Comeback för Audi i Le Mans

Audi återvänder till Le Mans och långloppsracing med en elektrifierad tävlingsbil till säsongen 2023. En efterträdare till den framgångsrika Audi R18 håller redan på att ta form.

Audi återvänder till Le Mans 2023

“Den nya LMDh-kategorin passar perfekt in i vår nya motorsport set-up,” säger Julius Seebach, chef för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport. “Reglementet gör att vi kan tävla i prestigefulla race över hela världen. Vi använder oss dessutom av synergierna inom Volkswagen-koncernen med vår partnerstrategi.”

Efterträdaren till Audi R18 byggs i nära samarbete med koncernsyskonet Porsche. “En av Volkswagen-koncernens styrkor är samarbetet mellan märkena vid utvecklingen av bilar”, säger Seebach. “Nu överför vi samma beprövade modell till motorsporten. Den nya tävlingsbilen kommer trots det vara en lika genuin Audi som Audi RS e-tron GT, som lanserade nyligen och som också utvecklades på en gemensam plattform med Porsche.”

Prototypen till den nya LMDh-kategorin håller på att utvecklas hos Audi Sport parallellt med den nya suven till Dakarrallyt. “Dakar-teamet är förstås under en större tidspress eftersom det bara är mindre än åtta månader kvar till vårt första deltagande i Dakarrallyt i januari 2022,” säger Andreas Roos, som är ansvarig för all motorsportrelaterad fabrikssatsning inom Audi Sport. “Men vi vill också vara perfekt förberedda till vår comeback i Le Mans. Vi kör därför båda projekten parallellt med högsta prioritet.”

Alla grundläggande konceptbeslut har redan fattats. “Vi har valt en chassispartner och beslutat oss för ett motorkoncept. Tillsammans med våra kollegor från Audi Design definierar vi för närvarande utseendet.” säger Andreas Roos. “Målet är att den första prototypen skall stå på hjul tidigt nästa år och att utrullningen skall ske under det första kvartalet.” Under 2022 följer ett intensivt testprogram. Det första racet är planerat till Daytona 24-timmars i januari 2023.

Reglementet, som är anpassat för maximal kostnadseffektivitet, gör Audis nya sportvagnsprototyp intressant även för kundteam. “Med LMDh-projektet, fortsätter vi på filosofin från våra tidigare år,” säger Andreas Roos. “Audi R8 var med 63 segrar på 80 race inte bara den mest framgångsrika bilen under sin tid 2000 till 2006, den var även väldigt framgångsrik för våra kunder och enkel att hantera för teamen. Det är även förutsättningen vid elektrifieringen av vår nya sportvagn. Målet är att sätta bilen i händerna på professionella kundteam redan från start, parallellt med fabriksengagemanget. Hur det kommer att se ut i detalj håller vi just nu på och utvärderar internt.”

Att kunna fightas om totalseger och mästerskap i en Audi vid 24-timmars Le Mans, 24-timmars Daytona, i World Endurance Championship (WEC) och i IMSA-serien är attraktivt för många team. Redan nu finns det ett stort intresse för den nya LMDh-prototypen.

Audi har distansrekordet vid 24-timmars Le Mans och har redan vunnit världens viktigaste långlopp 13 gånger, varav 2004 och 2005 vanns av Audi kundteam.

Audi återvänder till Le Mans 2023

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Varvrekord på Nordslingan: Audi RS 3 snabbast i kompaktklassen3.8.2021 09:39:40 CEST | Pressmeddelande

Med en tid på 7:40.748 minuter är nya Audi RS 3 Sedan snabbast i kompaktklassen runt Nürburgrings nordslinga. Frank Stippler, racing- och utvecklingsförare för Audi Sport, förbättrade det tidigare varvrekordet i klassen med 4,64 sekunder. Framförallt bidrog den nya torque splittern, med sin helt variabla momentfördelning på bakaxeln, till rekordtiden. Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan är nu beställbara med lansering i höst.

Framgångsrikt första halvår för Audi: Leveransrekord och starkt resultat30.7.2021 14:37:55 CEST | Pressmeddelande

Ett starkt resultat efter sex månader: Audi-koncernen uppnådde ett framgångsrikt halvårsresultat trots den kritiska situationen med halvledartillgång. Under perioden januari till juni levererade företaget totalt 981,681 bilar och summerade det bästa första halvåret Audis historia. Den positiva volymutvecklingen återspeglas även i det finansiella resultatet. Försäljningsintäkterna uppgick till 29,2 miljarder euro. Rörelseresultatet på 3,1 miljarder euro återspeglar den höga kundefterfrågan, en stark försäljningsinsats och fortsatt kostnadskontroll. Audi drog dessutom fördel av positiva värderingseffekter vid säkring av råmaterial. Försäljningsmarginalen på 10,7 procent ligger därför inom den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procent. Nettokassaflödet på 5,5 miljarder euro återspeglar den finansiella styrkan inom Audi-koncernen.

Maximerad körglädje i Nya Audi RS 319.7.2021 09:39:02 CEST | Pressmeddelande

0 till 100 på snabba 3,8 sekunder, topphastighet upp till 290 km/h, RS Torque Splitter, semi-slicks och speciella RS-körlägen – nya Audi RS 3 bjuder på kördynamik på högsta nivå och klassens bästa prestandavärden. Utrustad med den prisade 5-cylindriga högprestandamotorn på 400 hk, levererar RS 3 acceleration ackompanjerad av ett mäktigt motorljud. Motorn har fått ännu snabbare respons och vridmomentet har höjts till 500 Nm. Breddad kaross, RS sportavgassystem och förardisplayer som i en racingbil – nya Audi RS 3 är präglad av sina sportiga gener.

Audi CEO Duesmann vid klimatkonferens i Berlin: Accelererar övergången till e-mobilitet22.6.2021 19:00:08 CEST | Pressmeddelande

Redan om fyra år startar produktionen av Audis sista helt nyutvecklade modell med förbränningsmotor. Från 2026 kommer premiummärket enbart lansera nya modeller som är helt eldrivna på världsmarknaden. Detta tillkännagavs av Audis CEO Markus Duesmann vid klimatkonferensen ”Climate Neutrality Foundation” i Berlin. Företaget accelererar därmed övergången till e-mobilitet. Fram till 2033 kommer produktionen av förbränningsmotorer successivt fasas ut. Senast 2050 planerar Audi att nå nettonollutsläpp.