Byggnads

Byggnads kommenterar regeringens utredning om begränsade underentreprenörsled: ”Skattepengar ska inte gå till skurkföretag”

Idag presenterade regeringen en utredning som ska undersöka hur oseriösa aktörer ska kunna uteslutas från offentlig upphandling. Bland annat ska utredningen undersöka möjligheterna att begränsa antalet underentreprenörsled vid offentligt finansierade projekt.
Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads

Byggnads välkomnar insatserna som även ligger i linje med de valkrav förbundet presenterade tidigare i år.

– Egentligen är det enkelt, skattepengar ska inte gå till skurkföretag. Vi har i flera år larmat om att kriminella bolag är med och bygger samhällsfastigheter och våra medlemmar och ombudsmän möter kriminaliteten varje dag. Det har varit vilda västern i byggbranschen alldeles för länge och det är på tiden att politiken nu vaknat, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Begränsningar i antalet underentreprenörsled har tillämpats framgångsrikt i Norge sedan flera år och ett antal stora svenska företag har självmant valt modellen för att få bättre koll på sina arbetsplatser. Arbetslivskriminaliteten är utbredd inom byggbranschen och tidigare granskningar av byggbranschen har bland annat konstaterat att 8 av 10 östeuropeiska byggföretag bryter i någon form mot svenska lagar och avtal.

– Vi får aldrig glömma att det är människor av kött och blod som det handlar om. Usla löner, långa arbetsdagar och rent livsfarlig arbetsmiljö är vardag i den här typen av företag. Stat och kommuner har ett stort ansvar som beställare, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Pressmeddelande från regeringen

Regeringens pressträff

Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads

Byggnads

Byggnads är fackförbundet som organiserar arbetstagare inom bygg och anläggning och har idag över 100 000 medlemmar.

Följ Byggnads

Senaste pressmeddelandena från Byggnads