Bergman ordnade svensk dubbelseger: "I sådan här terräng är jag väldigt bra"

Han avslutade 2018 med sitt livs första individuella världscupseger, en långdistans i Norge. Under lördagen inledde Gustav Bergman världscupen 2019 med ännu en seger, nu på en medeldistans i Finland. "I sådan här terräng är jag väldigt bra", säger Bergman.
Gustav Bergman. Fri bild.

Världscuppremiären slutade med en svensk dubbelseger i de stekheta skogarna väster om Helsingfors.

Först visade Tove Alexandersson att hon är bäst i världen på damsidan (se separat text), och bara ett par timmar senare bekräftade Gustav Bergman sin klass. Ravinenlöparen var 1.03 före fransmannen Frederic Tranchand och 1.31 före norrmannen Olav Lundanes.

- Det känns bra! Det var jobbigt, det var varmt och tungt. Jag var rätt trött hela vägen, men det blir väl så; när man springer fort från början får man kämpa. Men det var ett bra lopp.

Klockrent?

- I princip. Jag har gjort tre väldigt, väldigt små missar, det kanske är tio sekunder gånger tre. Vi får se hur det blir när det blir mer kontinentalt senare i världscupen, men det här passar mig bra. För två år sedan så var jag jättebesviken här, då kom jag sexa och jag var väl en minut efter men hade bommat två. Skönt att få revansch i dag.

Vad betyder detta för självförtroendet?

- Klart att det känns bra. Jag har haft en väldigt bra vår, men senaste månaden har jag haft en dipp. Jag har haft ganska mycket ryggproblem och det blir alltid lite osäkerhet när man går och är småskadad. I dag kände jag inte något alls, så det var skönt att studsa tillbaka.

Även Martin Regborn tog sig upp på podiet med en fin femteplats, 1.50 efter Bergman.

- Det var ett bra lopp. Jag är nöjd med att vara på pallen. Jag har lite svårt att springa i värmen, så jag kände mig rätt trött. Men jag vet att jag är i bra form, så det var bara att acceptera känslan och försöka göra ett så rent lopp som möjligt. Kanske var jag lite för passiv.

Under söndagen fortsätter världscupen med en långdistans i jaktstartsformat, där starttiderna bygger på lördagens resultat.

Resultat, medeldistans

Herrar
1) Gustav Bergman, Sverige, 30.20, 2) Frederic Tranchand, Frankrike, +1.03,  3) Olav Lundanes, Norge, +1.31, 4) Magne Dæhli, Norge, +1.36, 5) Martin Regborn, Sverige, 1.50, 6) Daniel Hubmann, Schweiz, +2.05. Övriga svenskar: 9) Johan Runesson, +2.42, 23) Simon Imark, +4.47, 35) Jerker Lysell, +5.42, 39) Albin Ridefelt, +5.55, 41) Max Peter Bejmer, +6.01, 43) Emil Svensk, +6.13.

Gustav Bergman. Fri bild.
Tove Alexandersson. Fri bild.