Begränsad potential att uppnå miljökvalitetsmål genom överflyttning av gods med dagens prioriteringar
Det är en av slutsatserna för det nyligen avslutade forskningsprojektet som studerat hur överflyttning av gods kan bidra till att uppfylla miljökvalitetsmålen. Studien har genomförts av VTI och Göteborgs universitet, pågått i drygt tre år och har finansierats med medel från Naturvårdsverkets miljöforskningsanslag till stöd för Naturvårdsverkets och Havs- och vattenmyndighetens kunskapsbehov.
Den nationella godstransportstrategin framhåller behovet om överflyttning och EU har ambitiösa mål. Fram till 2030 ska
- 50 procent mer gods fraktas på järnväg
- 25 procent mer gods transporteras på inre vattenvägar och närsjöfart.
– Vi ser en begränsad överflyttningspotential dels på grund av en begränsad spårkapacitet samt att de varugrupper som bäst lämpar sig för järnväg och sjöfart redan idag i hög grad fraktas med dessa trafikslag, säger Inge Vierth, utredningsledare på VTI.
När det gäller påverkan på miljö och klimat visar resultaten från studien att en överflyttning från väg till järnväg och sjö skulle spela en marginell roll, givet förväntad teknisk utveckling och effektivisering av framför vägtransporterna. Tittar man specifikt på slitagepartiklars negativa påverkan på miljökvalitetsmålet ”Frisk luft” kan man däremot se att det är fördelaktigt att flytta godstransporterna från väg till järnväg och sjöfart. Resultatet om begränsad potential innebär dock inte att överflyttning inte har en roll att spela för omställningen i transportsektorn.
– Om det är möjligt att nå klimat- och miljömålen beror på hur den tekniska utvecklingen påverkar såväl godstransportefterfrågan som utsläppsnivåer inom olika trafikslag. Överflyttningen är endast ett av flera intressen som ska vägas samman i infrastruktur- och transportpolitiken. Det är därför viktigt att antaganden och avvägningar mellan olika miljökvalitetsmål och andra samhällsmål synliggörs och får ta plats i diskussionerna om omställningen i transportsektorn, säger Inge Vierth.
Enligt forskarna i projektet är överflyttningen som politisk ambition otydligt definierad. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv bör överflyttning ses som ett av flera medel för att uppnå miljökvalitetsmålen och inte ett mål i sig.
– Det blir otydligt hur prioriteringen av insatser görs och vad politiken styr mot. Förutom att det är ineffektivt att använda medel som mål, är överflyttningsmål svåra att utvärdera. En ökning inom ett visst trafikslag kan till exempel bero på att ökningstakterna under en period skiljer mellan två trafikslag, snarare än en överflyttning av gods från ett trafikslag till ett annat.
– Resultaten av studien ska tolkas som en uppmaning om att alla trafikslag måste bidra till att minska sin påverkan på klimat och miljö. Ska vi lyckas nå miljökvalitetsmålen och övriga transportpolitiska mål måste det ske en avvägning av olika intressen och strategier och antaganden måste anpassas utifrån rådande läge och olika framtidsscenarier. Har vi för snävt fokus på klimatmålet kan de prioriteringar som görs riskera att leda till ett ineffektivt transportsystem sett ur ett större samhällsperspektiv.
Läs mer
Modal shift for an environmental lift? Slutrapport MOSEL (2021, Naturvårdsverket)
S-WoPEc: Freight modal shift in Sweden – means or objective? (hhs.se)
Nyckelord
Kontakter
Inge Vierth, utredningsledare VTI
Tel: 08–555 770 32
E-post: inge.vierth@vti.se
Bilder
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
VTI har experterna på trafiken i sommar27.6.2024 14:29:21 CEST | Pressmeddelande
Sommar, sol och semestertrafik. VTI har en rad experter på trafik och transporter – allt ifrån ekonomi, cykling och trafikbeteende till infrastruktur, olyckor och trafiksäkerhet.
Hälsa, hållbarhet och vinnare på Forum Vätternrundan 202414.6.2024 16:39:35 CEST | Pressmeddelande
Cyklingens roll för hälsa och hållbarhet, cykling och säkerhet och vinnaren av Cykelplaneringspriset 2024. Plus politikernas visioner för framtidens cykling. Där har ni några höjdpunkter på konferensen Forum Vätternrundan på fredagen.
Forskare: Lär av pandemin för att möta klimatförändringen13.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Pandemin och klimatförändringen är två olika kriser som båda ställt samhället inför allvarliga utmaningar. Samtidigt har synen på kriserna – och åtgärderna mot dem – varierat mycket. Kanske kan samhället lära av pandemin när det gäller insatser mot klimatförändringen.
Pressinbjudan: Cykling och folkhälsa på Forum Vätternrundan4.6.2024 07:00:00 CEST | Pressinbjudan
Vilken roll kan cyklingen spela för folkhälsa, turism och entreprenörskap? Och vem vinner cykelplaneringspriset 2024? Frågorna besvaras på Forum Vätternrundan fredag 14 juni i Motala.
Risker och säkerhet - så reser hantverkare och omsorgspersonal i tjänsten3.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny forskningsstudie från VTI finansierad av AFA Försäkring granskar arbetsmiljö och säkerhet när hantverkare och omsorgspersonal reser i tjänsten. Rapporten – den första i sitt slag i Sverige – innehåller anmärkningsvärda resultat på flera områden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum