Byggföretagen lanserar forskningsantologi om sund konkurrens

Byggföretagen har tagit fram en forskningsantologi med fokus på sund konkurrens i bygg- och anläggningsbranschen. Tvärvetenskapliga forskare från Sverige, Norge och Finland beskriver i tolv uppsatser de bakomliggande faktorerna till problemet med osund konkurrens. – Sund konkurrens är ett fokusområde för Byggföretagen. Med hjälp av forskningsantologin belyser vi arbetsmarknadens skuggsidor och tar nästa steg mot en attraktiv, sund och säker bygg- och anläggningsbransch, säger Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens, Byggföretagen.

Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens, Byggföretagen.

Bland de medverkande forskarna märks b la Natalia Ollus, chef för det Europeiska institutet för kriminalpolitik, HEUNI, som skriver om riskerna för exploatering av utländsk arbetskraft i underleverantörsleden.

– Bygg- och anläggningsbranschen kännetecknas av långa underleverantörsled med många nivåer och komplicerade arrangemang. Alla dessa egenskaper – arbetsintensiteten, en stor mängd utländska arbetare samt långa underleverantörskedjor – utgör indikatorer för en förhöjd risk av arbetskraftsexploatering, säger Claes Thunblad.

Forskningsantologin är delfinansierad av Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond i samverkan med Byggföretagen.

Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens, Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Grattis Märta Stenevi! Nu sätter vi fler spadar i marken5.2.2021 09:13:21 CETPressmeddelande

Byggföretagen gratulerar Märta Stenevi (MP) till den nya posten som bostadsminister och ser fram emot ett gott samarbete. – Nu sätter vi fler spadar i marken! Sverige behöver bostadspolitiska reformer som upprätthåller en hög och jämn byggtakt, skapar långsiktighet kring finansieringen, möjliggör social rörlighet och stärker jämställdheten, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.