DramatenDramaten

Bergmanfestivalen: urpremiär för Persona, persona, persona

Dela

Masker, identitet och kamouflage. Det är några teman som dramatikern Dimen Abdulla utforskar tillsammans med skådespelarna Nanna Blondell och Bahar Pars i den nyskrivna pjäsen Persona, persona, persona som baseras lika mycket på Ingmar Bergmans manus Persona som på personliga intervjuer med skådespelarna själva. Urpremiär den 1 september på Tornrummet.

Nanna Blondell i repetition av Persona, persona, persona. Dramaten/Bergmanfestivalen 2018. Foto: Hans Malm
Nanna Blondell i repetition av Persona, persona, persona. Dramaten/Bergmanfestivalen 2018. Foto: Hans Malm

Ingmar Bergmans film Persona från 1966 räknas ofta till hans allra främsta verk – även av honom själv.  I Bergmans andra självbiografi Bilder skriver han:
”Jag upplever idag att jag i Persona - och senare i Viskningar och rop - kommit så långt jag kan komma. Att jag i frihet rör vid ordlösa hemligheter som bara cinematografin kan lyfta fram.”

Pjäsen handlar om sjuksköterskan Alma som talar till sin patient Elisabet som tiger och skildrar hur de blandar ihop sig med varandra. Dimen Abdulla, Bahar Pars och Nanna Blondell har var och en ett mycket personligt förhållande till Bergmans Persona. I ett tätt samarbete har de nu tagit sig an hans mästerverk och skapat pjäsen Persona, persona, persona. De konstaterar att det är nästintill omöjligt att prata om Persona men är eniga om målsättningen med föreställningen.
”Vi vill in i det bergmanska landskapet och låta Persona möta oss tre och lära känna varandra."

Dimen Abdulla har intervjuat sina skådespelare och fogat in texterna från dessa i manuset så att pjäsen även skildrar mötet mellan Nanna och Bahar.
”Jag, Nanna och Dimen kommer att smälta ihop med Bergman, Liv och Bibbi”, säger Bahar Pars. 

Dimen Abdulla har som dramatiker fått en rad pjäser uppsatta, bland annat den uppmärksammade X på Unga Klara. 2015 utsågs hon till Radioteaterns husdramatiker under ett år.

Bahar Pars har på Dramaten medverkat i Figaros bröllop och Marodörer och är kanske framförallt känd från den Oscarsnominerade En man som heter Ove. Bahar har även regisserat radiodramat Salongen, kortfilmerna Rinkebysvenska och Sundance-nominerade Turkkiosken. 2015 erhöll hon Medeapriset.

Nanna Blondell har tidigare på Dramaten medverkat i The Mental States of Sweden, Don Giovanni och Götgatan samt en rad film- och tv-roller.

Medverkande: Bahar Pars och Nanna Blondell

Av: Dimen Abdulla
Regi: Bahar Pars
Scenografi: Dimen Abdulla, Bahar Pars, Nanna Blondell
Ljusdesign: Mira Svanberg
Ljuddesign: Foad Arbabi

Samtal efter Persona, persona, persona
Samtal efter föreställningen som leds av dramaturgen Jacob Hirdwall. Medverkar gör även skådespelare ur ensemblen.
Tisdag den 18 september. Fri entré, öppet för alla (även de utan biljett till kvällens föreställning).

Persona, persona, persona, urpremiär 1 september, Tornrummet. Del av Bergmanfestivalen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Nanna Blondell i repetition av Persona, persona, persona. Dramaten/Bergmanfestivalen 2018. Foto: Hans Malm
Nanna Blondell i repetition av Persona, persona, persona. Dramaten/Bergmanfestivalen 2018. Foto: Hans Malm
Ladda ned bild
Nanna Blondell och Bahar Pars i Persona, persona, persona. Dramaten/Bergmanfestivalen 2018. Foto: Therese Öhrvall
Nanna Blondell och Bahar Pars i Persona, persona, persona. Dramaten/Bergmanfestivalen 2018. Foto: Therese Öhrvall
Ladda ned bild

Om

Dramaten
Dramaten
Dramaten, Box 5037
102 41 Stockholm

08 - 665 61 00http://www.dramaten.se

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Teaterchef är Eirik Stubø.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908, och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69.


Följ Dramaten

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Dramaten

Fyra samtal om kvinnan på scenen17.12.2018 09:58Pressmeddelande

Med utgångspunkt i några aktuella föreställningar på Dramaten hålls under våren fyra samtal med fokus på kvinnliga rollgestalter och kvinnans roll på teatern. Hur har det sett ut historiskt och hur ser det ut idag? Medverkar gör bland andra Ellen Lamm, Melinda Kinnaman och Livia Millhagen. Dessutom blir det en kväll om kvinnan och kroppen med Agneta Pleijel, Annika Lantz och Åsa Beckman med anledning av antologin Klimakteriet. Den 17 & 31 januari, 21 februari och 4 april i Dramatenbaren.

Dramatens repertoar våren 201914.11.2018 10:15Pressmeddelande

Våren 2019 bjuder Dramaten på Shakespeares Hamlet på Stora scenen i regi av Sofia Jupither, med Adam Lundgren i huvudrollen. Lars Norén är tillbaka på Dramaten med urpremiären av den första delen i trilogin om åldrande och avsked, Andante, och Cirkus Cirkör gör i samarbete med Dramaten och Malmö Stadsteater en föreställning av Gunilla Thorgrens Guds olydiga revben. Senare i vår görs en unik samproduktion mellan fem teatrar i Europa i föreställningen I am Europe i regi av Falk Richter. Stefan Larsson regisserar den moderna klassikern Linje lusta av Tennessee Williams och Sara Bergmark Elfgren har dramatiserat Selma Lagerlöfs Bortbytingen. HÅLLA ANDAN av Zinnie Harris regisseras av Lena Endre och både Helen Sjöholm och Vanna Rosenberg medverkar i en nyskriven pjäs, Hugh och Nancys många världar, skriven och regisserad av Lars Rudolfsson. På Elverket regisserar Runar Hodne Orfeus stiger ner. I samarbete med Nobel Center görs en ny Performance Lecture: Om lycka - med Micael Dahlen, profess

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum