Byggkonjunkturen: 16 000 färre sysselsatta

Antalet sysselsatta i bygg- och anläggningsbranschen minskar med 16 000 personer mellan 2019 och 2021. Det visar Byggföretagens konjunkturprognos. – Vi har inte efterfrågat några särskilda krisåtgärder, men en åtgärd som skulle göra god nytta är en rejäl höjning av rot-avdraget, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Enligt prognosen påbörjas 35 700 nya bostäder i flerbostads- och småhus under 2020. Läget för 2021 ser något ljusare ut med 39 800.

Det är fortfarande långt under vad som behöver byggas för att täcka behoven, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

De kommande åren bedöms satsningar på t ex infrastruktur bli ännu viktigare för svensk ekonomi. Enligt Byggföretagen ökar dessa investeringar med 1 procent redan 2021.

– Byggbranschen har stor betydelse för återstarten av hela samhället efter corona-krisen. Nu gäller det att stat och kommuner orkar hålla i planerna som finns, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Totalt bedömer Byggföretagen att Sveriges BNP sjunker med 6,9 procent under 2020.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Avtalsrörelsen börjar om i ekonomiskt sargat Sverige6.10.2020 13:42:41 CESTPressmeddelande

– Som en följd av långa ledtider har vår bransch inte drabbats lika hårt av coronapandemin som andra. Men nu förväntas krisen slå även mot oss. Därför är det extra viktigt att parterna tar sitt gemensamma ansvar för att säkra framtiden för svensk byggbransch. Det är vad både byggföretagare och byggnadsarbetare förväntar sig av oss, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Byggföretagen.