Comeback för Audi i Le Mans

Audi återvänder till Le Mans och långloppsracing med en elektrifierad tävlingsbil till säsongen 2023. En efterträdare till den framgångsrika Audi R18 håller redan på att ta form.

Audi återvänder till Le Mans 2023

“Den nya LMDh-kategorin passar perfekt in i vår nya motorsport set-up,” säger Julius Seebach, chef för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport. “Reglementet gör att vi kan tävla i prestigefulla race över hela världen. Vi använder oss dessutom av synergierna inom Volkswagen-koncernen med vår partnerstrategi.”

Efterträdaren till Audi R18 byggs i nära samarbete med koncernsyskonet Porsche. “En av Volkswagen-koncernens styrkor är samarbetet mellan märkena vid utvecklingen av bilar”, säger Seebach. “Nu överför vi samma beprövade modell till motorsporten. Den nya tävlingsbilen kommer trots det vara en lika genuin Audi som Audi RS e-tron GT, som lanserade nyligen och som också utvecklades på en gemensam plattform med Porsche.”

Prototypen till den nya LMDh-kategorin håller på att utvecklas hos Audi Sport parallellt med den nya suven till Dakarrallyt. “Dakar-teamet är förstås under en större tidspress eftersom det bara är mindre än åtta månader kvar till vårt första deltagande i Dakarrallyt i januari 2022,” säger Andreas Roos, som är ansvarig för all motorsportrelaterad fabrikssatsning inom Audi Sport. “Men vi vill också vara perfekt förberedda till vår comeback i Le Mans. Vi kör därför båda projekten parallellt med högsta prioritet.”

Alla grundläggande konceptbeslut har redan fattats. “Vi har valt en chassispartner och beslutat oss för ett motorkoncept. Tillsammans med våra kollegor från Audi Design definierar vi för närvarande utseendet.” säger Andreas Roos. “Målet är att den första prototypen skall stå på hjul tidigt nästa år och att utrullningen skall ske under det första kvartalet.” Under 2022 följer ett intensivt testprogram. Det första racet är planerat till Daytona 24-timmars i januari 2023.

Reglementet, som är anpassat för maximal kostnadseffektivitet, gör Audis nya sportvagnsprototyp intressant även för kundteam. “Med LMDh-projektet, fortsätter vi på filosofin från våra tidigare år,” säger Andreas Roos. “Audi R8 var med 63 segrar på 80 race inte bara den mest framgångsrika bilen under sin tid 2000 till 2006, den var även väldigt framgångsrik för våra kunder och enkel att hantera för teamen. Det är även förutsättningen vid elektrifieringen av vår nya sportvagn. Målet är att sätta bilen i händerna på professionella kundteam redan från start, parallellt med fabriksengagemanget. Hur det kommer att se ut i detalj håller vi just nu på och utvärderar internt.”

Att kunna fightas om totalseger och mästerskap i en Audi vid 24-timmars Le Mans, 24-timmars Daytona, i World Endurance Championship (WEC) och i IMSA-serien är attraktivt för många team. Redan nu finns det ett stort intresse för den nya LMDh-prototypen.

Audi har distansrekordet vid 24-timmars Le Mans och har redan vunnit världens viktigaste långlopp 13 gånger, varav 2004 och 2005 vanns av Audi kundteam.

Audi återvänder till Le Mans 2023

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Säljstart för fyrhjulsdrivna Audi Q4 50 e-tron quattro6.5.2021 13:10:25 CEST | Pressmeddelande

Fyrhjulsdrift är en självklarhet i Audi-världen. Audi e-tron och Audi e-tron GT har redan visat på fördelarna med det blixtsnabba elektriska quattrosystemet. Nu kan även de första kunderna lägga en order på den fyrhjulsdrivna prestandaversionen Audi Q4 50 e-tron quattro och se fram emot leverans redan i sommar. Dubbla elmotorer ger extra grepp och 299 hk** bidrar med kraft och prestanda. Räckvidden är upp till 48 mil enligt WLTP tack vare det större batteriet på 77 hk netto. Audi släpper samtidigt specialmodellen Edition One med exklusiv design och svartlackerade ringar.

Säljstart för eldrivna Audi Q4 e-tron på Earth Day22.4.2021 12:33:27 CEST | Pressmeddelande

Audi breddar elbilsprogrammet med en förväntad storsäljare och tjänstebilsfavorit. Redan en vecka efter världspremiären går det nu att beställa eldrivna suven Audi Q4 e-tron. Den klimatneutrala produktionen är redan igång i Zwickau och de första kunderna kan räkna med leverans redan i sommar. Inledningsvis förväntas Audi Q4 40 e-tron väcka störst intresse med en räckvidd på upp till 51 mil. Lanseringen av Q4 e-tron sker hos de svenska återförsäljarna i början av juni.

Audi A6 e-tron concept – nästa e-volution19.4.2021 07:44:24 CEST | Pressmeddelande

Audi fortsätter driva på e-volutionen mot elektrisk mobilitet. Under bilmässan i Shanghai premiärvisas Audi A6 e-tron concept, föregångare till en hel familj eldrivna modeller som är planerade för serieproduktion. En helt ny teknisk arkitektur, “Premium Platform Electric,” förkortat till PPE, utgör basen för bilarna. Med start i slutet av 2022 lanseras de första serieproducerade modellerna med PPE-teknik i C- och senare även i B-segmentet. Med den nya plattformen är Audi först med att bygga både högre suvar och lägre sportiga modeller på samma plattform, så som den kommande Audi A6 e-tron.

Världspremiär för eldrivna Audi Q4 e-tron and Q4 Sportback e-tron14.4.2021 19:42:06 CEST | Pressmeddelande

Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med två nya helt eldrivna modeller. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron lanseras i det snabbväxande segmentet med kompakta suvar och bjuder på generösa innerutrymmen och avancerad digital teknik. Designspråket är vidareutvecklat med kraftfulla och samtidigt aerodynamiska linjer. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron erbjuds inledningsvis i tre versioner, där toppversionen Q4 50 e-tron quattro har en maxeffekt på 299 hk (220 kW). Bakhjulsdrivna Q4 40 e-tron har en lång räckvidd på upp till 51 mil enligt WLTP-cykeln och kan laddas med upp till 125 kW. Säljstarten för Q4 e-tron sker under april och lanseringen hos de svenska Audi-återförsäljarna i början av sommaren. Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.

På väg mot Dakar. Audi elektrifierar öknen7.4.2021 11:43:47 CEST | Pressmeddelande

Audi har tagit viktiga steg på väg mot debuten i det berömda Dakarrallyt i januari 2022. Konceptet för den innovativa prototypen till världens tuffaste terrängrally är nästan färdigställt med de första testerna inplanerade till halvårsskiftet. Projektledningen för företagets fabrikssatsning inom motorsport har tagits över av Andreas Roos, som senast var ansvarig för det framgångsrika DTM-programmet inom Audi Sport.