Carin Stoeckmann omvald till ordförande för Byggföretagen

På årets Byggstämma omvaldes Carin Stoeckmann, vd Byggmästar’n i Skåne AB, till förbundsordförande för bransch- och arbetsgivarorganisationen Byggföretagen.

- Jag är stolt och glad över att ha fått förtroendet att leda Byggföretagen ytterligare ett år. Sverige och världen befinner sig i ett allvarligt läge som följd av coronakrisen. I återstarten av Sverige kommer byggbranschen att spela en viktig roll. Nu är det viktigt att stat, regioner, kommuner och myndigheter genomför nödvändiga investeringar som motverkar arbetslöshet och stimulerar ekonomin, säger Carin Stoeckmann.

- Som organisation är det viktigt att Byggföretagen jobbar vidare med våra fyra fokusområden – attraktiva kollektivavtal, sund konkurrens, kompetensförsörjning samt säkerhet. Vi ska fortsätta digitalisera branschen och se till att hållbarhetsfrågorna finns med inom alla områden, gärna kopplade till Agenda 2030, säger Carin Stoeckmann.

Vid stämman valdes två nya ledamöter in i förbundsstyrelsen – Susanne Liljedahl, Wästbygg AB, samt Robert Röder, Nordic Railway Construction Sverige AB.

Byggföretagens förbundsstyrelse för perioden 2020/2021 består av följande 13 ledamöter:

• Carin Stoeckmann, Byggmästar’n i Skåne AB (förbundsordförande)
  • Gunnar Hagman, Skanska Sverige AB (vice förbundsordförande)
  • Fredrik Andersson, Contractor Bygg Holding Norr AB
  • Mikael Bennarp, ENIVA AB
  • Anders Göransson, Castanum Förvaltning AB
  • Ylva Lagesson, NCC AB
  • Peter Lennartsson, Skeppsviken Bygg i Skövde AB
  • Susanne Liljedahl, Wästbygg AB
  • Roger Linnér, Peab AB
  • Susanne Persson, JM AB
  • Jonas Steen, F O Peterson & Söner Byggnads AB
  • Jörn Rydberg, MarCon Teknik AB
  • Robert Röder, Nordic Railway Construction Sverige AB

Carin Stoeckmann, Byggmästar’n i Skåne AB, Gunnar Hagman, Skanska Sverige AB, Jörn Ryberg, MarCon Teknik AB och Susanne Persson, JM AB omvaldes till förbundsstämman 2022.

I samband med stämman avtackades Anette Frumerie, Besqab AB, samt Thomas Håkansson, Ekens Golv AB, som lämnade förbundsstyrelsen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Avtalsrörelsen börjar om i ekonomiskt sargat Sverige6.10.2020 13:42:41 CESTPressmeddelande

– Som en följd av långa ledtider har vår bransch inte drabbats lika hårt av coronapandemin som andra. Men nu förväntas krisen slå även mot oss. Därför är det extra viktigt att parterna tar sitt gemensamma ansvar för att säkra framtiden för svensk byggbransch. Det är vad både byggföretagare och byggnadsarbetare förväntar sig av oss, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Byggföretagen.