Byggföretagen lanserar forskningsantologi om sund konkurrens

Byggföretagen har tagit fram en forskningsantologi med fokus på sund konkurrens i bygg- och anläggningsbranschen. Tvärvetenskapliga forskare från Sverige, Norge och Finland beskriver i tolv uppsatser de bakomliggande faktorerna till problemet med osund konkurrens. – Sund konkurrens är ett fokusområde för Byggföretagen. Med hjälp av forskningsantologin belyser vi arbetsmarknadens skuggsidor och tar nästa steg mot en attraktiv, sund och säker bygg- och anläggningsbransch, säger Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens, Byggföretagen.

Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens, Byggföretagen.

Bland de medverkande forskarna märks b la Natalia Ollus, chef för det Europeiska institutet för kriminalpolitik, HEUNI, som skriver om riskerna för exploatering av utländsk arbetskraft i underleverantörsleden.

– Bygg- och anläggningsbranschen kännetecknas av långa underleverantörsled med många nivåer och komplicerade arrangemang. Alla dessa egenskaper – arbetsintensiteten, en stor mängd utländska arbetare samt långa underleverantörskedjor – utgör indikatorer för en förhöjd risk av arbetskraftsexploatering, säger Claes Thunblad.

Forskningsantologin är delfinansierad av Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond i samverkan med Byggföretagen.

Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens, Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Nytt avtal stärker arbetet för en schysst byggbransch26.11.2020 13:50:51 CETPressmeddelande

Byggföretagen och Byggnads har kommit överens om ett nytt Byggavtal inom ramen för industrins märke på 5,4 procent över 29 månader. - Vi har haft som gemensamt mål att skapa en attraktiv, sund och säker byggbransch. Det finns en styrka av att kunna lösa svåra frågor tillsammans. Detta borde kunna ha löst sig utan att använda varsel och hot om strejk. Den verkliga motståndaren är de företag som gör branschen oseriös, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Byggföretagen.

Byggnads hotar med strejk för att få mer än märket och förbjuda seriösa bemanningsföretag18.11.2020 10:25:33 CETPressmeddelande

Byggnads har idag varslat om strejk i byggbranschen från den 27 november. Skälet är att man vill ha mer än märket. - Vi är överens om att vi vill ha ordning och reda i en sund byggbransch. Därför har vi lagt konkreta förslag på ett utökat huvudentreprenörsansvar med en uppsnabbad process och en utökad granskning. Men vi kan inte skriva en överenskommelse som kan stå i strid med svensk lag på det sätt som Byggnads föreslår. Därför förstår vi inte varför man väljer att varsla om strejk mitt under brinnande coronapandemi, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Byggföretagen.