Byggkonjunkturen: 16 000 färre sysselsatta

Antalet sysselsatta i bygg- och anläggningsbranschen minskar med 16 000 personer mellan 2019 och 2021. Det visar Byggföretagens konjunkturprognos. – Vi har inte efterfrågat några särskilda krisåtgärder, men en åtgärd som skulle göra god nytta är en rejäl höjning av rot-avdraget, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Enligt prognosen påbörjas 35 700 nya bostäder i flerbostads- och småhus under 2020. Läget för 2021 ser något ljusare ut med 39 800.

Det är fortfarande långt under vad som behöver byggas för att täcka behoven, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

De kommande åren bedöms satsningar på t ex infrastruktur bli ännu viktigare för svensk ekonomi. Enligt Byggföretagen ökar dessa investeringar med 1 procent redan 2021.

– Byggbranschen har stor betydelse för återstarten av hela samhället efter corona-krisen. Nu gäller det att stat och kommuner orkar hålla i planerna som finns, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Totalt bedömer Byggföretagen att Sveriges BNP sjunker med 6,9 procent under 2020.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Byggföretagen välkomnar Riksrevisionens tydlighet15.12.2020 13:21:41 CETPressmeddelande

I dag presenterar Riksrevisionen sin rapport där de granskat statens insatser mot arbetskraftsexploatering. Riksrevisionen riktar hård kritik gällande brister i regelverk, kontroller och kunskap, avsaknad av mandat och tydliga uppdrag till de berörda myndigheterna. I rapporten efterlyses också en nationell handlingsplan för att motverka problemen med arbetslivskriminalitet och arbetskraftsexploatering, där i första hand utländsk arbetskraft drabbas.

Nytt avtal stärker arbetet för en schysst byggbransch26.11.2020 13:50:51 CETPressmeddelande

Byggföretagen och Byggnads har kommit överens om ett nytt Byggavtal inom ramen för industrins märke på 5,4 procent över 29 månader. - Vi har haft som gemensamt mål att skapa en attraktiv, sund och säker byggbransch. Det finns en styrka av att kunna lösa svåra frågor tillsammans. Detta borde kunna ha löst sig utan att använda varsel och hot om strejk. Den verkliga motståndaren är de företag som gör branschen oseriös, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Byggföretagen.