Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

-          Vi har satt ett tydligt mål – var tredje ny Audi skall vara laddbar 2025. Vi har en tydlig vision för emissionsfri mobilitet, säger Bram Schot, chef för AUDI AG.

Den första av de fyra elbilarna, Audi e-tron, kommer inom kort att börja levereras till kunder. Senare under 2019 kommer coupe-varianten, Audi e-tron Sportback, att presenteras. Om några veckor visas ännu en elbil för den kinesiska marknaden - Audi Q2 L e-tron, som levereras till de första kunderna redan under 2019. Ytterligare två nya elbilar för serieproduktion har premiär under 2020: Audi e-tron GT och Audi Q4 e-tron. Konceptbilarna i Audi-montern i Geneve ger en förhandsvisning om de två kommande modellerna.

Audi går dessutom på offensiven med ett brett program laddhybrider under 2019.  I Geneve premiärvisas Audi A6, A7, A8 och Q5 TFSI e. Dessutom kommer uppdaterade varianter av Audi A3 och Audi Q7 med delvis ny teknik av att kunna beställas igen under 2019.

Totalt fyra olika tekniska plattformar och produktfamiljer kommer att vara basen för elbilar i alla segment från A till D. Ett nära samarbete med utvecklingsavdelningarna för de övriga märkena i gruppen ger synergier för ett brett utbud internationellt.

Audi e-tron och e-tron Sportback delar vissa komponenter med Audi’s modulära längdsbyggda plattform (MLB). Med flera innovativa tekniklösningar, framförallt när det gäller drivlinan, bildar de två modellerna en helt ny produktfamilj av elsuvar med eldrivet quattrosystem. Med snabbladdning upp till 150 kW och lång räckvidd är de utvecklade för att även köras längre sträckor.

Redan i höstas presenterades den första modellen som baseras på en annan e-plattform. Under Los Angeles Auto Show premiärvisades sportcoupen Audi e-tron GT concept. Tekniken är utvecklad i samarbete med Porsche, medan design och karaktär bär Audis distinkta DNA.

Audi samarbetar även med Porsche vid utvecklingen av den tredje plattformen som kallas PPE och står för Premium Architecture Electrification. PPE kommer att vara basen för ett stort antal eldrivna Audi-modeller och täcker volymsegmenten från B till D, där både suvar och klassiska karossformer är planerade. En fördel med PPE är att den utvecklats exklusivt för eldrift, vilket gagnar vikt, paketering och karossens proportioner.

Flera märken i Volkswagen-koncernen samarbetar även vid utvecklingen av den modulära elektrifierade plattformen (MEB), som är grunden för en rad eldrivna modeller från Audi, framförallt i det volymstarka A-segmentet.

AUDI AG kommer också att utöka antalet laddhybrider.

-          I nästan alla marknadssegment kommer det att finnas laddbara modeller som drivs av en kombinerad el- och förbränningsmotor, säger Bram Schot, chef för AUDI AG.

Utöver de nya laddbara modellerna är Audi på god väg att elektrifiera hela modellprogrammet. Audi A8, A7, A6, Q8 och Q7 är redan idag mildhybrider som standard, vilket gör dem ännu mer bränsleeffektiva vid körning.

Audi A8, A7, A6 och Q5 kommer som laddhybrider under 2019

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Sportigare och uppkopplad Audi A4 med mildhybridteknik15.5.2019 11:05:49 CESTPressmeddelande

Audis populära storsäljare A4 förnyas och kommer i en sportigare och uppdaterad form. Exteriören följer Audis nya designspråk och interiören är uppgraderad med digital MMI touch-skärm. Flera motoralternativ har elektrifierats med mildhybridteknik (MHEV) som ökar komforten och sänker förbrukningen. Detsamma gäller för Audi S4 TDI, som för första gången är bestyckad med V6 TDI-motor, 48-volts elsystem och eldriven kompressor som gör accelerationen ännu mer direkt. Kombinationen av kraft, vridmoment och effektivitet är unikt i segmentet. Robusta A4 allroad quattro gör modellfamiljen komplett.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.