Basketutbildning.se - vår nya utbildningsplattform

Som ett steg i utvecklingen av vår utbildningsverksamhet med ökat fokus på individualisering och digitalisering, så lanserar vi nu en helt ny utbildningsplattform. Där samlar vi all utbildningsverksamhet - för spelare, ledare, domare, föreningar m.fl.

- Det känns fantastiskt spännande att vi genom vår nya utbildningsplattform kan ta steget fullt ut och möta en modern målgrupp i vår utbildningsverksamhet, säger Svenska Basketbollförbundets utbildningsansvarige Sara Dutina.

Basketutbildning.se är adressen där vår utbildningsplattform nu finns tillgänglig. Plattformen har utvecklats tillsammans med två andra specialidrottsförbund (Svemo & Svenska Amerikansk fotbollsförbundet) utifrån en gemensam kravspecifikation där ambitionen har varit att skapa en unik plattform för utbildning inom idrotten, men som är generell nog att passa för alla typer av idrott. Förhoppningen är att fler förbund ansluter över tid.

Så, vad innebär det här dig i din roll inom basketen, antingen som deltagare, utbildare eller organisation?

För utbildningsdeltagaren:
• En lättnavigerad och användarvänlig miljö som leder dig in i utbildningsutbudet.
• Tillgång till digitalt material (med stöd för olika format - filer, film, spel etc.)
• Få tips om nästa utbildningssteg och anmäl dig till fysiska träffar.
• Kommunicera med digitala handledare.
• Enkla samt mer avancerade examinationer (e-learning, ladda upp filer och film) och få feedback.
• Följ hur du ligger till i utbildningen.
• Utbildningstyperna bygger på varandra – en godkänd utbildning (eller del av utbildning) ger behörighet till nästa nivå.

För utbildare:
• Se ”sina” utbildningsdeltagare och följa deras utbildningstakt (och kunna påminna om de släpar efter).
• Kommunikation med utbildningsdeltagare.
• Registrera närvaro.
• Godkänna examinationer och delkurser/kurser.

För administrerande organisation (förbund):
• Ett samlat utbildningsregister där utbildningsnivå registreras och där man enkelt kan få ut statistik kring utbildningsnivåer.
• Ett effektivt administrativt system att arbeta i.
• Utbildningarna är uppbyggda i moduler där en modul kan ingå i flera utbildningstyper och det är enkelt att revidera delar av utbildningen.
• Möjlighet att skapa eget material, i moduler, med stöd för olika typer av media
• Kunna kommunicera med utbildningsdeltagare (aktiva och passiva) med riktad information.
• Skapa fortbildningar och mindre digitala riktade utbildningar vid behov.

Tillgänglig för alla
Alla personer som är anslutna till en basketförening kan skaffa sin egen inloggning. Genom din inloggning får du tillgång till din unika utbildningsprofil där du kan se vilka utbildningar du har gått, skriva ut kursintyg och CV och ta del av nya utbildningar inom olika områden.
Här finns instruktioner för inloggning >>>

- När utbildningsutbudet är fullt utbyggt så kommer hela vår utbildningsmodell, för alla målgrupper (spelare, ledare, domare, funktionärer, föreningar) finnas tillgänglig i plattformen med digitala moment och möjlighet att anmäla sig till de fysiska träffarna som ingår, berättar Sara.

Utöver det kommer det att kompletteras med en mängd utbildningar som är gratis, som är mindre i omfattning men mer specifikt inriktade på vissa ämnen.

Två utbildningar redan lanserade
De två första utbildningarna är redan nu lanserade och tillgängliga på basketutbildning.se. Den ena är ”Värderad riktning” - en kort utbildning som är gratis och syftar till att höja kunskapsnivån och öppna upp för reflektion gällande värdegrundsrelaterade frågor i din vardag som tränare. Det har också lanserats en helt ny utbildning för 3x3-domare.

- De digitala möjligheterna är oändliga och vi ser enorm potential att kunna individanpassa utbildningen och nå ut till fler! Detta är ett mycket viktigt steg i utvecklingen av "Utbildning 2.0", men även en möjlighet att skapa ett större och mer varierat utbildningsutbud för att på många olika plan bidra till kvalitetshöjning i verksamheten, säger Sara Dutina.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Basketutbildning.seFler videor

Besöksadress Trålgränd 2