Bra att Sverige äntligen har fått en regering

- Jag vill välkomna Stefan Löfven till uppdraget som statsminister, säger Christina Tallberg, ordförande Pensionärernas Riksorganisation, PRO, med anledning av riksdagens omröstning idag. Det är bra att Sverige nu äntligen har fått en regering.

Christina Tallberg, ordförande Pensionärernas Riksorganisation, PRO. Foto: Anneli Nygårds, PRO

Sex av tio pensionärer lever strax över eller på gränsen till fattigdom. Idag går den relativa fattigdomsgränsen vid 12 500 kronor efter skatt. PRO påminner nu om våra krav att den allmänna pensionen höjs, samt att pensionen beskattas likadant som övriga inkomster. I mer än tio års tid har PRO slagits för rättvis skatt.

I överenskommelsen mellan S, L, C och MP ingår en lika skatt 2020 och en höjd pension för vanliga löntagare 2021.

-      En höjd allmän pension är inte bara en fråga om ekonomisk trygghet för enskilda pensionärer, det handlar om tilltron till hela pensionssystemet. Många pensionärer har svårt att få vardagen att gå ihop, och ingen ska behöva känna oro inför att gå i pension.

I överenskommelsen ingår också att äldre-RUT ska utredas. PRO kommer noga följa den utredningen. Ett äldre-RUT får aldrig ersätta en offentligt finansierad äldreomsorg av god kvalitet.

-       PRO vill se kraftfulla satsningar på äldreomsorgen och att den fortsatt ska fördelas efter behov och inte storlek på plånbok, säger Christina Tallberg.

"Glädjande att politikerna ser bortom sina partiers egna intressen"15.11.2018 10:26:55Pressmeddelande

I budgetpropositionen för 2019, som övergångsregeringen har lämnat till riksdagen idag, finns bara ett nytt förslag: att ta ytterligare ett steg för rättvis skatt för pensionärer och löntagare. PRO:s påtryckningar har lett fram till en unik överenskommelse över partigränserna. När en övergångsregering lägger fram en statsbudget ska den vara opolitisk och inte innehålla några nya förslag jämfört med föregående års budgetproposition.