DramatenDramaten

Bergmanfestivalen: urpremiär för Persona, persona, persona

Dela
Masker, identitet och kamouflage. Det är några teman som dramatikern Dimen Abdulla utforskar tillsammans med skådespelarna Nanna Blondell och Bahar Pars i den nyskrivna pjäsen Persona, persona, persona som baseras lika mycket på Ingmar Bergmans manus Persona som på personliga intervjuer med skådespelarna själva. Urpremiär den 1 september på Tornrummet.
Nanna Blondell i repetition av Persona, persona, persona. Dramaten/Bergmanfestivalen 2018. Foto: Hans Malm
Nanna Blondell i repetition av Persona, persona, persona. Dramaten/Bergmanfestivalen 2018. Foto: Hans Malm

Ingmar Bergmans film Persona från 1966 räknas ofta till hans allra främsta verk – även av honom själv.  I Bergmans andra självbiografi Bilder skriver han:
”Jag upplever idag att jag i Persona - och senare i Viskningar och rop - kommit så långt jag kan komma. Att jag i frihet rör vid ordlösa hemligheter som bara cinematografin kan lyfta fram.”

Pjäsen handlar om sjuksköterskan Alma som talar till sin patient Elisabet som tiger och skildrar hur de blandar ihop sig med varandra. Dimen Abdulla, Bahar Pars och Nanna Blondell har var och en ett mycket personligt förhållande till Bergmans Persona. I ett tätt samarbete har de nu tagit sig an hans mästerverk och skapat pjäsen Persona, persona, persona. De konstaterar att det är nästintill omöjligt att prata om Persona men är eniga om målsättningen med föreställningen.
”Vi vill in i det bergmanska landskapet och låta Persona möta oss tre och lära känna varandra."

Dimen Abdulla har intervjuat sina skådespelare och fogat in texterna från dessa i manuset så att pjäsen även skildrar mötet mellan Nanna och Bahar.
”Jag, Nanna och Dimen kommer att smälta ihop med Bergman, Liv och Bibbi”, säger Bahar Pars. 

Dimen Abdulla har som dramatiker fått en rad pjäser uppsatta, bland annat den uppmärksammade X på Unga Klara. 2015 utsågs hon till Radioteaterns husdramatiker under ett år.

Bahar Pars har på Dramaten medverkat i Figaros bröllop och Marodörer och är kanske framförallt känd från den Oscarsnominerade En man som heter Ove. Bahar har även regisserat radiodramat Salongen, kortfilmerna Rinkebysvenska och Sundance-nominerade Turkkiosken. 2015 erhöll hon Medeapriset.

Nanna Blondell har tidigare på Dramaten medverkat i The Mental States of Sweden, Don Giovanni och Götgatan samt en rad film- och tv-roller.

Medverkande: Bahar Pars och Nanna Blondell

Av: Dimen Abdulla
Regi: Bahar Pars
Scenografi: Dimen Abdulla, Bahar Pars, Nanna Blondell
Ljusdesign: Mira Svanberg
Ljuddesign: Foad Arbabi

Samtal efter Persona, persona, persona
Samtal efter föreställningen som leds av dramaturgen Jacob Hirdwall. Medverkar gör även skådespelare ur ensemblen.
Tisdag den 18 september. Fri entré, öppet för alla (även de utan biljett till kvällens föreställning).

Persona, persona, persona, urpremiär 1 september, Tornrummet. Del av Bergmanfestivalen.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Nanna Blondell i repetition av Persona, persona, persona. Dramaten/Bergmanfestivalen 2018. Foto: Hans Malm
Nanna Blondell i repetition av Persona, persona, persona. Dramaten/Bergmanfestivalen 2018. Foto: Hans Malm
Ladda ned bild
Nanna Blondell och Bahar Pars i Persona, persona, persona. Dramaten/Bergmanfestivalen 2018. Foto: Therese Öhrvall
Nanna Blondell och Bahar Pars i Persona, persona, persona. Dramaten/Bergmanfestivalen 2018. Foto: Therese Öhrvall
Ladda ned bild

Om

Dramaten
Dramaten Box 5037
102 41 Stockholm

08 - 665 61 00http://www.dramaten.se

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Interim vd är Ann-Sofie Lindahl och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.


Följ Dramaten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Dramaten

Frankas monster – en vild och gotisk teaterlek för lågstadiet3.4.2024 08:53:56 CEST | Pressmeddelande

Frankas monster är en kittlande och lekfull föreställning löst baserad på Mary Shelleys Frankenstein från 1816. I centrum står nioåriga Frank, som förlorat sin mamma och som försöker ta kontroll över sin livssituation. – Det kommer bli galet, surrealistiskt och absurt, säger Carl Johan Karlson, konstnärlig ledare för Unga Dramaten som också regisserar. Urpremiär på Lejonkulan den 19 april.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye