BASKET: Norrköping Dolphins svenska mästare!

Foto: Bildbyrån

Den 16-20 augusti är det dags för årets Kulturkalas, en av nordens största kulturfestivaler, som är gratis och öppet för alla! Det enda som kostar är det som säljs på marknader och matställen. Som vanligt blir centrala Göteborg en sprudlande mötesplats för musik, teater, dans, litteratur, slöjd, film, mat och mycket, mycket mer.

– Jag är oerhört stolt över att vi nu kan presentera Kulturkalasets program. Visserligen har vi många programpunkter kvar att släppa och det gör vi fram till att programtidningen går i tryck, i början på augusti, och jag lovar att det kommer att finnas något för alla. Tillsammans med alla våra samarbetspartners har vi åter lyckats skapa ett spännande program som kommer att skapa många oförglömliga upplevelser, säger Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Ett axplock ur programmet

Artisterna
Teddybears, Beatrice Eli, Parham, Nause, den libanesiska superstjärnan Nawal El Zoghbi, Arvingarna med Lotta Engberg, Andra Generationen, den afghanska världsstjärnan Dawood Sarkhosh, Damn! med Kristin Amparo och Shirin, Kristian Anttila, Skrattfesten med bl.a. Marika Carlsson, Özz Nujen och Emma Knyckare, Kristina Lugn och Sarah Riedel osv. Listan är lång.

Barnens Kulturkalas i Trädgårdsföreningen
Som vanligt har alla barn en egen plats på Kulturkalaset. I Trädgårdsföreningen finns över 250 programstarter för dig som är 12 år eller yngre. Nytt för i år är området 10+ med aktiviteter speciellt riktade till de lite äldre barnen. Här kan du träffa youtube-kändisar, gå i Vic Vems poesiskola och delta i serieworkshops bland mycket annat.

Green Corner
I år satsas det extra på gröna matupplevelser. I Green Corner får du inspiration till hållbar vegetarisk mat genom bland annat bränslefri matlagning, framtidens mat: tång, stadsodlingssafari och Schnippeldisco.

Finskt tema
Finland firar 100 år som självständig stat vilket kommer att märkas på årets kalas. Medverkar gör artister som Anna Järvinen, Nordik Tree, Jaakko Laitinen & Väärä Raha och Metsäkukkia. Under kalaset finns möjlighet att se den prisade regissören Aki Kaurismäkis film Ljus i natten som utomhusbio på Kronhusgården. Anssi Pulkkinen deltar med ett stort konstverk. Barnens Kulturkalas firar med finsk karaoke och himmeli-workshops.

Disco på olika språk
Fyra kvällar i rad anordnas utomhusdisco av och med unga på fyra av de vanligaste språken, efter svenska, i Sverige. Ett språk för varje kväll. Det börjar med Disco-Arabica och fortsätter med Disco-Dari, Disco-Somali och Disco-Tegrinja. Deltagarna bjuds in att själva välja låtarna.

Härlig blandning på Kungstorget och i Bältespännarparken
Cirkustältet som tidigare år stått i Bältespännarparken flyttar i år till Kungstorget. Här kommer artister från samtliga världsdelar att spela, det kommer också bjudas på humor, dans och teater. I Bältespännarparken finns istället ett lite mindre cirkustältet (som tidigare stått på Stora Teaterns parkering) somt vi fyllt med ett brett kulturutbud.

Film
På årets Kulturkalas kommer filmen ha en självklar plats. Samarbetet med GFF, Göteborg Film Festival, fortsätter genom vår utomhusbio på Kronhusgården och SF Bio utvidgar sina insatser med många förhandsvisningar på alla sina biografer. Några av filmerna som kommer att visas är guldpalmenvinnaren The Square, Sameblod och Fucking Åmål.

Dansband
Packhuskajens utomhusdansbana finns inte kvar men många tillfällen finns för den som vill dansa på Kulturkalaset. Arvingarna med Lotta Engberg på Götaplatsen, Streaplers på Valand och på Kajskjul 8 spelar Wizex och Arvingarna.

Kulturkalaset vill skapa ett mänskligare och roligare Göteborg, där stadens och regionens rika kulturliv kan upptäckas. Festivalen genomförs av Göteborg & Co på uppdrag av Göteborgs Stad med stöd av Västra Götalandsregionen och Näringslivsgruppen Göteborg & Co. Närmare 200 olika kulturaktörer och ett 30-tal olika sponsorer och samarbetspartners bidrar till Kulturkalasets fantastiskt mångfacetterade utbud. Göteborgs Kulturkalas har fortsatt sitt prisade hållbarhetsarbete med inriktning på den sociala hållbarheten med fokus på jämställdhet, mångfald och tillgängligt.

Se hela programmet här!

Kontakt:
Tasso Stafilidis
Verksamhetschef på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalaset

Foto: Bildbyrån

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.