Carlsberg klarar nollvision för olyckor med hjälp av samarbetsrobotar

Universal Robots, världsledande tillverkare av samarbetsrobotar, kan idag berätta att bryggerijätten Carlsberg dramatiskt reducerat sina arbetsplatsolyckor på fabriken i Fredericia, Danmark. Detta sedan man introducerat så kallade cobotar i produktionen.
För att komma till rätta med olyckorna investerade Carlsberg Fredericia i två cobotar från Universal Robots, ett företag som distribuerar industrirobotar över hela världen. Foto: Carlsberg, Fredericia

Cobotar är användarvänliga och lättintegrerade industrirobotar som utför sina respektive moment i samarbete med personalen, för att underlätta produktionen.

Enligt Thomas Kern Ruby, projektledare på Carlsberg Fredericia, var olyckor tidigare vanliga på fabriksgolvet.

– Även om produktionen till stor del var automatiserad krävde den fortfarande ett visst mått av mänskliga insatser, främst vid förpackningsprocessen när kartonger transporterades manuellt från pallar till magasinet. En monoton och repetitiv uppgift som frestade på våra medarbetares hälsa och gav belastningsskador, och ofta fick de allvarliga skärskador när de tog bort förpackningsbanden, säger Thomas Kern Ruby.

Frigör tid och ökar säkerheten

För att komma till rätta med olyckorna investerade Carlsberg Fredericia i två cobotar från Universal Robots, ett företag som distribuerar industrirobotar över hela världen. Den kraftfulla UR10-coboten används för att lyfta buntar om 10 kartonger ihopbundna med ett band. Den kompakta och smidiga UR3-coboten klipper och tar bort bandet och placerar bunten i magasinet.

De båda cobotarna kan hantera upp till 500 kartonger i timmen. Förutom bättre arbetsmiljö för personalen frigör cobotarna arbetstid som istället kan läggas på kvalitetskontroll och linjeskötsel.

– Det här tog tidigare 60 procent av en medarbetares arbetstid. Idag behövs en operatör som kör en pall kartonger till linjen och övervakar processen. UR10 och UR3 gör bokstavligen allt det andra, berättar Thomas Kern Ruby. Det frigör tid för vårt team att fokusera på mer krävande uppgifter, men framför allt har vi ökat säkerheten på arbetsplatsen. Cobotarna har hjälpt oss att uppnå vår nollvision för skador, en viktig del i vårt hållbarhetsarbete.

Lyfter på locket till automatisering

Efter framgången med UR10 och UR3 köpte Carlsberg Fredericia ytterligare fyra cobotar för att ytterligare automatisera sin produktion, däribland hanteringen av lock under tappningsprocessen. Enligt Thomas Kern Ruby har detta redan gett en betydande produktivitetsvinst.

Michael Hjertebjerg, Sales Development Manager för Universal Robots i Sverige, säger:

– Förbättrad effektivitet är bara en av fördelarna med våra cobotar. Minst lika viktigt är att de ger en säkrare arbetsmiljö för personalen. Som Carlsberg Fredericia visar är våra cobotar utformade för att reducera de smutsigaste, farligaste och tråkigaste momenten inom produktionen. Det är roligt att se allt fler inser hur enkelt det är att använda sig av cobotar.

Förbättrad effektivitet är bara en av fördelarna med cobotar. Foto: Carlsberg, Fredericia