Bara en av fyra unga tror att de kommer bo bättre än sina föräldrar

Bara en av fyra 18-25-åringar tror att de kommer att bo bättre vid 30 år än vad föräldrarna gjorde i samma ålder. Det visar en opinionsundersökning genomförd av Novus på uppdrag av Byggföretagen.

Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen.

- Nu återinförs amorteringskraven som höjt trösklarna till första bostadsköpet. Men bara en av fyra tror att de kommer att bo bättre vid 30 år än vad deras föräldrar gjorde. Öka unga vuxnas chanser att förverkliga sina bostadsdrömmar – avskaffa det skärpta amorteringskravet och höj bolånetaket permanent! säger Anna Bromam, bostadspolitisk expert på Byggföretagen.

Amorteringskravet pausades i samband med coronapandemins utbrott. Men från och med 1 september upphör bankernas utökade möjligheter att ge undantag från kravet på amortering.

Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

”Nya samhällsbyggnadsutbildningar har fått stå tillbaka för Data/IT”12.1.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) har nu presenterat vilka yrkeshögskoleutbildningar som beviljas medel att starta 2022. I år har utbildningar inom Data/IT prioriterats, vilket fått direkta konsekvenser för bygg- och anläggningsbranschen där det råder stor efterfrågan på yrkeshögskoleutbildade. Inom området samhällsbyggnad och byggteknik, där många av branschens utbildningar ingår, beviljades medel enbart till 50 av de 205 inkomna ansökningarna.