Svensk Handel

Black Friday allt viktigare för handeln

Dela
Årets Black Friday inträffar 23 november och är handelns näst viktigaste försäljningstillfälle under året. Nästan 4 av 10 handlare räknar med en ökad försäljning och bland konsumenterna planerar 47 procent att handla under Black Friday. Totalt beräknas dagen omsätta mellan 6,3 och 6,6 miljarder kronor. Det visar Svensk Handels prognos.

4 av 10 handlare planerar att genomföra någon form av kampanj i samband med Black Friday. Det är en ökning med 30 procent från 2017. Samtidigt uppger var sjätte handlare (17 procent) att lönsamheten påverkas positivt av Black Friday.

- Handeln är på tårna och vi bedömer att Black Friday kommer att fortsätta att växa kraftigt. De undersökningar vi gjort indikerar att omsättningen under Black Friday i år växer med mellan 18 och 25 procent. Samtidigt måste man understryka att osäkerheten i konsumentundersökningar om framtida inköp är stor. Black Friday är ett utmärkt tillfälle för konsumenter att passa på att julhandla och jag utesluter inte en ännu större tillväxt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

- Vi har sett en formidabel tillväxt under Black Friday de två föregående åren och utifrån de indikatorer vi ser nu blir svårt att upprepa samma tillväxttakt som då. Men det förtar inte det faktum att det i år blir en större utmaning för handeln och hela logistikkedjan att kunna svara upp mot den ännu högre efterfrågan.

Black Friday startskottet på julhandeln

Black Friday utgör startskottet för julhandeln i USA och kan numer även anses göra det i Sverige. I Sverige planerar 63 procent av de som kommer att handla under Black Friday även att handla julklappar. Det är en ökning med sex procentenheter från 2017.

– Slutet av november måste definitivt betraktas som en del av julhandeln. Totalt 30 procent av konsumenterna planerar att handla julklappar under Black Friday, vilket är fler än förra året. Det är heller inte enbart e-handel som gäller under Black Friday, butikshandeln är också omfattande, säger Johan Davidson.

Black Friday i siffror och Svensk Handels prognos:

  •  Nästan varannan svensk (47 %) planerar att fynda varor i samband med Black Friday i år.
  •  En majoritet av handlare tror på ungefär oförändrad försäljning jämfört med 2017, och 37 procent tror på ökad försäljning.
  •  Fyra av tio handlare planerar att ha någon form av kampanj i samband med Black Friday. Det är 30 procent fler än förra året.
  •  Baserat på två konsumentundersökningar bedömer Svensk Handel att försäljningen i samband med Black Friday i år kommer att växa med mellan 18 och 25 procent jämfört med förra året, och   därmed uppgå till mellan 6,3 och 6,6 miljarder kronor.
  •  Förra året (2017) uppskattas Black Friday ha omsatt 5,3 miljarder kronor.
  •  Mest populära kategorier är kläder, hemelektronik och produkter inom skönhet och hälsa.

BlackFriday2018

För mer information, vänligen kontakta:
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör mer än en tiondel av Sveriges BNP och de cirka 10 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye