Clara tilldelas nyinstiftat ungdomspris för djurrättsengagemang

I helgen höll organisationen Djurens Rätt riksstämma. Aktiva från hela landet hade samlats i Malmö för att mötas och påverka organisationens framtid - och det nya aktivistpriset Eldflugan delades under stämman ut till nynäshamnsbon Clara Eriksson.

Clara Eriksson, den första mottagaren av Djurens Rätts aktivistutmärkelse Eldflugan

– Unga är framtiden och med Eldflugan vill vi uppmärksamma unga vars engagemang gör skillnad. Årets vinnare, Clara Eriksson, har varit aktiv inom Djurens Rätts Förändraprojekt - ett demokratiprojekt med stöd från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor. Därför känns det extra roligt att hon blir den första som tilldelas Eldflugan, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Eldflugan är ett Djurens Rätts nya aktivistpris för unga djurvänner och medlemmar i Djurens Rätt från 14 till 25 år. Priset tilldelas någon som uppvisar ett glödande engagemang för djuren och som utstrålar den kraft och energi som behövs för att göra skillnad. Varje Eldfluga är lysande på sitt eget och unika sätt, inspirerar andra med sitt brinnande engagemang och är ett ljus i en värld full av mörker som vi tillsammans förändrar till det bättre.

Motiveringen till Eldflugan 2017

”Med ett brinnande engagemang för djuren har Clara Eriksson inom Djurens Rätt projekt Förändra! hittat sitt eget engagemangssätt. Förutom att ha hittat sin egen aktiviströst har hon även inspirerat människor runtomkring sig att få energi och kraft att göra skillnad för djuren.”

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.