Här är vinnarna i SM i fågelholk 2024

Skolklasser från hela landet har tävlat i SM i fågelholk. Nu är vinnarna korade. ”Regnbågsholken” från Ekerö, ”Svampholken” från Linköping och ”Stubben” från Enskede.

Holkarna ”Regnbågsholken”, ”Svampholken” och ”Stubben” tar hem förstaplatsen i SM i fågelholk 2024.

Över 24 000 personer har röstat på de 15 finalister som valdes ut av en jury i årets omgång av SM i fågelholk. Antalet tävlande är större än någonsin förut med 850 bidrag från 91 skolor i 65 kommuner.

– Det har varit ett enormt engagemang för SM i fågelholk i år, med hundratals fantastiska bidrag för att hjälpa fåglarna som drabbas av bostadsbristen i skogen. Stort grattis till vinnarbidragen! säger Beatrice Rindevall, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Uppdraget var att bygga en kreativ och bebolig fågelholk och de tävlande är indelade i tre ålderskategorier.

Här är vinnarna i SM i fågelholk 2024:

Förskoleklass–årskurs 3: Team D, Ekebyhov anpassad grundskola, Ekerö, med bidraget ”Regnbågsholken”. Bidraget fick 42 procent av rösterna i kategorin.

Årskurs 4–6: Klass 5A, Kvinnebyskolan, Linköping, med bidraget ”Svampholken”. Bidraget fick 58 procent av rösterna i kategorin.

Årskurs 7– gymnasiet: Klass 9C, Enskede skola, Enskede, med bidraget ”Stubben”. Bidraget fick 39 procent av rösterna i kategorin.

– Genom att bygga fågelholkar hjälper barnen fåglarna att hitta en bostad i en skogsmiljö där det omfattande skogsbruket gör det svårt för dem att bygga naturliga bon. Nu är det upp till oss vuxna och ansvariga politiker att ta engagemanget för skogarna och fåglarnas situation vidare, säger Beatrice Rindevall.

Ett specialpris delas också ut till den klass som har gjort mest nytta för hotade fågelarter. I år går det till klass 5 på Unnaryds skola i Hylte kommun. Juryns motivering:

”2024 års specialpris i SM i fågelholk går till en klass som satsat stort på att lära sig om och bygga holkar till olika hotade arter. De har uppmärksammat och lärt sig om fåglar såsom tornseglare, talltita och entita. Inte nog med det, de har även tänkt utanför fågelboxen och byggt en holk för fladdermöss. Tack för ert stora engagemang för naturens hotade arter!

Naturskyddsföreningens ordförande Beatrice Rindevall och representanter från de vinnande skolklasserna finns tillgängliga för intervjuer.

Läs mer om SM i fågelholk här.

Vinnare årskurs 4–6: Svamp holken av klass 5A i Kvinnebyskolan i Linköping
Vinnare förskoleklass–årskurs 3: Regnbågsholken av Ekebyhov anpassad grundskola
Vinnare årskurs 7– gymnasiet: Stubben av klass 9C, Enskede skola i Enskede
Ladda ned bild
Holkarna ”Regnbågsholken”, ”Svampholken” och ”Stubben” tog hem förstaplatsen i SM i fågelholk 2024.