Covidpass välkomnas i ovissa tider

Regeringens och Folkhälsomyndighetens besked om att man vill införa vaccinationsbevis, så kallade covidpass, från 1 december, välkomnas av Sveriges Bussföretag.

-Vi tycker beskedet är positivt mot bakgrund av viss ökad smittspridning och den oro som en del resenärer som tar bussen till olika evenemang och större tillställningar nu vittnar om inför våra medlemsföretag. Vi behöver lära oss leva med covid-19 och åtgärder som kan vidtas för ökad trygghet och minskad smittspridning är positiva. Alternativet, att begränsa rörligheten och möjligheten att mötas och uppleva saker tillsammans även för de som vaccinerat sig, ser vi i dagsläget som ett sämre alternativ. Hela besöksnäringen har drabbats hårt av krisen i pandemins spår, kommenterar Anna Grönlund, branschchef bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag.

Över 75 procent av bussföretagen uppgav i våras i en medlemsenkät till Sveriges Bussföretag att de har tappat mer än 80 procent i omsättning inom vissa segment under 2020.

Även om bussarna nu börjat rulla lever många bussföretag, framförallt de som kör turist- och beställningstrafik, idag med en osäker vardag där framtiden ter sig oviss. Åtgärder som skapar ökad trygghet för företagens resenärer och därmed möjlighet för bussbranschen att på sikt upprätthålla landets samlade persontransportkapacitet är viktiga. Bussen är många gånger en förutsättning för andra verksamheter och ger möjlighet för människor att resa till arbete, utbildning, fritidssysselsättningar och besöksmål över hela landet, säger Anna Grönlund.

Anna Grönlund. Foto: Ryno Quantz

Sveriges Bussföretag är ett förbund inom Transportföretagen. I dag har vi knappt 270 medlemsföretag med cirka 27 900 anställda. Våra medlemmar består av busstrafikföretag och bussrese­arrangörer som bedriver alla former av yrkes­mässig busstrafik och anordnar bussresor inom och utanför landets gränser.

Transportföretagen välkomnar COP26 Flygdeklaration11.11.2021 13:30:00 CET | Pressmeddelande

Transportföretagen ser mycket positivt på att Sveriges regering i går skrev på den COP26 Flygdeklaration som bildar en allians för hållbart flyg. Tillsammans med ett stort antal andra stater, där ibland Frankrike, Kanada, Japan, Finland, Nederländerna, Norge, Spanien och USA tar nu Sverige en aktiv roll att tillsammans med andra stater aktivt arbeta för utvecklingen av hållbart flyg samt ett stort fokus på internationell reglering av flygets klimatpåverkan.