Bara en av fyra unga tror att de kommer bo bättre än sina föräldrar

Bara en av fyra 18-25-åringar tror att de kommer att bo bättre vid 30 år än vad föräldrarna gjorde i samma ålder. Det visar en opinionsundersökning genomförd av Novus på uppdrag av Byggföretagen.

Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen.

- Nu återinförs amorteringskraven som höjt trösklarna till första bostadsköpet. Men bara en av fyra tror att de kommer att bo bättre vid 30 år än vad deras föräldrar gjorde. Öka unga vuxnas chanser att förverkliga sina bostadsdrömmar – avskaffa det skärpta amorteringskravet och höj bolånetaket permanent! säger Anna Bromam, bostadspolitisk expert på Byggföretagen.

Amorteringskravet pausades i samband med coronapandemins utbrott. Men från och med 1 september upphör bankernas utökade möjligheter att ge undantag från kravet på amortering.

Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Välkommet förslag för effektivare byggprocess17.9.2021 13:41:37 CEST | Pressmeddelande

Regeringen föreslår ändringar i plan- och bygglagen som innebär att det införs en ny aktör i lagen: certifierat byggprojekteringsföretag. - Detta är ett välkommet förslag som kan korta byggprocessen och frigöra resurser för kommunerna. Samma tekniska lösningar måste fungera i hela landet utan att godtyckliga lokala bedömningar kommer i vägen. Förslaget kan bli ett steg mot effektivare byggande, lägre kostnader och högre kvalitet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Byggföretagen.