Champagne Philipponnat Clos des Goisses Extra Brut 2008 lanseras i Systembolagets tillfälliga sortiment

Den 8:e juni lanseras ett begränsat antal flaskor av champagnehuset Philipponnat´s magnifika Clos des Goisses, årgång 2008, i utvalda butiker.

HANTVERK

Vinet jäser först till ett vanligt basvin (75% av vinet jäser på ekfat som adderar komplexitet och djup till vinet). Ingen malolaktisk jäsning för att behålla vinets klingande syra som motpol till vinets kraftiga karaktär. Lång lagring, ca 9 år på jästfällningen vid 12C innan degorgering och omkorkning i april 2017.

• Degorgering: april 2017
  • Dosage extra brut: 4,5 gr/L
  • Total produktion av årgång 2008: 23 779 75cl flaskor, 3 003 magnum flaskor, 300 jéroboam flaskor

OM VINGÅRDEN CLOS DES GOISSES

Philipponnat köpte vingården 1935. Clos des Goisses är legendarisk av många anledningar:

• Dess muromgärdade vingård på 5,5 hektar är inte bara den äldsta i Champagne men även den brantaste med sina 45⁰ (i den lokala dialekten ”Gois” betyder en mycket brant sluttning)
  • Vingården är en yta som är 800m lång och 100m bred längs den södra sluttningen av Mont de Mareuil med utsikt över floden Marne och har funnits sedan 1600-talet
  • Vingården drar nytta av sin exceptionella kalkrika jordmån (Belemnite kalk) och har dessutom en perfekt exponering som vetter mot söder och anses vara Mareuil-sur-Aÿs bästa sluttning
  • Den starka södra exponeringen gör Clos des Goisses i genomsnitt 1,5C varmare än regionens genomsnitt under mognadsperioden, vilket motsvarar att flytta ca 400 km längre söderut
  • Vingården är planterad med Pinot Noir och Chardonnay och består av 11 lieux-dits uppdelad i 14 odlingslot
  • Vinerna från Clos des Goisses rankas bland Champagne’s bästa och mest beundrade.

Mestadels manuell odling eftersom de branta sluttningarna utesluter användningen av mekanisk utrustning. Inga herbicider används eller syntetiska bekämpningsmedel. Ogräs kontrolleras manuellt på de flesta odlingslot. Sant trädgårdsarbete, säsong efter säsong!

SMAKBESKRIVNING

Doft:

Stor, rik doft av mogna fruktträdgårdar, citrusfrukt, bergamott och bakverk som vaniljkräm, brioche och mandel.

Smak:

Mycket komplex välbalanserad champagne med elegant mousse och inslag av äpple, vita stenfrukter, lime, blodgrape, bergamott, citrongräs, honung, brioche och en touch fat. Pinot Noir-druvan gör sig hörd med sitt diskreta kryddigt inslag och det hela avslutas i en krämig, frisk, intensiv, lång, rik eftersmak och Clos des Goisses typiska klingande mineralitet.

Passar till:

Ett komplext vin som passar till vilt, kaviar, smakrika fiskrätter, gärna med tryffel, och till ank- eller gåslever. Dekantering rekommenderas.

OM ÅRGÅNGEN 2008

2008 är redan legendarisk och klassas som en av de 2 mest exceptionella årgångarna i årtiondet. Pinot Noir kommer med sensationell kraft medan Chardonnay tillför en åtstramad majestät. Årgången 2008 var nära att vara ett misslyckande med långvarig kyla och mycket regn. Tack vare perfekta väderförhållanden i september med rikligt med sol och värme räddades skörden. Champagne från årgång 2008 kännetecknas av balans, elegans och är aromatiskt rika med magnifik lagringspotential. Clos des Goisses kan med fördel njutas av mellan åren 2023-2058.

OM PRODUCENTEN

Familjen Philipponnat har bott i Champagneregionen i många hundra år, men man räknar 1522 som ett märkesår. Det var då som Aprile Philipponnat registrerades som ägare av vingårdar i byn Aÿ. Familjevapnet är från 1697. Det pryder alla buteljer från Philipponnat. Den politiska och ekonomiska utvecklingen under 1800-talet öppnade en större marknad för champagne. Philipponnat började därför själva tillverka champagne, istället för att sälja druvorna till andra. År 1910 flyttade man till det gamla slottet i Mareuil-sur-Aÿ, i hjärtat av Champagne. Totalt äger man 27 hektar vingårdar, inklusive Clos des Goisses. Philipponnat är inte den största champagneproducenten med sina 700 000 buteljer, men däremot en av de mest kvalitetsmedvetna. Alla champagner från Philipponnat har omkorkningsdatum på baksidesetiketten. Huset drivs idag av Charles Philipponnat.

HYLLNINGAR FÖR CLOS DES GOISSES 2008

• Decanter September 18th, 2017 (Michael Edwards) – 96 points "Terrific expression of a complex range of citrus scents, confit of lemon and a touch of bergamot. The palate is stunning...The fruit is ideally subtly ripe in classic cooler conditions, but also mineral-stamped in the Clos 'tradition'. The 2008 has everything - a true great."
  • Antonio Galloni från Vinous - 98 poäng: “a wine of explosive power and energy, the 2008 Clos des Goisses is magnificent.”
  • Per Bill från Dina Viner Professional Edition - 98 poäng ”lanseringens bästa vin kommer från Champagne och Champagnefirman Philipponnat. Vinet Clos des Goisses är en av de mest spännande och personliga champagner man kan prova.”

FAKTA OM VINET

Ursprung: Frankrike, Champagne| Producent: Champagne Philipponnat| Druvor: Pinot Noir 45%, Chardonnay 55% | Jordmån: Belemnite kalk | Alkoholhalt: 13% vol |Årgång: 2008 | Art.nr: 91101-01 | Pris: 1599 kr | 75 cl | Distribution: Tillfällig exklusiv lansering i utvalda Systembolags butiker, endast 360 flaskor. Lanseringsdag: 2018-06-08

EN NOTIS

Än finns ett fåtal flaskor kvar av den underbara Clos des Goisses årgång 2007 som släpptes i mars (Art.nr: 90356-01 | Pris: 1399 kr). Varför inte börja sin samling med att införskaffa båda årgångarna?

Anna Spendrup

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ett samarbete mellan två starka kvinnor: House of Dagmar klär Anna de Codorníu-flaskan i sommar26.4.2018 08:01Pressmeddelande

Det spanska vinhuset Codorníu och det svenska modehuset House of Dagmar inleder ett designsamarbete inför sommaren 2018. Med inspiration hämtad från den moderna kvinnan, konst och natur har Dagmar klätt flaskan i rosa tulpaner mot en djupgrön bakgrund. Precis samma mönster som kommer att rama in Dagmars pre-fall 2018-kollektion kommer att smycka premiumcavan Anna de Codorníu. Flaskan finns på Systembolaget från och med 1 maj.