Berömda författare skriver protestskyltar för klimatet

Inför Bokmässan har 56 berömda författare runt om i världen skrivit protestskyltar för att sprida ordet om klimatkrisen. Skyltarna, som fått namnet Hope Signs, har slagkraftiga och hoppfulla budskap om vår tids stora utmaning. En utgåva av varje skylt kommer att auktioneras ut på Tradera till förmån för Naturskyddsföreningen och den globala klimatrörelsen.

– Att använda litteraturen för att sprida ordet om den pågående klimatkrisen är kraftfullt. Budskapen på protestskyltarna visar författarnas stora engagemang för klimatet, och deras ord skänker hopp. Vi tror att många kan ta till sig budskapen, säger Karin Lexén generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

Klimatkrisen är ett av temana på årets Bokmässa som arrangeras den 22–25 september i Göteborg. Förutom en rad seminarier och event om klimatkrisen ingår utställningen Hope Signs med protestskyltar som 56 berömda författare från hela världen har skrivit. Författarna har haft full frihet att utforma sina budskap, vilket har resulterat i braskande rubriker, korta berättelser eller några enstaka ord, som alla står upp för klimatet.

Några av författarna som bidragit med skyltar är Susanna Alakoski, Anis Don Demina, Anthony Doer, Naomi Klein, David Lagercrantz, Jojo Moyes, Vanessa Nakate och Björn Wiman, för att bara nämna några.

Skyltarna går att ladda ner och använda fritt, och meningen är att alla ska kunna dela författarnas ord. En utgåva av varje skylt kommer även att auktioneras ut på Tradera. Intäkterna går till Naturskyddsföreningen och den globala klimatrörelsen.

– Vi är stolta över att svenska och internationella författare vill bidra till vårt arbete mot klimatkrisen. Deras starka ord visar litteraturens kraft. I en tid då miljö- och klimatrörelsen motarbetas i många länder, är både det moraliska och ekonomiska stödet från dessa författare ovärderligt, säger Andreas Drufva, marknadschef på Naturskyddsföreningen.

Här hittar du alla protestskyltar i Bokmässans kampanj Hope Signs.

Om Naturskyddsföreningens samarbete med Bokmässan.

Lista över författare som deltar i Hope Signs:

Anders de la Motte, Anis Don Demina, Anne Sverdrup-Thygeson, Annika Norlin, Anthony Doerr, Athena Farrokhzad, Björn Wiman, Bodil Jönsson, Caroline Grimwalker, Celia B Dackenberg, Daniel Sjölin, Dave Goulson, David Lagercrantz, Eli Åhman Owetz, Emily Joof, Food Pharmacy, Frida Boisen, Izabella Rosengren, Jenny Rogneby, John Ajvide Lindqvist, Jojo Moyes, Jonna Bornemark, Josefine Sundström, Karin Alfredsson, Lars Sund, Lasse Berg, Lauren Groff, Lisen Schultz, Lucy Diamond, Malin Berghagen, Margit Richert, Marianne Mörck, Marjaneh Bakthiari, Masoud Gharehbaghi, Matilda Westerman, Mats Söderlund, Max Porter, Melinda Jacobs, Naomi Klein, Niclas Christoffer, Nina Wähä, Pella Thiel, Pernilla Ericson, Rachel Carson, Sara Blædel, Stefan Casta, Susanna Alakoski, Sven Nordqvist, Sébastien Boudet, Theodor Kallifatides, Thomas Bodström, Thomas Engström, Ulrica Norberg, Vanessa Nakate, Veronica Palm, Viveca Sten.