Curators of Sweden tar farväl efter sju år
Projektet Curators of Sweden lanserades i december 2011 av Visit Sweden och Svenska institutet. Syftet var att öka intresset för Sverige runt om i världen, och att genom själva idén levandegöra att Sverige är ett demokratiskt och öppet land. Varje vecka har en person boende i Sverige eller en svensk utomlands fått hålla i kontot @sweden och twittra om vad de vill – sin vardag, sin hobby, frågor som engagerar dem – och svara på frågor om Sverige.
Startade en ”rotation curation”-trend
Projektet har hyllats globalt för öppenheten och modet att släppa innehållet i en officiell kanal fritt till privatpersoner. Det har beskrivits som det första exemplet på ”rotation curation” – dvs. att olika personer får vara redaktör för en kanal under en viss tid – vilket sedan dess blivit ett vanligt inslag i sociala medier världen över.
– Curators of Sweden var en banbrytande satsning när den lanserades. Bland det roligaste med projektet har varit alla som inspirerats av konceptet och alla mejl och samtal från organisationer och länder som velat göra något liknande, säger Anna Rudels, chef för avdelningen för digitalisering och kommunikation på Svenska institutet.
Projektet är en av Sveriges mest prisade kommunikationsinsatser någonsin och har vunnit ett 30-tal priser, inklusive Grand Prix och två Silver Lions i Cannes Lions, Guldägg, Silverägg, guld i 100-wattaren, Clio Awards och Spinn, för att nämna några.
En av många Sverigekanaler
Svenska institutet har i uppdrag att sprida kunskap om och öka intresset för Sverige i världen och Curators of Sweden har varit en del i detta.
Anna Rudels fortsätter:
–Sedan Curators of Sweden startade har nätet och sociala medier utvecklats enormt, och det gäller även vårt utbud av digitala kanaler. Vi driver i dag mer än 20 officiella Sverigekonton i sociala medier, där vi dagligen kommunicerar med mer än 2 miljoner följare på engelska, ryska, arabiska och kinesiska.
– Varje projekt har ett slut och nu efter sju år är det dags att gå vidare för att kunna utveckla nya format där vi kan nå ut både brett och till andra länder än tidigare.
– Vi vill varmt tacka alla curatorer som medverkat genom åren – det är de som varit hjärtat i Curators of Sweden, och utan dem hade det här unika projektet aldrig blivit av, avslutar Anna Rudels.
Curators of Sweden pågår månaden ut och den sista tweeten publiceras av den sista curatorn den 30 september 2018.
När projektet avslutas har 356 curatorer twittrat runt 200 000 tweets på @sweden. På curatorsofsweden.com finns alla curatorer genom åren presenterade och där kan du se deras respektive tweets.
För mer information, kontakta Anna Rudels, chef för avdelningen för digitalisering och kommunikation 08- 453 78 90 eller anna.rudels@si.se
Nyckelord
Kontakter
Lisa TruedssonPressansvarig, svensk media
Tel:08-453 79 07, 073-684 20 70lisa.truedsson@si.seAnna Rudelschef, avdelningen för kommunikation
Tel:08-453 78 90, 073-336 89 34anna.rudels@si.seOm
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum