TU - Medier i Sverige

Dagens skatteregler gynnar utländska it-bolag på svenska mediers bekostnad

Dela

Nordiska skatteregler favoriserar företag som Google och Facebook på de nordiska mediebolagens bekostnad. Det visar ny rapport som konsultbyrån PWC skrivit på uppdrag av mediernas branschorganisationer i Norden: Danske Medier, Mediebedriftene, Medieförbundet och TU – Medier i Sverige. Den oberoende rapporten gör också klart att dagens skattelagstiftning är dåligt anpassad för digitala affärsmodeller och att den snedvrider konkurrensen. Därför uppmanar de nordiska organisationerna, i en gemensam debattartikel i Dagens industri, Nordens regeringar att snabbt och aktivt verka för rättvisa och konkurrensneutrala skatteregler.

För att komma åt de aktuella problemen uppmanar de fyra branschorganisationerna Nordens regeringar att ställa tuffa krav på OECD, den internationella organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, om att intensifiera arbetet för att komma till rätta med de skattemässiga utmaningar som digitaliseringen inneburit. De fyra organisationerna föreslår därför att ett datum sätts i närtid då ett förslag till lösning ska presenteras.

De fyra branschorganisationerna uppmanar också regeringarna att ta aktiv del i EU:s pågående arbete med en tillfällig skattelösning. Branschorganisationerna anser att EU:s förslag, åtminstone i teorin, löser problemen med en konkurrenssnedvridning. Debattartikelns undertecknare menar därför att det är viktigt att den tillfälliga lösningen effektivt fångar upp, men också exklusivt begränsas till, affärsmodeller som i dag erhåller konkurrenssnedvridande skattefördelar. Fördelar som de får då de inte anses vara permanent etablerade på de aktuella marknaderna. De otydligheter som finns i dagens förslag om vilka företag som träffas av den tänkta lagen måste redas ut, enligt branschorganisationerna. Och justeras så att de verksamheter lagen är tänkt att skydda, som inhemska mediebolag, inte riskerar att bli dubbelbeskattade.

Rapporten finns tillgänglig på TU – Medier i Sveriges sajt >>

En debattartikeln finns publicerad på Di Debatt >>

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

TU - Medier i Sverige
TU - Medier i Sverige
Kungsgatan 62
111 22 Stockholm

08-692 46 00http://www.tu.se

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
 

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ TU - Medier i Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från TU - Medier i Sverige

De bestämmer vem som vinner Årets Dagstidning 201923.10.2018 09:30Pressmeddelande

Helle Klein, Erik Modig och Anna Serner är tre av de 16 personer som utser vinnarna i mediehusens stora pris, Årets Dagstidning 2019. Vinnarna i prisets sju olika klasser presenteras på Berns Salonger i Stockholm den 11 april 2019. Årets Dagstidning arrangeras årligen av branschorganisationen TU – Medier i Sverige och syftar till att lyfta fram mediebranschens innovationskraft, journalistiska kunnande och demokratiska uppdrag.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum