det bli åtta laddplatser som är öppna för alla elbilar med CCS-uttag.

-          Elbilsförsäljningen ökade enormt förra året. Vi fick 95.000 nya elbilister på vägarna och många av de totalt ca 200.000 vill ta sin elbil till fjällen. Audi har ett smart koncept med återanvända batterier i en mobil lösning som är perfekt för tillfälliga behov med hög belastning, säger Irene Bernald, kommunikationschef Audi Sverige.

Projektet är en fortsättning på samarbetet mellan de tre parterna där Audi, SkiStar och Jämtkraft är initiativtagare. I år har även Härjedalens kommun och Mer Sverige bidragit till att etablera projektet i Sveg.

Sveg efterfrågat laddstopp

Sveg var ett stort önskemål i den enkät som genomförts bland fjällresenärer. Det är en knutpunkt för många fjällresenärer och fortfarande något av en flaskhals.

-          Vi vill erbjuda våra gäster både minnesvärda och mer hållbara fjällupplevelser och då blir också resan till oss allt viktigare, där vi vill hjälpa gästen att göra rätt. Under jul och nyår såg vi att 90 procent av våra gäster reste med bil till våra destinationer och andelen med elbil fördubblades under denna period. Till Åre och Vemdalen kom närmare 30 procent med elbil eller elhybrid. Samtidigt vet vi att laddköångesten är stor under bilresan till fjällen, så detta är ett viktigt steg i rätt riktning för oss att hjälpa våra gäster på vägen, säger Fanny Sjödin, hållbarhetschef på SkiStar.

Processen för att etablera en permanent laddstation är ofta väldigt tidskrävande, men förhoppningen är att laddinfrastrukturen snart förbättras även i Sveg. Kommunen och det lokala näringslivet arbetar aktivt med frågan för både personbilar och tungtrafik.

-          Vi har inga ambitioner att bygga några permanenta laddare utan det här är en mobil lösning som är tillfällig. I år kommer vi även att använda en bred betallösning tack vare vårt samarbete med Mer. Vi vill att så många som möjligt skall hinna ladda precis lagom för att nå sitt resmål, säger Jimmy Anjevall vid Jämtkraft.

Bred betallösning

Via Mer Sverige erbjuds flera betalningsalternativ. Audi-kunder som har Audi Charging eller e-tron Charging-kort kan använda detta precis som vanligt. Detsamma gäller kunder som använder någon av VW-koncernens laddningstjänster som också är integrerade med Mer Sverige. Elbilsförare som har ett abonnemang från Mer kan använda sin RFID-bricka eller Mer´s app, Mer Connect Sverige, för att ladda. Kostnaden beror på vilken typ av abonnemang kunden har. Mer Sverige har dessutom roaming-samarbete med Easypark och flera andra stora aktörer, vilket gör att laddarna blir tillgängliga även för dessa kunder. De kunder som saknar abonnemang kan även använda sig av en s.k. drop-in lösning via Mer´s app.

Powerbank med återanvända batterier

Laddstationen baseras på ett flexibelt koncept från Audi med två s.k. Power cubes fyllda med återvunna batterier som enkelt ansluts till det befintliga elnätet. Batterilagret fungerar som en stor powerbank som laddas upp framförallt under natten. Motsvarande koncept användes nyligen av Audi under World Economic Forum i Davos och i Ljusdal 2022.

Detaljerad information:

• Laddstationen är placeras centralt i Sveg Medborgarhuset, Ringvägen 2, längs E45.
  • Den är på plats under sportlovsveckorna 7-10
  • Effekt: ca 50 kW på 8 laddpunkter fördelat över 2 st Power Cubes. Om batterilagret är helt uppladdat ger det ca 70 kW om 8 bilar laddar samtidigt och 140 kW om 4 bilar laddar samtidigt.
  • Stationen är öppen för alla elbilar med CCS-uttag.
  • En Power cube är fylld med återanvända batterier från 5,5 Audi e-tron testbilar, motsvarande 525 kWh.

För ytterligare information kontakta:

Jimmy Anjevall, Jämtkraft jimmy.anjevall@jamtkraft.se063-14 93 59
Petra Hallebrant, SkiStar AB, petra.hallebrant@skistar.com, 0729-637 332.
Irene Bernald, Audi Sverige, irene.bernald@audi.se, 070-5386551

Mobila s.k. Power Cubes användes även under World Economic Forum i Davos i år