BASKET: Landslagstruppen för 3x3 herrar uttagen

Foto: Bildbyrån

Herrarnas förbundskapten för 3x3, Peter Grinbergs Anell, har kallat sin första landslagstrupp. Tio spelare kommer imorgon fredag att börja förberedelserna inför EM-kvalet med träningar i Solnahallen.

Truppen består av flera kända namn med meriter från Basketligan, Superettan och landslagssammanhang i 5v5-basket. Bland annat årets forward i Basketligan Herr 2017-2018, Axel Nordström, är uttagen. Den högst rankade 3x3-spelaren i Sverige, Viktor Henriksson, tar också en plats i herrlandslandslagstruppen.

Följande spelare är kallade till landslagsläger 27-28 april*
Brandon Barton, Stockholm
Kristoffer Gafor, Stockholm
Viktor Henriksson, Stockholm
Alexander Holmström Forster, Lissabon
Erkan Inan, Stockholm
Jörgen Martinsson, Stockholm
Axel Nordström, Uppsala
Francis Odada, Stockholm
Johan Pierre, Umeå
Egal Saleman, Umeå

Sverige, som inför 2018 var rankade på 57 plats i 3x3-världen, har som mål att till 2020 kunna slå sig in bland de 20 främsta och därmed konkurrera om en plats i OS. I det stundande EM-kvalet ställer 32 nationer upp. Kvalet avgörs i tre länder med lika många grupper, där fyra lag från vardera grupp går till EM-slutspel.

För svensk del väntar EM-kval den 30 juni – 1 juli i rumänska Constanta. Sverige kommer ställas mot elva andra nationer, såsom Serbien, Spanien, Tyskland om att knipa någon av de fyra platserna till EM-slutspelet. Lyckas vårt 3x3-landslag med det väntar EM-slutspel 14-16 september i Bukarest, Rumänien.

*Till detta landslagsuppdrag har inte spelare som fortfarande deltar i slutspelet i Svenska Basketligan varit aktuella.

Kommande landslagsprogram:
27-28 april, Stockholm: Läger
18-20 maj, Stockholm <-> Riga: Turnering, ombord på TallinkSilja
26-28 juni, Constanta, Rumänien: Träningslandskamper, läger
29-30 juni Constanta, Rumänien: EM-kval
7-8 juli, Helsingborg: SM-veckan (SM i 3x3)
Ev 14-16 september, Bukarest, Rumänien: EM-slutspel

Kontaktpersoner:
Peter Grinbergs Anell, Förbundskapten 3x3 herr

Fredrik Joulamo, landslagsansvarig
fredrik.joulamo@basket.se

Mats Elsnitz, Ansvarig 3x3
mats.elsnitz@basket.se

Foto: Bildbyrån

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Skador oroar i derby mot Danmark10.9.2018 15:54Pressmeddelande

Inför den viktiga EM-kvalmatchen mot Danmark på söndag har Sverige tappat en mängd spelare. Hjälten mot Turkiet, Nick Spires, är den senaste i raden av spelare som ger återbud pga skada. Speciellt under korgarna är Sverige försvagat. Centrarna Nick Spires, Simon Birgander och Carl Engström samt superskytten Marcus Eriksson är alla skadade. – Vi har aldrig haft fullt lag men så många stora spelare borta samtidigt gör denna match speciell, säger förbundskapten Vedran Bosnic.