Avtal klart för privatanställda välfärdsarbetare

Kommunal och arbetsgivarna Almega Vårdföretagarna är överens om två nya kollektivavtal för anställda som arbetar inom privat vård och omsorg samt äldreomsorg. På de både avtalsområdena arbetar cirka 50 000 anställda. Avtalen löper över två år och gäller 1 juni 2023 till och med 31 maj 2025.
Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal. Johan Ingelskog, Avtalssekreterare Kommunal.

Efter hårda men konstruktiva förhandlingar har parterna enats. De nya avtalen (bransch E och F) innehåller bland annat löneökningar, höjda lägstlöner samt en låglönesatsning i enlighet med märket. Utöver det innehåller även avtalen ett skriftlighetskrav vid lönesättning, som skapar ordning och reda vid individuell och differentierad lönesättning.

– Det här är ett bra förhandlingsresultat. Jag är stolt över att vi lyckats få igenom våra huvudkrav i förhandlingarna, det är ett styrkebesked. Särskilt viktigt var det att vi fick en låglönesatsning, för det är alltid de lägst avlönade som drabbas hårdast i en inflationsekonomi, säger Kommunals förbundsordförande Malin Ragnegård.

– Resultatet i förhandlingarna är inte bara en framgång i och med de förbättringar som har tillkommit, förhandlingsresultatet innebär även att vi lyckats mota bort stora försämringar som arbetsgivarna har velat införa. De här förbättringarna är ett bra steg på vägen, men samtidigt vet vi att det finns mycket kvar att göra för att stärka upp branschen, säger Malin Ragnegård.

Kommunals lönepolitiska utredningar visade att över 60 procent av medlemmarna föregående år inte haft, eller uppfattat att de har haft, ett lönesamtal. Därför är ett av Kommunals huvudkrav i årets avtalsförhandlingar att ett skriftlighetskrav införs vid lönesamtal.

– Ska vi ha en fungerande modell med individuell och differentierad lönesättning måste det finnas skriftlighetskrav där det framgår varför jag får en viss löneökning. Det ska vara tydligt vad jag kan göra för att få högre lön tills nästa lönesamtal, som ska vara underskrivet av både arbetstagare och lönesättande chef. När 60 procent av medlemmarna inte upplever att de haft ett lönesamtal förstår man varför ett skriftlighetskrav är så viktigt, säger Johan Ingelskog, Kommunals avtalssekreterare.

Mer information om avtalen finns på kommunal.se