Dags för Miljövänliga veckan: Här anordnas lokala aktiviteter

I över 30 års tid har Naturskyddsföreningen anordnat Miljövänliga veckan med olika teman om hur privatpersoner kan handla mer miljövänligt. I år uppmärksammas betydelsen av ekologisk frukost, där syftet är att öka både affärernas utbud och konsumenternas efterfrågan. Flera av Naturskyddsföreningens lokala kretsar ordnar aktiviteter, såsom att genomföra butiksundersökningar och bjuda på ekofrukost. Kampanjen har även stor global spridning.

– Det känns härligt att det har blivit dags för Miljövänliga veckan igen. Ekologiskt har en viktig roll att spela för att minska naturkrisen och öka Sveriges självförsörjningsgrad. Med fokus på ekofrukost hoppas vi att fler kommer att starta dagen ekologiskt och att livsmedelsbutiker ser över sitt utbud, säger Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

Enligt en Sifo-undersökning beställd av Naturskyddsföreningen tycker sex av tio svenskar att en större andel av Sveriges jordbruk bör vara ekologiskt. Men nu väntas tvärtom arealen mark som brukas ekologiskt att minska i Sverige eftersom försäljningen av vissa ekologiska produkter backar.

Samtidigt har prisskillnaderna minskat mellan vissa ekologiska och icke-ekologiska livsmedel.

– Ekojordbruket är mindre beroende av importerade insatsvaror och är därför inte lika utsatt för omvärldshändelser. Därav bidrar eko till ökad möjlighet till självförsörjning, vilket är ett viktigt skäl för att stötta ekologisk odling. Ekologisk mjölk, yoghurt, ost, bröd och frukt till frukost gör också stor skillnad för miljön och den biologiska mångfalden. Det är otroligt viktigt att vi konsumenter stöttar ekobönderna, säger Karin Lexén.

Miljövänliga veckan har sedan 1990 anordnats under vecka 40. Kampanjen startar redan på lördag den 1 oktober och pågår till och med söndag den 9 oktober.

Miljövänliga veckan har även stor global spridning. Fler än 50 organisationer i cirka 30 länder över hela världen går samman under namnet “Green Action Week”.

– Det är oerhört inspirerande när flera organisationer går samman globalt och arbetar för en mer hållbar värld. Efter Naturskyddsföreningens tidigare kampanj “Byt till eko” ökade försäljningen av ekologiska produkter med 39 procent. Om vi skulle nå den effekten i fler länder vore det så klart väldigt framgångsrikt och dessutom välkommet för ekobönderna och naturen, säger Karin Lexén.

Fakta om ekologiskt

• Ekojordbruket bidrar till 30 procent fler arter kring gården och 50 procent fler humlor och bin. De bidrar i sin tur till att pollinera 30 procent av all mat vi äter. Vi har alltså pollinatörer som humlor och bin att tacka för var tredje tugga mat.
  • Eko har bättre kvalitetskontroll, vilket bland annat minimerar andelen felmärkt kött. Djuren får också bättre livsvillkor.
  • Ekojordbruket använder sig inte av kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel, vilket gör det mindre beroende av importerade insatsmedel som inte sällan kommer från ett krigförande Ryssland.

Smått och gott om kampanjen Miljövänliga veckan hittar du här.

Här anordnas lokala aktiviteter

Flera av Naturskyddsföreningens lokala kretsar kommer att genomföra minst en aktivitet under Miljövänliga veckan 2022. Många aktiviteter anordnas redan i helgen, 1–2 oktober. Aktiviteterna kan till exempel vara studiebesök på ekogårdar, undersökningar där de lokala livsmedelsbutikernas ekoutbud granskas och gemensamma ekofrukostar.

Journalister är mer än välkomna att delta på aktiviteterna. Hör av dig direkt din lokala krets eller till christopher.engberg.dahl@naturskyddsforeningen.se för mer information.

Dessa kretsar har anmält att de kommer genomföra minst en aktivitet:

Alvesta
Arjeplog
Bjäre
Borlänge
Borås
Danderyd
Degerforskretsen
Eksjö
Emmaboda
Emådalen
Eskilstuna