Bonnier News fortsätter satsningen på produktutveckling och AI – anställer Jan Helin som ansvarig

Dela

Som ett led i Bonnier News storsatsning på produktutveckling med AI i fokus anställer koncernen SVTs programdirektör Jan Helin som ny Director of Product Strategy and AI. Helin kommer ingå i Bonnier News koncernledning och börjar sitt nya uppdrag den 1 november.

Rollen som Director of Product Strategy and AI är nyinrättad och Jan Helin kommer att ansvara för utveckling och implementering av Bonnier News produktstrategi, den koncernövergripande produktutvecklingen samt riktlinjer och användning av AI inom Bonnier News innehålls- och tjänsteutveckling.

– Vi har kommit en bra bit i vårt arbete med att få ihop våra olika plattformar där +Allt, som vi lanserade under våren, är en del i det arbetet. Men vi kommer behöva satsa än mer på produktutveckling och även utveckla hur vi arbetar med AI. Jan Helin har stor kunskap och gedigen erfarenhet från såväl publicistiskt arbete som från affärs- och produktutveckling. Med Jan i laget accelererar vi farten på vårt utvecklingsarbete ytterligare och jag är naturligtvis oerhört glad över att han tackat ja till uppdraget hos oss, säger Anders Eriksson, vd Bonnier News.

– Jag ser mycket fram emot mitt nya uppdrag för Bonnier News. De har gjort en imponerande resa såväl affärsmässigt som publicistiskt de senaste åren till en position som ostridigt epicentrum för svensk journalistik. Det är hedrande att erbjudas en plats i det teamet. Potentialen för produktutveckling framåt är fantastisk inom Bonnier News, inte minst mot bakgrund av möjligheterna med AI, säger Jan Helin.

Jan Helin har tidigare varit chefredaktör, vd och ansvarig utgivare på Aftonbladet och affärsområdeschef för medier i koncernledningen för Schibsted Sverige innan han tillträdde som programdirektör på SVT 2016. Han tillträder sin nya tjänst den 1 november 2023.

Kontakter

Bilder

Jan Helin, tillträdande Director of Product Strategy and AI Bonnier News. Foto: Pressbild
Jan Helin, tillträdande Director of Product Strategy and AI Bonnier News. Foto: Pressbild
Ladda ned bild

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.

Följ Bonnier News

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Bonnier News

De utser vinnare i DN Reklamcupen17.6.2024 13:00:09 CEST | Pressmeddelande

I drygt 20 år har har DN Reklamcupen låtit reklambyråer tävla med sina mest kreativa helsidor i ett cupformat. I år är det 32 tävlande bidrag och juryn som utser vinnare består av nio skarpa branschprofiler. – Det brukar vara en fröjd att höra alla dialoger som förs i juryarbetet kring printens klara fördelar gentemot andra “snabba” medier, som till exempel utomhusannonsering, säger Paul Brandenfeldt, försäljningsdirektör Bonnier News.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye