Byggnads väljer korvgrillning i Sölvesborg framför rosémingel i Almedalen

Byggnads hoppar över Almedalen. Istället för politikerveckan fokuserar Byggnads på att samtala med medlemmar på arbetsplatsträffar runtom i Sverige under veckan. Förbundsordförande Johan Lindholm kommer att besöka byggarbetsplatser i Skåne, Blekinge, Stockholm och Uppsala län.

Medan politikerveckan pågår i Almedalen arrangerar Byggnads istället arbetsplatsträffar runtom i Sverige under namnet Byggtugg. Syftet är att lyssna in medlemmars viljor och samtala om nästa års avtalsrörelse och aktuella politiska frågor medan man grillar korv eller äter frukost.

- För mig är det självklart att välja korvgrillning i Sölvesborg framför rosémingel i Almedalen. Nästa år har vi en avtalsrörelse och det händer mycket i politiken som påverkar oss byggnadsarbetare. Diskussionerna om det är viktigare att ta på våra arbetsplatser än på ett mingel under politikerveckan, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.

I samband med att Byggnads förbundsledning bestämde sig för att stärka närvaron ute på arbetsplatserna och bli en mer medlemsnära organisation upphörde man att delta i politikerveckan för tre år sedan. Strategin har visat sig vara framgångsrik. Byggnads går mot trenden bland många fackförbund och har tre år i rad ökat i medlemsantal. Även halvårssiffrorna för 2019 pekar uppåt och i dag har Byggnads över 103 000 medlemmar.

- Det är ingen slump att Byggnads växer. När fackliga företrädare och politiker börjar lyssna mer på vanligt folk och mindre på lobbyister kan vi bygga starka folkrörelser och starka samhällen. Och att träffa medlemmar är alltid lika trevligt, säger Johan Lindholm.

Johan Lindholm kommer under veckan att besöka arbetsplatser i Uppsala och Enköping 1/7, Stockholm 2/7, Sölvesborg och Karlskrona 4/7 och Kristianstad och Hässleholm 5/7. Möjligheter för media att följa med finns.

Byggnads kommenterar regeringens utredning: ”En halvmesyr”4.6.2019 10:45:00 CESTPressmeddelande

I dag presenterades regeringens utredning om utstationeringsdirektivet. Byggnads har länge varit pådrivande för att återupprätta den svenska modellen för att svenska villkor ska gälla alla på svensk arbetsmarknad. Utredningen tar några steg i rätt riktning men vi är djupt kritiska till att svenska regler för resor och traktamenten inte föreslås gälla fullt ut. Vi har en lång väg kvar innan vår arbetsmarknadsmodell gäller fullt ut.

Byggnads kommenterar nya VM-planer: ”FIFA:s jakt på pengar kostar arbetarliv”20.5.2019 09:40:00 CESTPressmeddelande

Tusentals arbetare har dött vid VM-byggena i Qatar på grund av usla arbetsförhållanden och slavliknande villkor. Nu rapporterar flera medier om att FIFA har planer på att utöka VM 2022 till ytterligare ett värdland utan att ta hänsyn till arbetares säkerhet. Byggnads har under många år varit drivande i att förbättra arbetarnas villkor i Qatar och motsätter sig planerna på utökning.