Barn med transerfarenhet ska inkluderas i idrotten

Från den första januari 2020 är Barnkonventionen lag i Sverige. RFSL, RFSL Ungdom och Riksidrottsförbundet samarbetar för att göra det möjligt för alla barn och unga att känna sig välkomna i idrottsrörelsen. Där inkluderas självklart även barn med transerfarenhet.

Foto: Anna Åberg

Idrotten har ofta av tradition fokus på att dela in barn- och ungdomsverksamhet efter kön. Ofta sker könsindelningen oreflekterat och slentrianmässigt för att det alltid har varit så. Att Barnkonventionen nu blir lag innebär en möjlighet för idrottsrörelsen att, med hjälp av RFSL och RFSL Ungdom, påminna om Riksidrottsförbundets stadgar och idrottsrörelsens gemensamma värdegrund – att barnidrott ska bedrivas utifrån ett barnrättsperspektiv och FN:s konvention om barnets rättigheter. Det betyder att verksamheten ska utgå ifrån barnets eget behov och förutsättningar.

– RFSL samarbetar med Riksidrottsförbundet och flera idrotter för att unga med transerfarenhet ska få en mer självklar tillgång till idrotten och vi har stora förhoppningar om att bidra till att en transinklusiv idrott blir verklighet, säger Mathilda Piehl, sakkunnig hbtq och idrott RFSL.

En transinkluderande idrott kan innebära en avgörande skillnad för barn och unga. Transpersoner som grupp är i behov av hälsofrämjande insatser, då ohälsotalen är markant högre än för majoritetsbefolkningen. Detta gör ett välkomnande till idrotten extra viktigt.

– Kompetenshöjande insatser och att se över idrottens strukturer är viktiga delar i utvecklingsarbetet. Ett medvetet förhållningssätt till kön och könsindelning hos den enskilda tränaren kan göra enorm skillnad för de barn som är en del av verksamheten. Det är avgörande att varje idrott parallellt även ser över sina tävlingsbestämmelser, säger Malin Träff, sakkunnig barn- och ungdomsidrott Riksidrottsförbundet.

En del i Riksidrottsförbundets arbete är att se över anvisningar för barn- och ungdomsidrott där RFSL och RFSL Ungdom bidrar med kompetens och perspektiv.

– RFSL Ungdom ser fram mot att idrotten utvecklar sin verksamhet från teori till praktik utifrån ett barnrättsperspektiv, säger Jêran Rostam, förbundsordförande RFSL Ungdom.

Mathilda Piehl
Sakkunnig hbtq och idrott RFSL

Malin Träff
Sakkunnig barn- och ungdomsidrott Riksidrottsförbundet

Foto: Anna Åberg

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

RF-SISU Östergötland och Länsstyrelsen lyfter barnrättsperspektivet11.9.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Idrott för barn och unga ska bedrivas utifrån ett barnrättsperspektiv, med rörelseglädje som högsta prioritet. Vi har alla ett gemensamt ansvar för att barn och unga ska kunna idrotta på sina villkor och utifrån sina förutsättningar. Det är ett viktigt led i att uppfylla FN:s barnkonvention som är lag i Sverige sedan januari 2020. RF-SISU Östergötland och Länsstyrelsen Östergötland kommer den 21/9 att arrangera en Idrottsdag där vi fokuserar på idrott ur barnens perspektiv. Vi vill lyfta goda exempel på hur idrotten kan utvecklas och främjas genom att vi aktivt tar tillvara barnens perspektiv.