Byggnads på plats under OS-omröstningen - jobbar för fackligt inflytande

Byggnads ordförande Johan Lindholm är på plats i Lausanne för att lyfta fackliga perspektiv vid OS-omröstningen. Tillsammans med andra folkrörelser som gemensamt jobbat fram Our Promise vill Byggnads att Sverige ska bli ett föredöme i hållbarhetsarbete med OS 2026.

- Jag vill att Sverige ska sätta en ny ribba i hållbarhetsarbete med OS 2026. Stora idrottsevenemang har länge präglats av korruption och kränkningar av arbetares rättigheter som kostat både människoliv och förstört för idrotten. Det är hög tid att vi byter ut usla villkor för arbetare mot fackligt inflytande. Med Sveriges starka fackföreningar och folkrörelser kan vi bli ett föredöme om vi vinner omröstningen, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

Fakta Our Promise

Tillsammans med andra organisationer inom den svenska folkrörelsen har Byggnads drivit på och varit med i framtagandet av Our Promise. Det är ett dokument i Sveriges officiella OS-ansökan som fokuserar på ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Att fackliga organisationer bjuds in för att delta i OS-arbetet i ett så tidigt stadium är historiskt och lägger grunden för att OS i Sverige 2026 kan bli ett föredöme inom hållbarhet.

Byggnads kommenterar regeringens utredning: ”En halvmesyr”4.6.2019 10:45:00 CESTPressmeddelande

I dag presenterades regeringens utredning om utstationeringsdirektivet. Byggnads har länge varit pådrivande för att återupprätta den svenska modellen för att svenska villkor ska gälla alla på svensk arbetsmarknad. Utredningen tar några steg i rätt riktning men vi är djupt kritiska till att svenska regler för resor och traktamenten inte föreslås gälla fullt ut. Vi har en lång väg kvar innan vår arbetsmarknadsmodell gäller fullt ut.

Byggnads kommenterar nya VM-planer: ”FIFA:s jakt på pengar kostar arbetarliv”20.5.2019 09:40:00 CESTPressmeddelande

Tusentals arbetare har dött vid VM-byggena i Qatar på grund av usla arbetsförhållanden och slavliknande villkor. Nu rapporterar flera medier om att FIFA har planer på att utöka VM 2022 till ytterligare ett värdland utan att ta hänsyn till arbetares säkerhet. Byggnads har under många år varit drivande i att förbättra arbetarnas villkor i Qatar och motsätter sig planerna på utökning.