SEAT Sverige

CASA SEAT öppnar sina dörrar för världen

Dela

Digital invigning av CASA SEAT, byggnadens utmärkande och smakfulla design kommer att göra den till en visuell ikon för Barcelona.

  • CASA SEAT öppnar dörrarna för staden Barcelona och världen digitalt, med SEATs ledning, FC Barcelonas målvakt Marc ter Stegen och interiörarkitekten Lázaro Rosa-Violán
  • Byggnaden kommer att vara referenspunkten för att visa de senaste inom mobilitet samt SEAT och CUPRAs produktlanseringar.
  • CASA SEAT syftar till att bli en mötesplats för att ta del av stadens agenda och nya trender
  • Ett omfattande program av aktiviteter online (www.casa.seat) och på plats kommer att erbjudas under de kommande veckorna och månaderna

Barcelona, 4 juni 2020, CASA SEAT öppnar sina dörrar för första gången och avslöjar allt som erbjuds efter den fysiska öppningen, planerad till de kommande veckorna. Genom en online-invigning med deltagande av SEATs ledning, FC Barcelonas målvakt Marc ter Stegen och interiörarkitekten Lázaro Rosa-Violán, visar SEAT de nya faciliteterna, som ligger i hjärtat av Barcelona på hörnet av Paseo de Gracia och Avenida Diagonal.

Den virtuella presentationen leds av journalisten Ainhoa Arbizu och markerar öppnandet av CASA SEAT till världen, en milstolpe för varumärket, som ligger i staden där det föddes för 70 år sedan. Utrymmet kommer att bli en samlingsplats för urban mobilitet, en av SEATs strategiska pelare. Det är också det perfekta utrymmet för CUPRA, varifrån det kommer att visa och marknadsföra sina nya produkter. Kort sagt, detta upplevelsecentrum kommer att vara ett utrymme för att visa upp projekt inspirerade av Barcelonas levande och mobila stadsliv och urbana kultur.

Enligt SEATs VD, Carsten Isensee, har “Barcelona har varit SEATs hemstad sedan 1950, vilket påverkat företagets profil positivt i allmänhetens och besökarnas ögon från hela världen. Vid detta nya huvudkontor i centrum kommer vi att kunna visa företagets framtid, bland annat inom mobilitet."

Dessutom betonade, SEAT Vice-president for Sales and Marketing and CUPRA CEO, Wayne Griffiths att ”CASA SEAT är ett exempel på varumärkets nuvarande relation med denna fantastiska stad. Det är ett upplevelsecentrum i hjärtat av Barcelona där kunder och medborgare kan engagera sig i SEAT och CUPRA och där vi visar de mest progressiva projekten. I allmänna termer kan människor komma att uppleva allt som företaget och dess varumärken är engagerade i. ”

Christian Stein, generaldirektör för SEAT Communications och SEAT och Volkswagen Group i Spanien Institutional Relations, sade att ”detta kommer att vara en plats för utbyte av idéer, kreativitet och affärer samt ett utrymme som välkomnar media och samhälle. Ett utrymme för dialog med fokus på mobilitet, där stadens behov kan identifieras och kreativa lösningar hittas genom samarbete och öppen innovation.”

“The place to be” för att ta reda på de senaste trenderna inom urban mobilitet.

De som deltar i den virtuella presentationen kommer att få ett första glimt av vad de 2 600 m2 CASA SEAT kommer att erbjuda. Detta utrymme skapades med ambitionen att bli ett nav för att utforma framtida mobilitet, och på detta sätt ta itu med dagens utmaningar genom att skapa lösningar tillsammans med olika intressenter. ”Mobiliteten i städer förändras snabbt, och särskilt nu efter effekterna av coronaviruset. Under de senaste två åren har SEAT investerat i mikromobilitetsprodukter som anpassar sig till dessa nya omständigheter. CASA SEATs strategiska läge ger oss den inspiration vi behöver för att utveckla dem”, förklarade SEAT Urban Mobility director, Lucas Casasnovas.

För att främja nätverk och utbyte av idéer kommer CASA SEAT att erbjuda ett program med aktiviteter som inkluderar föredrag, workshops och olika kulturella interaktioner kring mobilitet, hållbarhet, teknik och business, bland andra ämnen. ”Framtidens mobilitet kommer att vara nära kopplad till stadskulturen. Därför såg vi CASA SEAT som en idealisk mötesplats för de båda världarna ”, underströk CASA SEAT director, Gabriele Palma.

Framtiden pulserar i hjärtat av Barcelona

De framtida SEAT- och CUPRA-modellerna och alla de nya funktionerna inom Urban Mobility-enheten kommer att utformas och ställas ut på CASA SEAT, särskilt på byggnadens andra våning, där den bäst bevarade hemligheten finns, CASA SEAT Concept Lab . Det är här företagets designers kommer att arbeta med de inledande stadierna i de nya modellerna. På Concept Lab kommer de att utveckla de mest innovativa förslagen inspirerade av Barcelonas ljusa och livliga livsstil. På samma sätt kommer besökare på CASA SEAT också att bli förvånade över den innovativa fysiska och digitala upplevelsen av det ”showroom” som finns på första våningen, där de senaste produkterna från SEAT och CUPRA kommer att visas, liksom de senaste lösningarna för urban mobilitet som företaget marknadsför.

CUPRA-ambassadören och fotbollsspelaren i FC Barcelona, Marc ter Stegen, deltog i presentationen och sa: ”Jag är fantastiskt glad över att varumärket jag representerar som världsambassadör, inviger denna byggnad på ett sådant privilegierat läge, i hjärtat av Barcelona. Det är en plats jag vet att jag kommer att besöka ofta för att hålla mig uppdaterad om den senaste utvecklingen och modellerna från CUPRAs värld. ”

En ikonisk byggnad av arkitekten Carlos Ferrater

Den hyllade arkitekten Carlos Ferrater och hans Office of Architecture in Barcelona (OAB) studio

tog på sig projektet att renovera byggnaden för CASA SEAT. Renoveringsprojektet ser byggnaden som en samlingsplats och en utställning för staden tack vare dess representativa läge där, som ett resultat av att byggnaden delas upp i två oberoende delar, en passage bildas från Paseo de Gracia till Pompeia-kyrkan tvärs över gatan.

Ferraters ser CASA SEAT som en central mötesplats i staden. Av denna anledning förstärkte arkitekten pelarna mot gatan, rundade hörnen på strukturen och jämnade ut alla vinklar i fasaden. tre modifieringar som resulterar i en rundad, kontinuerlig fasad, vilket ger byggnaden en öppen, unik och vänlig karaktär. Detta är möjligt tack vare ett slags vågigt screentryckt fönsterglas i brons, som också förbättrar byggnadens transparens, vars karaktär och kulturaktiviteter kommer att vara tydligt synlig för alla förbipasserande. CASA SEAT har de största fönsterglasen installerade i Spanien och de kommer att göra byggnaden till en visuell ikon för Barcelona. CASA SEAT är en modern tolkning av de karakteristiska byggnaderna i Barcelonas Eixample-distrikt. En byggnad som firar Barcelonas urbana historia samtidigt som den är en del av framtiden.

Inredning som får dig att känna dig som hemma

”Njut av utrymmet som om det är ditt eget” är meddelandet som inredningen från studion av Lázaro Rosa-Violán för CASA SEAT vill förmedla. Enligt inredningsarkitekten "är det ett dynamiskt föränderligt utrymme där designen är väl integrerad." En välkomnande plats som visar SEATs koppling till Barcelona och dess differentiella värden som en öppen, modern, kreativ, inspirerande stad.                           

Lázaro Rosa-Violán och hans studio utformade en inredning som har en bred och livlig palett av mättad rost, ljusgrön och blå för att göra rymden dynamisk och välkomnande. Denna mättnad gör det också möjligt att framhäva kvaliteten på de lokala materialen, inklusive mikrocement i olika strukturer över alla fyra våningarna och trädetaljer som ger CASA SEAT en modern och vänlig karaktär.

Byggnadens stora attraktion är dess ljus. Å ena sidan Barcelonas ljus, som filtreras genom den stora glasfasaden, utrustad med ett motoriserat solskyddssystem som gör CASA SEAT till en hållbar byggnad genom att minska luftkonditioneringsbehovet. Å andra sidan badar interiören av noggrant bearbetat indirekt ljus genom designerbelysning och antika lampor för att skapa en varm och välkomnande atmosfär.

Ametller Origin gastronomi, en anledning att träffas på CASA SEAT

CASA SEAT kommer också att erbjuda en kombinerade kafé och restaurangdel som drivs av Ametller Origin, vars kök är baserat på Medelhavskost som huvudsakligen består av säsongens råvaror. På detta sätt kommer restaurangområdet att bli ytterligare en attraktion i byggnaden tack vare en gastronomisk möjlighet där hälsosam kost, hållbarhet och kvalitet/pris kommer att ligga i framkant. På bottenvåningen hittar du också ett stort område där du kan bekvämt kan umgås/chatta, beundra företagets senaste prototyper och koncept, eller träffas för att utveckla nya projekt i samarbete med unga, växande företag.

Urban kultur, innovation och talang: nyckelfrågor på CASA SEATs agenda

För att integrera i stadens kulturella, konstnärliga och affärsekosystem har CASA SEAT en omfattande kalender med aktiviteter, föredrag, konserter och workshops där stadskultur, mobilitet, hållbarhet och teknik är huvudpersonerna.

Med åtagandet att erbjuda människor innovativa, relevanta erbjudanden, fram till det fysiska öppnandet av CASA SEAT kommer den schemalagda verksamheten att vara digital och kan följas via webbsidan www.casa.seat, där inspelningar av redan genomförda aktiviteter också kan hittas, till exempel presentationen från slutet av april av John Moavenzadeh, chef för Urban Mobility på MIT, om effekterna av COVID-19 på framtidens mobilitet eller det digitala mötet där filmregissören Isabel Coixet och Carlos Ferrater talade om förhållandet mellan film och arkitektur.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

SEAT Sverige
SEAT Sverige



http://www.seat.se

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i fler än 75 länder. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar, fler än någonsin tidigare under sin 70-åriga historia, och redovisade en vinst efter skatt på 346 miljoner euro och en rekordomsättning på över 11 miljarder euro.

Under 2019, allokerade SEAT 1.259 miljarder euro för att accelerera sitt investeringsprogram, främst för utveckling av nya eldrivna modeller. För sitt engagemang mot klimatförändringarna och för utfasningen av fossila bränslen, har SEAT i tillägg till detta avsatt 27 miljoner euro för investeringar i hållbara initiativ och arbetar också med en ambitiös miljöstrategi, ”Move to Zero”, vars mål är att till 2030 helt ha utraderat Martorell-fabrikens klimatavtryck.

SEAT har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEAT s första helt eldrivna bil, i Slovakien.

Följ SEAT Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SEAT Sverige

SEAT boostar framgångssagan med uppgraderade Ateca 202014.9.2020 18:09:34 CESTPressmeddelande

När SEAT Ateca lanserades 2016, en rymlig, praktisk och mångsidig SUV med unik stil, tillförde modellen en ny dimension till sitt segment. Modellen kom snabbt att bli en stark spelare på den redan mycket konkurrensutsatta marknaden. Under 2019 såldes nästan 100 000 enheter och sedan introduktionen har mer än 300 000 enheter sålts. Nu fortsätter framgångssagan med uppgraderade SEAT Ateca 2020.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum