Dags att sätta gränser för public service-uppdraget!
Public service är viktigt och angeläget! Och det är viktigt att public service- företagen kan nå ut till alla medborgare, inte minst där andra inte tar en plats.
Men lika viktigt är det att sätta gränser för public service-uppdraget, så att man inte skadar kommersiella företag som – till skillnad från public service-företagen – måste tjäna in varje krona på egen hand.
Från TU har vi, med stigande förvåning, tagit del av innehållet i den skrivelse till kulturdepartementet som de tre statliga public service-bolagen lämnat in.
- PS-bolagen vill avskaffa den sk förhandsprövningen av nya tjänster.
TU anser – tvärtom - att den befintliga förhandsprövningen inte fungerar eftersom det är PS-bolagen själva som ska anmäla en ny tjänst (och hittills inte anmält en enda tjänst) och därför borde förhandsprövningen skärpas rejält, så att inga nya tjänster får startas utan att ett objektivt marknadseffekts-test – samt en prövning av om den nya verksamheten alls ligger inom public service-ramen - har gjorts.
- PS-bolagen vill ha fria händer att sprida sitt innehåll i sociala medier och SR vill därtill lansera ”nya personaliserade tjänster”.
- Det är direkt anmärkningsvärt att PS-bolagen – i en tid när andra mediebolag slåss för sin överlevnad – utnyttjar sin statssubventionerade position för att snedvrida konkurrensen, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter.
- Och där blir det faktiskt dags att slå fast de gränser som gäller för public service-uppdraget. De allmänfinansierade PS-bolagen kan inte ohämmat driva verksamheter som direkt konkurrerar med kommersiella företag – och i synnerhet inte med licenspengar dessutom gynna andra företag som Google och Facebook med data och innehåll, säger Jeanette Gustafsdotter.
TU välkomnar dock PS-bolagens utspel. Det är öppna kort – och de måste i ett mediepolitiskt perspektiv noga granskas av den kommande public service-utredningen! Mediepolitiken måste ses i sin helhet – och i den helheten ingår public service och gränserna för dess uppdrag.
De gränserna måste nu markeras tydligare. Och att sätta de gränserna är statens ansvar – inte PS-bolagens.
För ytterligare information:
Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56, jeanette.gustafsdotter@tu.se
Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se
Följ oss gärna på Twitter och på Facebook !
TU är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
TU, Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, 104 22 Stockholm.
Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: 08-692 46 00.
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Kontakter
Jeanette GustafsdotterVD
Tel:08-692 46 90jeanette.gustafsdotter@tu.seOm
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Medlemsföretagen ger ut morgon-, kvälls- och gratistidningar, sänder tv och radio, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.
Vi kämpar för den svenska tryck- och yttrandefriheten, bevakar och rapporterar om mediebranschen, ger juridisk och medieetisk rådgivning, samlar och inspirerar.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Följ oss gärna på LinkedIn!
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Vinnarna i Årets Dagstidning 2024 har korats20.3.2024 22:05:33 CET | Pressmeddelande
I kväll har vinnarna i tävlingen Årets Dagstidning utsetts under en välbesökt prisgala på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.
Läsarintäkterna bibehölls tack vare fortsatt digital tillväxt27.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Förra året stannade morgonpressens konsumentintäkter från webben, appar och tryckta tidningar på samma nivå som uppnåddes 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressen hårt drabbad under ett svårt annonsår23.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 13 procent under 2023, jämfört med helåret 2022. Under kvartal 4 föll annonsintäkterna med 11 procent, relativt kvartal 4 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Starka kandidater till att vinna i Årets Dagstidning9.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag avslöjas vilka juryn nominerat i kategorierna Läsaraffär, Innovation, Bildjournalistik och inte minst Helhetspriset. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.
De kan vinna Årets Dagstidning 20248.2.2024 10:01:22 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag offentliggör vi vilka juryn nominerat för de första kategorierna – Bevakning, Ljudjournalistik, Annonsaffär, Medieledare och Redaktion. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum