Dags för Saco Studentmässor - Sveriges största mötesplats för val av eftergymnasial utbildning

Nu öppnar Saco Studentmässa sina portar för alla studievalssugna gymnasieungdomar. Mässan äger rum den 1–2 december på Kistamässan i Stockholm och 7 december på Malmömässan i Malmö.

-        Intresset är stort och vi räknar med omkring 20 000 besökare från hela Mellansverige på mässan i Stockholm och 6 000 från Södra Sverige på mässan i Malmö. I Stockholm möts de upp av 120 utställare (70 i Malmö) med fakta och inspiration inom yrke och utbildning i både Sverige och utlandet, säger Sandra Wahlgren, projektledare för Saco Studentmässa.

Saco med yrkesexperter från de olika Sacoförbunden är på plats för att dela med sig av sin kunskap om högskoleyrken och arbetsmarknad för att våra besökare ska kunna göra ett välgrundat utbildningsval. Alla utställare på Saco Studentmässor har även en digital monter på Sacomässan.se som alltid är tillgänglig.

Mässan har varit helt digital under de två pandemiåren, men drar nu alltså igång i fysiska mässhallar igen.

-        Det innebär dock inte slutet för vår mässplattform Sacomässan.se. Nu kan våra besökare arbeta digitalt efter den fysiska mässan hela vägen fram till studievalet. Med mässans digitala planeringsverktyg kan studievägledare och elever samarbeta i studievalet och med Sacos olika verktyg finns där det mesta man kan önska sig för att göra ett medvetet studieval, säger Sandra Wahlgren.

Förutom mässorna i Kista och Malmö anordnar Saco en digital studentmässa den 24 januari som alla kan besöka oavsett bostadsort.

-        Det är också ett jättebra tillfälle att följa upp intrycken från mässbesöket på plats, säger Sandra Wahlgren.