Bilbedrägerier ökar - så säljer du din bil säkert

Oseriösa bilförmedlare lurar privatpersoner som vill få hjälp med att sälja sin bil. — En del av dem som raggar kunder genom att ringa på annonser på nätet bedriver, under en tillsynes legal fasad, systematisk kriminell verksamhet som går ut på att lura av människor deras bilar, säger Andreas Bredskog, jurist på Motormännen.

Skriv aldrig över bilen innan betalningen skett.

Nyligen konstaterade Brottsförebyggande rådet (Brå) att bedrägeribrotten ökar i Sverige. 2015 anmäldes drygt 173 000 bedrägerier till polisen. Preliminär statistik för 2016 talar om över 204 000 anmälningar. Hur många av dessa som är bilbedrägerier är ingen som vet, men anmälningar, varningar och tips som kommer in till Nationellt bedrägericentrum tyder på att även bilbedrägerierna ökar dramatiskt.

Motormännen listar 19 tips för att slippa bli lurad:

1. Kontrollera vem spekulanten är innan ni träffas
  2. Träffas inte på en enslig plats
  3. Följ alltid med på provkörningar
  4. Kontrollera med ditt försäkringsbolag vad som gäller vid provkörningar. Tänk på att din stöldförsäkring inte täcker förluster eller skador om du självmant har lämnat över nycklarna.
  5. Du som säljare är skyldig att lämna ärliga uppgifter. Om du mörkar ett allvarligt fel kan köparen stämma dig, begära skadestånd eller häva köpet.
  6. Uppmuntra köparen att undersöka bilen noga. Finns det fel som upptäcks senare, är det köparens ansvar.
  7. Skriv ett ordentligt köpeavtal, där allt som ni kommer överens om tas upp. Var extra noga med kända fel och vilken utrustning som medföljer.
  8. Att ändra ägaruppgifterna hos transportstyrelsen är inte samma sak som att man har fört över ägandet.
  9. Är köparen den hen utger sig för att vara? Be om att se legitimation. Ägarbytet kommer inte att gå igenom om uppgifterna är falska. Då kommer du stå kvar som ägare till en bil du inte längre har. Skador, parkeringsböter registreras på dig.
  10. Använd Transportstyrelsens app för att anmäla ägarbyte. Appen accepterar inte falska uppgifter.
  11. Acceptera inte betalning med check. Det är inte säkert att din bank garanterar checkens täckning.
  12. Även om köparen visar på sin dator att pengarna förts över är det inte säkert förrän du ser pengarna på ditt konto.
  13. Transaktioner mellan banker kan ta ett par dagar. Vissa banker medger också att man stoppar en överföring efter att den skickats iväg.
  14. Det säkraste sättet att göra upp en bilaffär är på ditt bankkontor. Då får du ett bankkvitto på att du har fått pengarna till ditt konto.
  15. Ett smidigt sätt är att använda betalalpen Swish. Då ser du i realtid att pengarna har kommit in på ditt konto. Skriv att köpet avser en bil och ange bilens registreringsnummer i meddelandefältet.
  16. Lämna inte ifrån dig bilnycklarna förrän du är helt säker på att du fått betalt.
  17. Köparen måste ha egen trafikförsäkring. Din trafikförsäkring gäller inte när ni har skrivit på ägarbytet.
  18. Du kan sälja bilen genom en bilförmedlare. Men det finns många oseriösa förmedlare och därför behöver du vara extra försiktig. Kontrollera noggrant förmedlarens bakgrund och ta referenser.
  19. Om du använder en förmedlare bör du vara mycket noga med uppdragsavtalet och hur det är formulerat. Det ska bland annat tydligt framgå vad uppdraget avser, hur länge det ska pågå, vem som är ägare till bilen, vad bilförmedlaren ska ha i provision och hur du ska få dina pengar. Skriv aldrig över bilen innan betalningen skett.

Skriv aldrig över bilen innan betalningen skett.

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.