Clara tilldelas nyinstiftat ungdomspris för djurrättsengagemang

I helgen höll organisationen Djurens Rätt riksstämma. Aktiva från hela landet hade samlats i Malmö för att mötas och påverka organisationens framtid - och det nya aktivistpriset Eldflugan delades under stämman ut till nynäshamnsbon Clara Eriksson.

Clara Eriksson, den första mottagaren av Djurens Rätts aktivistutmärkelse Eldflugan

– Unga är framtiden och med Eldflugan vill vi uppmärksamma unga vars engagemang gör skillnad. Årets vinnare, Clara Eriksson, har varit aktiv inom Djurens Rätts Förändraprojekt - ett demokratiprojekt med stöd från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor. Därför känns det extra roligt att hon blir den första som tilldelas Eldflugan, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Eldflugan är ett Djurens Rätts nya aktivistpris för unga djurvänner och medlemmar i Djurens Rätt från 14 till 25 år. Priset tilldelas någon som uppvisar ett glödande engagemang för djuren och som utstrålar den kraft och energi som behövs för att göra skillnad. Varje Eldfluga är lysande på sitt eget och unika sätt, inspirerar andra med sitt brinnande engagemang och är ett ljus i en värld full av mörker som vi tillsammans förändrar till det bättre.

Motiveringen till Eldflugan 2017

”Med ett brinnande engagemang för djuren har Clara Eriksson inom Djurens Rätt projekt Förändra! hittat sitt eget engagemangssätt. Förutom att ha hittat sin egen aktiviströst har hon även inspirerat människor runtomkring sig att få energi och kraft att göra skillnad för djuren.”

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.