BASKET: Landslagstruppen för 3x3 herrar uttagen

Foto: Bildbyrån

Herrarnas förbundskapten för 3x3, Peter Grinbergs Anell, har kallat sin första landslagstrupp. Tio spelare kommer imorgon fredag att börja förberedelserna inför EM-kvalet med träningar i Solnahallen.

Truppen består av flera kända namn med meriter från Basketligan, Superettan och landslagssammanhang i 5v5-basket. Bland annat årets forward i Basketligan Herr 2017-2018, Axel Nordström, är uttagen. Den högst rankade 3x3-spelaren i Sverige, Viktor Henriksson, tar också en plats i herrlandslandslagstruppen.

Följande spelare är kallade till landslagsläger 27-28 april*
Brandon Barton, Stockholm
Kristoffer Gafor, Stockholm
Viktor Henriksson, Stockholm
Alexander Holmström Forster, Lissabon
Erkan Inan, Stockholm
Jörgen Martinsson, Stockholm
Axel Nordström, Uppsala
Francis Odada, Stockholm
Johan Pierre, Umeå
Egal Saleman, Umeå

Sverige, som inför 2018 var rankade på 57 plats i 3x3-världen, har som mål att till 2020 kunna slå sig in bland de 20 främsta och därmed konkurrera om en plats i OS. I det stundande EM-kvalet ställer 32 nationer upp. Kvalet avgörs i tre länder med lika många grupper, där fyra lag från vardera grupp går till EM-slutspel.

För svensk del väntar EM-kval den 30 juni – 1 juli i rumänska Constanta. Sverige kommer ställas mot elva andra nationer, såsom Serbien, Spanien, Tyskland om att knipa någon av de fyra platserna till EM-slutspelet. Lyckas vårt 3x3-landslag med det väntar EM-slutspel 14-16 september i Bukarest, Rumänien.

*Till detta landslagsuppdrag har inte spelare som fortfarande deltar i slutspelet i Svenska Basketligan varit aktuella.

Kommande landslagsprogram:
27-28 april, Stockholm: Läger
18-20 maj, Stockholm <-> Riga: Turnering, ombord på TallinkSilja
26-28 juni, Constanta, Rumänien: Träningslandskamper, läger
29-30 juni Constanta, Rumänien: EM-kval
7-8 juli, Helsingborg: SM-veckan (SM i 3x3)
Ev 14-16 september, Bukarest, Rumänien: EM-slutspel

Kontaktpersoner:
Peter Grinbergs Anell, Förbundskapten 3x3 herr

Fredrik Joulamo, landslagsansvarig
fredrik.joulamo@basket.se

Mats Elsnitz, Ansvarig 3x3
mats.elsnitz@basket.se

Foto: Bildbyrån

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Eriksson skadad - missar VM-kval15.6.2018 14:32Pressmeddelande

Marcus Eriksson kommer inte att kunna spela VM-kvalmatchen mot Lettland på Hovet. Han spelade slutet av säsongen med smärta i knät och har ådragit sig en meniskskada. – Det är jättetråkigt att inte kunna vara med, jag älskar att spela för Sverige. Men jag kommer att heja och jag tror på laget, de är grymma, säger Marcus Eriksson. Sverige måste vinna med 10 poäng mot Lettland för att ha en realistisk chans att ta sig vidare i VM-kvalet.