Boris Balibrea den fjärde förbundscoachen

Spanjoren Boris Balibrea, till vardags head coach i Umeå BSKT, blir den fjärde förbundscoachen för herrlandslaget. – Det är en fantastisk möjlighet att få vara en del av det svenska seniorlandslaget och jag kommer att betala tillbaka med mycket hårt jobb och massor av energi, säger Balibrea.

Spanjoren ansluter till Ludwig Degernäs, Mikko Riipinen och Joakim Källman som den fjärde och siste förbundscoachen men står alltså på samma nivå som de tre övriga. Coacher han för övrigt känner väl efter att ha varit aktiv på sidlinjen i SBL herr de fyra senaste åren för Wetterbygden och Umeå. Så sent som 2019 blev han framröstad som ”Årets coach” av media, lagkaptener och coacher i SBL Herr.

Balibrea ser sig själv som en lagspelare och lyfter samarbetet inom coachteamet redan nu.

– Vi har haft några möten och det är fantastiskt hur öppet alla delar med sig av sina kunskaper. Vi ser verkligen varandra som jämlikar och det blir annorlunda diskussioner än mellan en head coach och assisterande coacher. Om vi tittar på NBA ser vi dessutom att det blir allt fler head coacher som tar jobb som assisterande så jag tror att detta är ett arbetssätt som kommer att bli allt vanligare, säger Balibrea.

Generalsekreterare Fredrik Joulamo har erfarenhet av Balibrea från U20-landslaget och uttalar sig om spanjorens kvaliteter.

- Han har verkligen tillfört energi till svensk basket sedan han kom till Wetterbygden. Han är en energisk coach med spetskunskap i matchförberedelser, och har ett mycket gott kontaktnät i internationell basket. Han har varit coach för U20-landslaget tidigare, men också varit med på herrlandslagsläger, och har en bra kontakt med flera av spelarna, säger generalsekreterare Fredrik Joulamo.

Flera av de svenska landslagsspelarna är aktiva i den spanska ligan och det är något Balibrea naturligtvis ser som positivt.

– Det är en av de bästa ligorna i världen så det är ett gott betyg som kommer att gagna svensk landslagsbasket att så många svenskar spelar där, säger Balibrea.

Nu är coachteamet komplett och tisdagen den 2 november kl 13:00 håller Svenska Basketbollförbundet en presskonferens där truppen inför matcherna mot Finland och Slovenien presenteras.

Besöksadress Trålgränd 2