Beatrice Rindevall föreslås bli ny ordförande för Naturskyddsföreningen

På Naturskyddsföreningens riksstämma i juni kommer Johanna Sandahl att lämna posten som ordförande, och en ny styrelse ska väljas. Idag presenterar föreningens valberedning sitt förslag. Som ny ordförande för Sveriges största miljöorganisation föreslås Beatrice Rindevall, 35 år från Solna.

− Miljö- och klimatfrågorna är akuta, men behandlas som särintressen. Vi ser just nu det största bakslaget för miljöpolitiken i modern tid, samtidigt som forskningen är tydligare än någonsin om hur bråttom det är att ställa om. Tiden att skaka om den politiska dagordningen är nu, säger Beatrice Rindevall, valberedningens förslag på ny ordförande för Naturskyddsföreningen.

Beatrice Rindevall har förutom globala studier med inriktning mot humanekologi på Göteborgs universitet också lång erfarenhet av att arbeta med miljöfrågor. Under det senaste decenniet har hon arbetat med opinionsbildning, kommunikation och politisk påverkan inom miljöområdet. Idag arbetar hon med fiskeripolitik på stiftelsen Baltic Waters 2030, och ideellt med miljösajten Supermiljöbloggen. Hon har tidigare arbetat på forskningsrådet Formas och Naturskyddsföreningens rikskansli, samt har drivit en egen firma. Hon har också varit ideellt aktiv i Naturskyddsföreningen och en rad andra organisationer, bland annat Artister för miljön, där hon idag är vice ordförande.

− Jag vill arbeta för kraftfull miljöpolitisk påverkan både lokalt och nationellt. Naturskyddsföreningen har kraft att förändra och jag är hedrad över valberedningens förtroende, säger Beatrice Rindevall.

Naturskyddsföreningens riksstyrelse består av ordförande, en skattmästare (kassör) och ytterligare tio ledamöter. Valberedningens uppdrag är att ta fram förslag inför att riksstämman väljer riksstyrelse, revisorer och valberedning. Riksstämman är Naturskyddsföreningens högsta beslutande organ som hålls vartannat år, nästa gång i Västerås 17–18 juni 2023.

− Vi föreslår en ordförande och en styrelse som tillsammans har en bred kompetens inom natur och miljö, är väl grundade i föreningen och har kunskap både om politisk påverkan och föreningsutveckling. Ett hårdnande debattklimat och en miljöpolitik på väg åt fel håll kräver en styrelse och ordförande med stark kommunikativ förmåga, säger Lena Nilsson, valberedningens ordförande.

− Vi anser att Beatrice Rindevall har vad som krävs för att axla rollen som ordförande. Genom sin energi, kompetens och entusiasm är vi övertygade om att hon kan bidra till att föreningen kan bli ännu starkare och ta en ännu större plats i den offentliga debatten, säger Lena Nilsson.

Valberedningens fullständiga förslag:

Ordförande: Beatrice Rindevall
Skattmästare: Jan Greve
Ledamöter: Anders Roth, Carmen Blanco Valer, Emma Andersson Barkas (omval), Karl-Axel Reimer, Lars Vaste Andersson (omval), Linda Birkedal, Madeleine van der Veer, Martin Lindén (omval), Tonie Wickman, Ylva Lidén
Revisorer: Anneli Carlsson (omval), Kåre Olsson (omval).

Riksvalberedningen 2021–2023 består av Lena Nilsson (ordförande), Björn Abelsson, Christopher Johansson, Liv Oscarsson och Sandra Johansson.

Nuvarande ordförande Johanna Sandahl har valt att inte kandidera om, efter mer än ett decennium i riksstyrelsen. Johanna är agronom och valdes som första kvinna till ordförande för Naturskyddsföreningen 2014. Sedan 2019 är Johanna Sandahl också ordförande för EEB, Europas största nätverk för miljöorganisationer.

Naturskyddsföreningen är Sveriges största och mest inflytelserika miljöorganisation med fler än 200 000 medlemmar och lokalföreningar i 270 av landets kommuner. Föreningen grundades 1909 och har bland annat varit med och räddat pilgrimsfalken, skapat naturreservat och påverkat en lång rad viktiga politiska beslut.

Läs mer om alla nominerade här.

Bilaga Pressbild på Beatrice Rindevall, valberedningens förslag på ny ordförande för Naturskyddsföreningen. Fotograf: Björn Nordqvist.

Uttalande från Naturskyddsföreningens rikskonferens: Stoppa gruvan vid Norra Kärr5.5.2024 15:42:38 CEST | Pressmeddelande

Gruvplanerna strax öster om Vättern har återigen blivit aktuella. Det är bolaget Greenna Mineral (tidigare Tasman Metals) som vill starta en stor gruva för att utvinna de sällsynta jordartsmetaller som finns där. Men platsen, Norra Kärr, är den sämsta tänkbara för en gruva, utifrån hänsyn till såväl dricksvatten som miljö och människor. Planerna har tidigare underkänts av Högsta Förvaltningsdomstolen, men har nu fått förnyad aktualitet genom EU:s nya förordning om kritiska råvaror, som innebär att vissa gruvprojekt kan få en gräddfil genom miljöprövningen. Under den planerade gruvbrytningen kommer vatten från gruvan ledas genom känsliga vattensystem där den biologiska mångfalden riskerar att skadas. En del av vattnet från gruvan kan också hamna i Vättern, där en förorening skulle få oåterkalleliga konsekvenser. Vättern är idag dricksvattentäkt för cirka 300 000 människor och en viktig miljö för otaliga arter. I framtiden kan efterfrågan på Vätterns vatten komma att öka ännu mer. Vi bef

Ny rapport: Stora skillnader i klimat- och miljöpolitik inför EU-valet2.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stora skillnader mellan de svenska partiernas inställning i klimat- och miljöpolitiska frågor inför EU-valet. Det visar Naturskyddsföreningens enkät, där partierna fått ta ställning till tjugo miljöpolitiska förslag. Enkäten visar också att endast tre av åtta partier vill minska EU:s klimatutsläpp till nära noll till 2040 och att en majoritet av partierna svarar nej till att ha kvar nuvarande artskydd i EU.

EU:s klimat- och miljöpolitik viktig för svenskarna1.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

I juni är det dags för val till EU-parlamentet. För sju av tio väljare är klimat- och miljöfrågor viktiga för hur de kommer att rösta i valet. Det visar en ny Sifo-undersökning som Naturskyddsföreningen beställt. Undersökningen visar också att åtta av tio tycker det viktigt med en ambitiös miljö- och klimatpolitik i EU. Lika många har koll på att EU har ett stort inflytande över klimat- och miljöfrågorna i Sverige.