Bra att riksdagen stärker skyddet i bostadsrättsföreningar

De lagändringar för bostadsrättsföreningar som riksdagen idag beslutat om kommer ge större trygghet för bostadsrättsköpare och stärker samtidigt medlemsinflytandet i föreningen. För att ytterligare stärka skyddet i bostadsrättsföreningar borde nya redovisningsregler anpassade särskilt för bostadsrättsföreningar införas anser Fastighetsägarna.

Riksdagen har idag röstat igenom flera lagändringar i syfte att stärka skyddet för köpare av nyproducerade bostadsrätter och att öka transparensen i bostadsrättsföreningens ekonomi samt stärka skyddet för medlemmarna.

– Det är bra att medlemsinflytandet i bostadsrättsföreningar stärks genom att man inte kan frångå principen om lika rösträtt för medlemmar. Denna princip gäller redan i nästan alla bostadsrättsföreningar i landet men skrivs nu in i lag och ger därmed stärkt inflytande för medlemmarna i föreningen, säger Johan Kleveland, förbundsjurist på Fastighetsägarna.

– Vi har tidigare även lyft problematiken kring ombyggnationer av lägenheter och den otillfredsställande ordning som gäller idag. Vi är därför glada att våra förslag genomförs säger Johan Kleveland.

De nya reglerna innebär att det ska finnas en underhållsplan för nybyggda bostadsrättsföreningar, för att ge köpare en bättre bild av föreningens framtida kostnader. Dessutom införs nya regler om förhandsavtal som bland annat ställer höga krav på vilken information en förhandstecknare ska få. Det införs också krav på nyckeltal i årsredovisningen för att underlätta bedömningen av föreningens framtida ekonomin. Om föreningen har ett negativt resultat ska det också framgå hur det påverkar möjligheten att finansiera framtida kostnader.

– Det är bra att det införs nyckeltal och krav på kassaflödesanalys men vi saknar ett större omtag kring bostadsrättsföreningars ekonomiska redovisning. Ett särskilt redovisningsregelverk för bostadsrättsföreningar skulle ge en bättre möjlighet att bedöma föreningens ekonomi vilket skulle innebära ett skydd såväl för boende i en förening som andra intressenter, säger Johan Kleveland.

– Vi välkomnar också att skyddet för köpare av en nybyggd bostadsrätt stärks, bland annat genom att information alltid ska ges om vad det innebär att köpa en bostadsrätt genom förhandsavtal. Det ger ett bättre skydd för konsumenterna, säger Johan Kleveland.

Bra återhämtning för Södertälje – stadskärnan omsatte 1,4 miljarder kronor18.1.2023 10:51:09 CET | Pressmeddelande

Södertäljes stadskärna omsatte 1,4 miljarder kronor efter att ha ökat sin totala omsättning med 2,5 procent under det andra pandemiåret 2021. Hem och fritid är den största branschen i stadskärnan och står för en dryg tredjedel av stadskärnans totala omsättning. Hem och fritid var också den bransch som ökade mest, 6,6 procent. Näst bäst utveckling hade dagligvaruhandeln som ökade sin omsättning med 3,5 procent. Det visar årets Cityindexrapport, som årligen tas fram i samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Hyrorna klara för 18 000 hushåll i Malmö13.1.2023 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Syd och Hyresgästföreningen har avslutat de årliga hyresförhandlingarna i Malmö. Här kommer hyrorna att höjas med 5 procent under 2023. I september drog förhandlingarna om 2023 års justering av den allmänna hyresnivån i gång runt omkring i landet. Förhandlingarna skulle baseras på en färsk överenskommelse mellan bostadsmarknadens parter, den så kallade treparten. Enligt överenskommelsen ska förhandlingarna baseras på flerårssnitt avseende utvecklingen av fem faktorer som på olika sätt speglar utvecklingen av den allmänna ekonomin och fastighetsrelaterade kostnader. – Vi har haft ambitionen att följa Trepartsöverenskommelsen, men vi och Hyresgästföreningen har tolkat den på olika sätt och därför är inte denna överenskommelse baserad på Trepartsöverenskommelsen, säger Carl-Lennart Lagerström, vice vd och affärschef, Fastighetsägarna Syd. Den nya hyran gäller från den 1 januari 2023 och berör 18 000 hushåll i Malmö. – Vi välkomnar att det i nästa års förhandling kommer at